Skimmelsvamp
Fra : Jesper

Dato : 14-09-04 21:09

Hej alle.

Jeg har i den seneste tid være syg af flere lungebetændelser og har efter 5
uger stadig feber som kommer og forsvinder (feber op til 38,6). Feberen
kommer ofte op af dagen og min læge siger, at det er typisk for
infektionssygdomme - herunder lungebetændelse.

Jeg har naturligvis været behandlet med diverse antibiotika - men får altså
stadig feber. Skal kontakte min læge sidst på ugen, hvis jeg stadig har
feber.

Så til spørgsmålet:

Kan det skyldes skimmelsvamp i min lejlighed? (Vi har et meget utæt tag som
skal skiftes til foråret og jeg har den del fugt på mit badeværelse, da der
ingen udluftningsmuligheder er...)

Selvom jeg lufter meget ud, så kan der stadig lugte lidt "indelukket" i min
stue (det kan være tegn på skimmelsvamp jvf. Teknologisk Institut..).

Kan man via blodprøver/andre undersøgelser se om jeg er "forgiftet" af
skimmelsvamp?

Håber på hurtige svar, da jeg skal tale med min læge sidst på ugen...

mvh

Jesper.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-09-04 07:35

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev

Hej Jesper

> [...]
> kommer ofte op af dagen og min læge siger, at det er typisk for
> infektionssygdomme - herunder lungebetændelse.

Har lægen konstateret at det ER lungebetændelser?

> Jeg har naturligvis været behandlet med diverse antibiotika - men får
altså
> stadig feber. Skal kontakte min læge sidst på ugen, hvis jeg stadig har
> feber.

Har antibiotikaet haft nogen virkning?

> [...]
min
> stue (det kan være tegn på skimmelsvamp jvf. Teknologisk Institut..).

Div. svampesporer kan give underlige fejlreaktioner fra dit immunforsvar.

Desuden kan nogle svampe slå sig ned i dine luftveje.

> Kan man via blodprøver/andre undersøgelser se om jeg er "forgiftet" af
> skimmelsvamp?

Det ved jeg ikke men det blodprøverne bla. med differentialtælling kan sige
noget om hvad det immunforsvar kæmper imod.

> Håber på hurtige svar, da jeg skal tale med min læge sidst på ugen...

Få lægen til at dyrke noget af det slim du hoster op.

Har du andre evt. banale symptomer?

Mvh.

Fra : Jesper

Dato : 15-09-04 08:26

Ja - jeg har været indlagt på hospitalet:

Røngten af lungerne viste lungebetændelse og jeg havde forhøjet leukucytter.
MEN min egen læge har undret sig lidt over, at et andet infektionstal som
vist hedder CRP ikke var forhøjet. De sagde ikke noget om det på hospitalet,
at det var underligt.

Fik først en normal 10 dages kur som dog ikke hjalp fuldt ud. Herefter har
jeg fået noget strækt antibiotika som kun består af 3 piller, men det hjlap
heller ikke fuldt ud. Derefter fik jeg en ny 3 dages kur med de samme
medicin. Det er efter denne kur jeg nu stadig har feber, men selve
slimdannelsen m.v. er klart forbedret - det er stort set forsvundet.

> Har du andre evt. banale symptomer?

Nej ikke umidelbart. Lider også af astma og har for ca. 3 mdr. siden har
betændelse i bitekstiklerne (av , men har nu ingen smerter der
overhovedet. Men jeg har da tænkt på, at der kan være noget betændelse
tilbage der og at det så er det som spøger nu, men som skrevet, så har jeg
overhovedet ikke ondt der mere...

mvh

Jesper.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-09-04 09:11

> [...]

> medicin. Det er efter denne kur jeg nu stadig har feber, men selve
> slimdannelsen m.v. er klart forbedret - det er stort set forsvundet.

Spørg din læge om en ANCA-screening måske var en ide.

Mvh.

Fra : Jesper

Dato : 15-09-04 09:25

Hej Uffe.

Hvad er en ANCA-Screening og hvad kan den påvise?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-09-04 22:40

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev

> Hvad er en ANCA-Screening og hvad kan den påvise?

Det er såmænd bare en blodprøve, som kan påvise nogle autoantistoffer, som
ofte er til stede ved nogle bestemte bindevævssygdomme.

Hvilket jeg vil mene kunne være rare at få "udelukket"

Mvh.

Fra : Jesper

Dato : 09-10-04 08:01

Hej igen.

Nu er der gået lidt tid siden mit sidst indlæg.

Jeg kan fortælle, at jeg først startede på arbejdet for godt en uges tid
siden efter stadig at have haft feber.

Jeg tror, at indimellem stadig har lidt feber, men her indtil videre valgt
at lade være med at måle min temperatur, da jeg simpelthen er så træt af at
være syg. Jeg følger dog også, at jeg har det rimeligt - dog stadig meget
træt.

Nu håber jeg så blot på, at jeg ikke får flere lungebetændelser.

God week-end.

mvh

Jesper.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-09-04 20:23

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev

> Håber på hurtige svar, da jeg skal tale med min læge sidst på ugen...

Hvordan gik det?

Mvh.