"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnckekdi.tqj.zensonic@
www.zensonic.dk...
> Hej
>
> Jeg sidder med min nabos computer foran mig. Den vil ikke starte.
> Jeg kom frem til at det var enten cpu (celeron P4 2.4Ghz) eller bundkort
> (billigt ecs, sis skrammel).
>
> Ville have lagt hoved på blokken mht. at det var bundkortet der var
futtet.
>
> Hiver cpuen ud og stopper den over i et known good board. Det booter ikke.
> Mystisk tænker jeg. I med den gamle (som er en rigtig P4 2.4Ghz). Det
booter
> fint igen.
>
Så er din nabos CPU nok afgået ved døden.
> Jeg har svært ved at se hvordan en P4 celeron skal kunne dø på den måde
> (ingen overclocking overhovedet, med garanti). Jo, hvis boardet virkelig
er
> futtet og har taget cpuen med sig i faldet, men hvor sansynligt er det?
Det sker ikke ret tit, men det hænder. Intel-cpu'er står sjældent af alene.
Men med lidt hjælp "udefra" - som f.eks. et defekt bundkort -kan den gå død
ligesom alt andet.
> Nu tør jeg ikke stoppe den kendte gode cpu over i boardet af frygt for at
> brænde den af!
>
Jeg ville nok heller ikke forsøge. Ihvf. ikke på mit eget bundkort
. Prøv
evt. at spørge din lokale hardware-pusher om han har mod på at teste boardet
for dig.
> Har nogle af jer oplevet en død P4 cpu (celeron eller rigtig) før?
> Og i givet fald hvordan?
>
Jeg arbejder som tekniker i et IT-firma - så ja. Men ikke ret tit med
Intel-cpu'er. Det er højst en eller to om året. (AMD CPU'er er helt anden
historie !).
Anyway - så giver Intel en ret god garanti på deres produkter. Ring til dem
på 38 487077 og forklar at du har en død CPU. Så får du et RMA-nr, og de
sender et kurerfirma ud til dig med en ny CPU. Du har så ca. 10 dage (kan
ikke lige huske det nøjagtigt) til at pakke den defekte ned i kassen den nye
kom i, klistre den medfølgende retur-fragtseddel på æsken og ringe til
kurerfirmaet og bede dem om at afhente æsken. Sidst jeg var igennem den
mølle tog det Dem kun 2 dage at sende en ny Celeron 1300 CPU fra Irland til
DK.
mvh
Jesper