2 netkort og ping
Fra : Rasmus Riber

Dato : 15-09-04 20:58

Hej NG

Jeg sidder med et lille problem, som jeg ikke rigtig selv har kunne fikse.

Mit problem er følgene:

Jeg har en Debian maskine med 2 netkort i

eth0 har ip 192.168.1.1 og eth1 har ip 192.168.1.6, imellem de 2 netkort
sidder der 2 Fiber til RJ45 convertere, de 2 Fiber converter er koblet
sammen med fiber og hver af de RJ45 porte går så til de 2 netkort

problemet er bare følgende jeg skal bruge en metode hvorpå jeg sender data
over de fiber convertere så jeg kan tjecke at de virker.

jeg har prøvet med ping men, den pinger internt, jeg vil meget gerne have
hvis en mere eller mindre kan skære det lidt ud i pap, jeg har kigget en del
på man route, men synes ikke jeg finder det som jeg skal bruge overhovedet.

jeg har lavet et lille billede som ilustrer hvordan opstillingen er
http://whistler.linuxfromscratch.dk/fiber.jpg

Rasmus Riber
OZ1TUX
www.linuxfromscratch.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-09-04 21:10

"Rasmus Riber" <dytbot_snot@yahoo.com> writes:

> [...]
> over de fiber convertere så jeg kan tjecke at de virker.
>
> jeg har prøvet med ping men, den pinger internt,

Jeg vil tro det hjælper at rette på routing-tabellen, dvs:

route add -host 192.168.1.6 dev eth0
route add -host 192.168.1.1 dev eth1

Såfremt det ellers virker, fortæller det kernen at den skal bruge eth0
for at få fat i eth1's ip-adr og vice versa.

Generelt er route god at kende, da det er den der giver underlige
fejl, man som nybegynder ikke forstår en pind af
--
mvh Jes Vestervang på Debian Unstable

Fra : Rasmus Riber

Dato : 15-09-04 21:24

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message

> [...]
>
> Generelt er route god at kende, da det er den der giver underlige
> fejl, man som nybegynder ikke forstår en pind af

Jeg siger mange tak og vil teste det som det første imorgen, jeg har brugt
linux en del, men da jeg ikek har tid til at bruge det fuldtid, så er der
stadig en del ting, som jeg mangler at lære, men vi har jo hele livet til at
lære :)

- Rasmus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-09-04 21:50

"Rasmus Riber" <dytbot_snot@yahoo.com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message

Huuh, Outlook Express?!?

> [...]

[...]

> Jeg siger mange tak og vil teste det som det første imorgen,

Fint, jeg er heller ikke 100% sikker på at det vil virke, så jeg
glæder mig da til at høre resultatet

> jeg har brugt linux en del, men da jeg ikek har tid til at bruge
> det fuldtid,

Hehe, kender det godt, jeg har brugt det på deltid i omkring 6 år og
de første fire gik det ret langsomt, siden da er der kommet lidt mere
skred i sagerne

> så er der stadig en del ting, som jeg mangler at lære, men vi har jo
> hele livet til at lære :)

Det er den rette indstilling... på en måde, det skal jo ikke bruges
som en undskyldning for at udsætte tingene
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Rasmus Riber

Dato : 16-09-04 15:33

> [...]
>
> Det er den rette indstilling... på en måde, det skal jo ikke bruges
> som en undskyldning for at udsætte tingene

Hej

Jeg har ikke kunne få det til at virke, med det trick som du forslog, jeg er
overbevist om at det er muligt det her, men jeg er ved at være lidt tør for
ider, jeg overvejer hvorvidt man kunne lave tricket med iptables måske

- Rasmus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-09-04 17:36

[...]

> Jeg har ikke kunne få det til at virke, med det trick som du
> forslog,

En skam :-/

> jeg er overbevist om at det er muligt det her, men jeg er ved at
> være lidt tør for ider, jeg overvejer hvorvidt man kunne lave
> tricket med iptables måske

Måske, jeg har ikke meget forstand på iptables. Jeg ville nok bare
tage en ekstra pc at teste med, men nu kender jeg jo heller ikke de
præcise omstændigheder.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-09-04 14:31

Rasmus Riber wrote:
> [...]
> på man route, men synes ikke jeg finder det som jeg skal bruge overhovedet.

du kan bare bede ping om at pinge via et givent interface. prøv "man
ping" Der findes ping -I eth0 129.168.1.6 så tvinger du den til at pinge
via interface eth0. Ved dog ikke om det virker da dine 2 ip'er er på
samme net (har samme gateway og subnetmask)

> jeg har lavet et lille billede som ilustrer hvordan opstillingen er
> http://whistler.linuxfromscratch.dk/fiber.jpg

/Lasse

Fra : Rasmus Riber

Dato : 16-09-04 15:45

"Lasse Jensen" <devnull@gymer.dk> wrote in message

> [...]
> via interface eth0. Ved dog ikke om det virker da dine 2 ip'er er på
> samme net (har samme gateway og subnetmask)

Hey

du mener vel ping -l eth0 <ip>, det har jeg prøvet men giver samme resultat

hvis jeg nu smider eth0 på eks. 192.168.1.0.1
og eth1 på 192.168.1.2
men så skal jeg vel have lavet noget route imellem dem? for at de kan snakke
med hinanden?

- Rasmus

Fra : Rasmus Riber

Dato : 16-09-04 15:51

> [...]
> via interface eth0. Ved dog ikke om det virker da dine 2 ip'er er på
> samme net (har samme gateway og subnetmask)

for ren og skær under holdning prøvedejeg lige at pinge en maskine på mit
lan
med kommandoen ping -l eth1 (som ikke er monteret i switchen)

test-spand# ping -l eth1 192.168.1.26
PING 192.168.1.26 (192.168.1.26): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.26: icmp_seq=0 ttl=64 time=0.6 ms
64 bytes from 192.168.1.26: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.2 ms
64 bytes from 192.168.1.26: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.2 ms

dvs. den rent faktisk kører via eth0 og ikke eth1

- Rasmus

Fra : Rasmus Riber

Dato : 16-09-04 17:13

--
"Rasmus Riber" <dytbot_snot@yahoo.com> wrote in message
> [...]
overhovedet.

> jeg har lavet et lille billede som ilustrer hvordan opstillingen er

Jeg tror faktisk jeg er kommet frem til den konklusion at mit problem ikke
kan løses, da pakken aldtid vil finde den hurtigste vej til den anden IP, og
det bliver og vil være lokalt imellem de 2 interfaces istedetfor ud igennem
de 2 fiber sager og så tilbage igen.

jeg havde en forhåbning på at kunne holde det på det hardware, men jeg er
kommet frem til at man kan bruge en fin lille billig router den har jo en
fin IP jeg kan pinge og komme i kontakt med.

hvis en eller anden skulle have løsningen på mit problem er jeg meeeget
intresseret, da vi er flere her som godt kunne tænke os løsningen.

tak for hjælpen

- Rasmus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-09-04 21:50

Rasmus Riber wrote:

> [...]
> det bliver og vil være lokalt imellem de 2 interfaces istedetfor ud igennem

Jeg tror på, at det kan lade sig gøre. Men det kræver
muligvis at man går ned på et lag under IP.

Et par idéer, som jeg tror vil virke.

Sæt tcpdump eller ethereal til at lytte efter alle
pakker på det ene interface. Giv det andet interface
en IP adresse på et helt andet subnet, og anvend så
arp kommandoen til at indsætte en arp entry for en
IP adresse på dette subnet og angive det første
korts MAC adresse. Så burde en ping af den pågældende
IP resultere i at der sendes en pakke på det andet
interface til det første interface og ses af tcpdump/
ethereal. Kernen burde ikke kunne indse, at pakken
sendes til maskinen selv.

#define _(_)_"rdk"/* This is my real email address */
char _[]=_("kaspe")_("brics");_[7]='@';_[13]='.';puts(_);

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-04 01:59

"Rasmus Riber" <dytbot_snot@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> problemet er bare følgende jeg skal bruge en metode hvorpå jeg sender data
> over de fiber convertere så jeg kan tjecke at de virker.

Sæt en dhcp server på det ene netkort og lad det andet netkort bruge
dhclient.

Men hvorfor skal det absolut foregå lokalt?
Hvis det bare er kablet der skal kontrolleres kan du vel finde noget andet
og kommunikere med.
Ellers er der adskillige computere på internettet der gerne vil tale med
dig...

Rune