Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Befordringsfradrag for hvad?
Fra : Jakob G.

Dato : 15-09-04 21:57

Hej i gruppen!

Kan man indberette befordringsfradrag til og fra arbejdspladsen uanset
transportmiddel?

Problemstilling:
Min lillesøster, der bor i Århus, har netop fået et job i Sønderjylland. Hun
skal altså til at pendle 2 x 130 km hver dag.
Ligenu har hun ingen bil, og vi er ved at regne på, om hun skulle købe en.
Man kunne også sige at hun kunne tage toget (det er godtnok bøvlet!) mandag
og fredag, sove hos os et par dage om ugen og låne en af vores biler een dag
midt på ugen for at kunne komme hjem til familien.

Men gælder befordringsfradraget uanset transportmiddel? Med andre ord: Vil
skattevæsenet undre sig over hvordan hun kommer til og fra Sønderjylland
uden at eje en bil? Og hvis hun siger at hun tager toget hver dag (det kan
jo lade sig gøre), vil de så se kvittering på månedskort eller lignende?

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-04 22:09

Jakob G. wrote:

> Kan man indberette befordringsfradrag til og fra arbejdspladsen uanset
> transportmiddel?

Ja.

> Man kunne også sige at hun kunne tage toget (det er godtnok bøvlet!) mandag
> og fredag, sove hos os et par dage om ugen og låne en af vores biler een dag
> midt på ugen for at kunne komme hjem til familien.

Men hun må selvfølgelig kun trække fra for de dage, hun vitterligt kører
hjemmefra og til arbejdspladsen. Sover hun hos jer, er det afstanden fra
jer og til arbejdspladsen, der gælder. Ellers er det skattesnyd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jakob G.

Dato : 15-09-04 22:11

> Men hun må selvfølgelig kun trække fra for de dage, hun vitterligt kører
> hjemmefra og til arbejdspladsen. Sover hun hos jer, er det afstanden fra
> jer og til arbejdspladsen, der gælder. Ellers er det skattesnyd.

Det er klart. Men det spørgsmål vil jeg overlade til hende...

Men skattevæsenet forlanger altså ingen dokumentation for hvordan man får
sig bevæget fra A til B? Man kunne jo osse have taget cyklen hele året...

--
Hilsen Jakob

Fra : Thomas

Dato : 15-09-04 22:52

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> wrote in message

> [...]
> sig bevæget fra A til B? Man kunne jo osse have taget cyklen hele året...

Det der skal tages udgangspunkt i, er afstanden hvis man skulle køre
strækningen i bil - uanset om man tager bilen, cyklen eller hopper på næsen.
Alt andet ville gøre befordringsfradraget umuligt at administrere.

Fra : Jakob G.

Dato : 15-09-04 23:06

> [...]
næsen.
> Alt andet ville gøre befordringsfradraget umuligt at administrere.

Ja, sådan mente jeg også det var.
Jeg spørger om det med bilen fordi skattevæsenet jo kan se hvilken bil men
ejer. Og hvis man nu ikke ejer en vil de måske undre sig over, hvordan man
så klarer afstanden fra Århus til Sønderjylland.
Spørgsmålet er så, om - og hvordan - man skal dokumentere hvordan man kommer
frem. Men det skal man åbenbart ikke. Man kunne jo osse køre sammen med
naboen.

Hvorfor dukker oplysninger om bil - med registreringsnummer og type - op på
tastselv.toldskat.dk? Hvad bruger de de oplysninger til?

--
Hilsen Jakob

Fra : David T. Metz

Dato : 16-09-04 10:15

Jakob G. wrote:

> Ja, sådan mente jeg også det var.
> Jeg spørger om det med bilen fordi skattevæsenet jo kan se hvilken
> bil men ejer.

Nå? Så skal de da godt nok besvære sig lidt.

> Og hvis man nu ikke ejer en vil de måske undre sig
> over, hvordan man så klarer afstanden fra Århus til Sønderjylland.

Nej, de er helt ligeglade. Det eneste de er interesserede i er om man
faktisk tilbagelægger afstanden.

> Spørgsmålet er så, om - og hvordan - man skal dokumentere hvordan man
> kommer frem. Men det skal man åbenbart ikke. Man kunne jo osse køre
> sammen med naboen.

Ja.

> Hvorfor dukker oplysninger om bil - med registreringsnummer og type -
> op på tastselv.toldskat.dk?

Det gør de ikke hos mig. Hvilken rubrik er der tale om?

David

Fra : Jakob G.

Dato : 16-09-04 11:52

> Det gør de ikke hos mig. Hvilken rubrik er der tale om?

Hvis du logger dig ind og kigger under "Personlige skatteoplysninger R75" i
"Skattemappen", så er der en linie der hedder "Biloplysninger" allersidst i
rækken. Der står alt fra årgang, registreringsnummer, egenvægt og
stelnummer.
Lidt uhyggeligt faktisk...

Du kan osse klikke på "Alle grupper samlet, hvor der foreligger oplysninger"
og se hvad de ellers ved.
Der kan man se alle sine arbejdsgivere med adresse - og kørevejledning
hjemefra (!). "Drej til højre... " osv. Utroligt!

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-04 23:16

Jakob G. wrote:

> Men skattevæsenet forlanger altså ingen dokumentation for hvordan man får
> sig bevæget fra A til B? Man kunne jo osse have taget cyklen hele året...

Nej, for det er underordnet, hvordan hun kommer frem og tilbage.
Fradraget er det samme. Hun kan dog risikere at skulle dokumentere, at
hun har taget turen, for eksempel ved hjælp af lønsedlen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jakob G.

Dato : 16-09-04 07:51

> Nej, for det er underordnet, hvordan hun kommer frem og tilbage.
> Fradraget er det samme. Hun kan dog risikere at skulle dokumentere, at
> hun har taget turen, for eksempel ved hjælp af lønsedlen.

Ja, selvfølgelig. Tak for svaret.

--
Hilsen Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-09-04 17:11

In article <4148BF19.266@kimludvigsen.dk>, Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, for det er underordnet, hvordan hun kommer frem og tilbage.
> Fradraget er det samme. Hun kan dog risikere at skulle dokumentere, at
> hun har taget turen, for eksempel ved hjælp af lønsedlen.

Hun har faktisk den reelle bevisbyrde for fradraget. Så hvis skattevæsnet
stiller sig på bagbenene, så må hun med kontoudtog eller lignende
dokumentere køb af biletter, benzin etc... Evt erklæring fra kollega
hun har kørt med.

Hvis der er for langt, så vil skattevæsnet sandsynligvis vurdere at der
ikke køre hver dag, og så skal den strengere bevisbyrde løftes.

Fra : Jakob G.

Dato : 16-09-04 18:47

> Så hvis skattevæsnet stiller sig på bagbenene, ...

Det skal der da vel en begrundet mistanke til...

--
Hilsen Jakob

Fra : Tjinca

Dato : 16-09-04 19:51

meddelelse news:slrnckjep4.n9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]

> stiller sig på bagbenene, så må hun med kontoudtog eller lignende
> dokumentere køb af biletter, benzin etc... Evt erklæring fra kollega

Hvor har du det fra?
Hun skal da ikke dokumentere hvordan hun kommer frem, kun hvor mange dage
hun reelt har kørt til og fra arbejdspladsen.

Jeg har netop vundet en sag mod skattevæsnet i min kommune, gennem
ankenævnet fordi de netop påstod, at jeg skulle eje mit eget motorkøretøj
for i det hele taget at kunne få befordringsgodtgørelsen. Desuden havde jeg
været så dum, at oplyse den direkte vej på cykel, og ikke den hurtigste vej
i bil som man skal. Jeg snød mig selv for ekstra 20 km om dagen, men da
ankenævnet regnede efter, skulle skattevæsnet ikke blot tilbagebetale de
penge, de påstod jeg ikke var berettiget til, men også 3600 kr. mere.

Glad bliver man som borger, når man for engangs skyld får skovlen under
"skattevæsnet", især når ankenævnets 6 siders udtalelse inkluderede "at
skattevæsnet går i for små sko", hentydende til, at de havde sablet mig for
at have lavet en fejlberegning, der ville havde givet mig et ekstra fradrag
på 14 kr pr år!

Så mit råd til Jacobs søster er, at hun skal kontakte kommunen og spørge om
antallet af km til sin arbejdsplads, og udregne fradraget ud fra det tal.
Det har ingen betydning for om hun låner en bil eller tager toget.

Tjinca

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-04 20:11

Tjinca wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev

> Hun skal da ikke dokumentere hvordan hun kommer frem, kun hvor mange dage
> hun reelt har kørt til og fra arbejdspladsen.

Det er jo også netop, hvad Povl skriver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Tjinca

Dato : 17-09-04 07:12

> Det er jo også netop, hvad Povl skriver.

Hun skal da ikke stille kontoudtog eller dokumentere køb af benzin eller
billetter, og hvordan skulle hun i øvrigt kunne dokumentere, hvis hun skulle
tage cyklen?
De eneste hun skal, er bare at notere ned hvor mange arbejdsdage hun har
haft. Det har jeg gjort samtlige gange kommunen ville havde sine beviser.
Alt andet vil da være umuligt, som f.eks. i mit tilfælde, hvor det var lidt
kringlet.

Jeg havde 42 km på arbejde pr dag. I hele sommerhalvåret tog jeg cyklen,
mens jeg om vinteren enten tog det offentlige eller lånte min fars bil, idet
han arbejder i udlandet og ikke er hjemme halvdelen af året. Så jeg skulle
måske gemme samtlige benzinbon'er, brugte billetter ...og kvittering fra
cykelsmeden?

Skattekontoret kunne af en eller anden grund ikke acceptere at jeg lånte en
bil eller tog cyklen, og undlod at læse lovgivningen, selv da jeg smækkede
den i hovedet på dem "Befordringsfradraget opgjort efter LL § 9 C beregnes
på grundlag af den normale transportvej ved kørsel i bil. Hvis den
skattepligtige f.eks. på cykel kommer frem og tilbage til arbejde ad stier,
der gør den tilbagelagte strækning væsentligt kortere end den normale
transportvej ved bilkørsel, er dette uden betydning for
befordringsfradraget, der alligevel skal beregnes på grundlag af den normale
transportvej ved kørsel med bil. Benyttelse af offentlige transportmidler
begrænser eller udvider ikke fradraget opgjort efter LL § 9 C, stk. 1-3.".

....Heldigvis havde Ankenævnet ikke ansat analfabeter!

Fra : Jakob G.

Dato : 17-09-04 09:57

> [...]
> haft. Det har jeg gjort samtlige gange kommunen ville havde sine beviser.
> Alt andet vil da være umuligt, som f.eks. i mit tilfælde, hvor det var

Tak for svaret.

> Jeg havde 42 km på arbejde pr dag. I hele sommerhalvåret tog jeg
cyklen,......

42 km hver vej?! Det må jeg sg* nok sige... Imponerende.

--
Hilsen Jakob

Fra : Tjinca

Dato : 17-09-04 11:33

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse

> cyklen,......
>
> 42 km hver vej?! Det må jeg sg* nok sige... Imponerende.

Nej, 21 km hver vej. Gevaldig god træning, når man kører landevejsløb

Fra : Jakob G.

Dato : 17-09-04 14:18

> Nej, 21 km hver vej. Gevaldig god træning, når man kører landevejsløb

Ja, to fluer med et smæk...

--
Hilsen Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-09-04 18:29

In article <414a801b$0$306$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Tjinca wrote:

> [...]
> Alt andet vil da være umuligt, som f.eks. i mit tilfælde, hvor det var lidt

Nej. Hun skal som minimum kunne dokumentere antallet af arbejdsdage,
men såfremt kommunen undrer sig over om der reelt er foretaget transport,
så skal man sandsynliggøre dette.

Du har ikke fradraget for at arbejde 150 km væk, men for genen med
transporten. Så de dage du sover i nærheden har du ikke transportfradrag.

Det er også muligt at man slet ikke kan klare det til mødetid med
offentlig transport. Jeg ved visse skatteregioner er meget grundige hvis
man har langt på arbejde.

> [...]
> måske gemme samtlige benzinbon'er, brugte billetter ...og kvittering fra

42 km er ikke langt. Det er der mange der har, og det er kun 1,5 time
på cykel hver vej. Men 100-150 km hver vej er noget andet.

> [...]
> begrænser eller udvider ikke fradraget opgjort efter LL § 9 C, stk. 1-3.".
>
> ...Heldigvis havde Ankenævnet ikke ansat analfabeter!

Enig, men du fik også kun fradrag for faktisk gennemført transport.
Vi taler her om en person uden bil, der muligvis tager et job som man ikke
kan komme til på rimelig tid med andet end bil som ikke haves. Så
bliver T&S mistænksomme.

Hvis man siger man har taget toget, så har man nok også nogle
posteringer der kan sandsynliggøre dette. Hvis man kan pege på
en konkret kollega man er kørt med, så kan de kun sammenholde arbejds-
planer, og spørge til differencedagene.