Tegne en database (linux)
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-09-04 15:24

Hejsa

Hvad bruger folk til at tegne database-diagrammer i (under Linux)? Jeg
ønsker mig et program, hvor man kan oprette en tabel som har et navn og et
antal felter, og hvor man kan forbinde felter i een tabel med felter i en
anden tabel (altså relationerne). Disse relationer skal så naturligvis
følge med, når man lige trækker tabellen op i det ene hjørne og sårn.

Programmet skal udelukkende bruges til at lave en grafisk fremstilling af
database-diagrammet - altså ikke noget med at eksportere SQL mv.

Findes det?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-09-04 13:39

Thomas Lindgaard uttered:
> [...]
>
> Programmet skal udelukkende bruges til at lave en grafisk fremstilling af
> database-diagrammet - altså ikke noget med at eksportere SQL mv.

DBDesigner: http://www.fabforce.net/dbdesigner4/screenshots.php

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-09-04 17:30

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote

Dia <http://www.gnome.org/projects/dia/>

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-09-04 21:27

Jakob Andersen wrote:

> Dia <http://www.gnome.org/projects/dia/>

Jeg var godt nok ved at begynde med Dia, men jeg syntes at der manglede en
"tabel-dims" - altså en kasse med plads til tabel-navn og felter. Til det
brug er man vel nødt til at tegne en kasse og skrive nogle ting i den,
ikke?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-09-04 10:04

> [...]
> "tabel-dims" - altså en kasse med plads til tabel-navn og felter. Til det
> brug er man vel nødt til at tegne en kasse og skrive nogle ting i den,

De gange jeg har brugt Dia til at tegne ER-diagrammer hvor jeg ønskede
felter og disses typer med har jeg brugt de medfølgende "UML stencils".

Hvis du laver en klasse som substitut for en tabel har du sådan set alle
muligheder pæner muligheden for at markere unikke nøgler og primærnøgler men
dette
kan gøres ved at sætte attributværdien til protected/private.

Disse kan også oversættes til SQL vha. Dia2SQL
<http://sourceforge.net/projects/dia2sql/>

--
Jakob Andersen