En "next" funktion der henter det næste as~
Fra : Ronni

Dato : 15-09-04 13:11

Jeg er ved at lave et site, hvor der skal præsenteres en række
produkter. Når brugeren har klikket sig ind til produktet skal
der være en "next" funktion, så han ikke skal gå tilbage til
oversigten for at vælge et nyt produkt. Jeg har navngivet
dokumenterne 1001.asp, 1002.asp, - osv.
Istedet for at jeg skal angive en url ( a href="1003.asp") til
det næste dokument, er der så ikke en funktion, der efter
numerisk/alfabetisk rækkefølge kan hente det næste dokument?

Jeg er lidt ny i at kode i asp, har indtil videre kun brugt det
til "#include file".

Måske er det slet ikke asp jeg skal bruge, men et javaScript??

Håber der findes en enkel løsning.

Mvh Ronni Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-04 13:32

Ronni skrev:

> Istedet for at jeg skal angive en url ( a href="1003.asp") til
> det næste dokument, er der så ikke en funktion, der efter
> numerisk/alfabetisk rækkefølge kan hente det næste dokument?

Du kan bruge strengfunktioner til at pille tallet ud af adressen, lægge
én til og lave det til et link.

Fx som her:

Dim url, strTal, nextLink
' Hent navnet på aktuel side
url = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")

' Pil taldelen ud (bemærk, der tages ikke højde for evt. querystring)
strTal = mid(url, len(url)-8, len(url)-4)

' Konverter til int, læg en til og konverter tilbage igen
strTal = Cstr(CInt(strTal) + 1)

' Lav linket ved at hæfte ".asp" på
link = strTal & ".asp"

Ovenstående kan forbedres/udbygges en del - fx med et tjek der sørger
for at der ikke linkes længere end til en given maksværdi.

En hel anden tilgang er at bruge querystring til at bestemme siden. Hvis
dine produktsider er ens i opbygningen - og specielt hvis indholdet af
den hentes fra en database - er der god fornuft i at bruge én asp-fil
med en querystring til at angive produktID.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ronni

Dato : 15-09-04 18:12

Det ser lidt langhåret ud, når man ikke har rodet så meget med asp..
Men nu ved jeg hvad aftenen skal gå med. Tak for det, jeg vender tilbage
med om det lykkedes.

Fra : Ronni

Dato : 16-09-04 12:37

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor jeg skal rette i din kode, da
jeg er ret ny i asp. har prøvet, men jeg får en fejlmedelse i linien: "
strTal = Cstr(CInt(strTal) + 1) "
Hvordan skal det helt nøjagtigt se ud, hvis je gbefinder mig i "1001.asp"
og vil hente "1002.asp" ?

Mvh Ronni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-09-04 12:45

Ronni skrev:

> Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor jeg skal rette i din kode, da
> jeg er ret ny i asp. har prøvet, men jeg får en fejlmedelse i linien: "
> strTal = Cstr(CInt(strTal) + 1) "

Hvilken fejlmeddelelse?

Hvad har du præcis skrevet?

Prøv at læse siden her <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

Læs også gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ronni

Dato : 17-09-04 09:12

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]

Hvordan skal jeg indsætte førnævnte "next funktion" i dette dokument?:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
<title>Produkt 2001</title>
</head>

Næste produkt    <!-- Dette link skal hente det næste dokument i mappen, som
er 2002.asp -->

(Se evt: http://designi.dk/arkiv/nextaspdoc/2001.asp )

Mvh Ronni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-09-04 14:34

Ronni skrev:

> Hvordan skal jeg indsætte førnævnte "next funktion" i dette dokument?:

De asp-linjer du fik for et par indlæg siden genererer navnet på den
asp-fil du skal linke til. Det navn skal du bare lægge ind i et link -
fx som her:

--
Jens Gyldenkærne Clausen