openoffice/vis filtræ på server
Fra : Claus Larsen

Dato : 15-09-04 21:48

Hej.

Når jeg åbner openoffice/ åben fil kan jeg se alle lokale filer, men jeg
kan ikke se filerne på serveren.

Det er jo et problem når jeg skal gemme en fil på serveren.

Hvordan får jeg openoffice til at kunne se hele filtræet, også på andre
computere på netværket?

Hilsen Claus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-04 22:00

Claus Larsen wrote:
> Hvordan får jeg openoffice til at kunne se hele filtræet, også på andre
> computere på netværket?

OOo kan vel se alle filer i filsystemer du har mountet. Opfører OOo sig
anderledes end andre programmer du bruger på det punkt!?

Fra : Claus Larsen

Dato : 15-09-04 22:41

Peter Mogensen wrote:

> OOo kan vel se alle filer i filsystemer du har mountet. Opfører OOo sig
> anderledes end andre programmer du bruger på det punkt!?

øhh, jeg kan jo godt browser mig ind på min server med f.eks konqueror.

Men du har vel fat i noget for min server er ikke mounted. Skal min
samba f.eks, mountes for at openoffice kan se den?

Hilsen Claus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-04 23:03

Se nu dukkede der jo nye interessante oplysninger op...

Claus Larsen wrote:
> øhh, jeg kan jo godt browser mig ind på min server med f.eks konqueror.

Ja. Men konqueror er jo også et alsidigt program, der snakker mange
spændenede netværksprotokoller og f.eks. også kan se filer på millionvis
af web-servere verden over (med HTTP/FTP o.s.v.).

> Men du har vel fat i noget for min server er ikke mounted. Skal min
> samba f.eks, mountes for at openoffice kan se den?

Ahh... "samba". Det sagde du ikke noget om før. Ja. filer på SMB-shares
skal mountes før de optræder i dit lokale fil-hieraki.

Fra : Claus Larsen

Dato : 16-09-04 09:10

Peter Mogensen wrote:

> Ahh... "samba". Det sagde du ikke noget om før. Ja. filer på SMB-shares
> skal mountes før de optræder i dit lokale fil-hieraki.

Lige et par spørgsmål nu hvor jeg alligevel skal sætte det op:

Vil det være en fordel at lave et nfs share istedet for samba?

Er det ikke i /etc/fstab jeg skal mounte serveren?

Hilsen Claus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-09-04 09:12

Claus Larsen wrote:
> Vil det være en fordel at lave et nfs share istedet for samba?

Hvis din server kører Linux/UNIX, ja.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Claus Larsen

Dato : 15-09-04 22:54

Peter Mogensen wrote:

> OOo kan vel se alle filer i filsystemer du har mountet. Opfører OOo sig
> anderledes end andre programmer du bruger på det punkt!?

ok, det skal mountes, takke for hint:

http://www.linuxquestions.org/questions/archive/5/2004/07/3/190042

Hilsen Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-09-04 09:16

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Lige et par spørgsmål nu hvor jeg alligevel skal sætte det op:
>
> Vil det være en fordel at lave et nfs share istedet for samba?

Hvis man kun har unix-lignedne maskiner vil jeg mene at nfs har nogle
fordele i og med at det er designet til at give et filsystem med
posix-semantik, altså noget der ligner et almindeligt unixfilsystem.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun