Heterandria Formosa
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 14-09-04 19:37

Haløjsa...

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 14-09-04 19:41

UPS forkert tast.....

Er der nogen af jer der har erfaring med Heterandria Formosa...
Det jeg tænker på er at hvis vandet er varmere eller man varierer vandets
temperatur kommer der så flere hunner pr. kuld???

Jabbe

Fra : plesner

Dato : 15-09-04 00:55

> Er der nogen af jer der har erfaring med Heterandria Formosa...

Har da holdt dem over en årrække.

> Det jeg tænker på er at hvis vandet er varmere eller man varierer
> vandets temperatur kommer der så flere hunner pr. kuld???

I følge 'Ecology & Evolution of Livebearing Fishes (Poeciliidae)' af
Meffe og Snelson er der kun konstateret temperaturafhængige variationer
i kønsfordelingen hos en eneste art af ungefødende tanskarper. Det
drejer sig om Poeciliopsis lucida, hvor en temperatur på 24°C gav 38 %
hanner, 25,5°C gav 54 % hanner, 27°C gav 63 % hanner og 30°C gav 92 %
hanner, men de forskere, der nåede dette resultat, fremsatte i samme
forbindelse en hypotese om, at fiskene muligvis var i stand til selv at
variere kønsfordelingen i forhold til den fordeling, der var i bestanden
i forvejen, så forskerne selv siger mere eller mindre direkte, at deres
resultat muligvis skal tages med et gran salt.

Jeg har ikke selv gjort noget for at ændre på kønsfordelingen hos mine
H. formosa - jeg får typisk i nabolaget af tre hanner for hver hun. Man
kunne måske forestille sig, at denne fordeling er fremkommet ved
naturlig udvælgelse, idet hannerne jo ikke ligefrem er diskrete, når de
kæmper om hunnernes gunst. På den måde er de jo også mere sårbare
overfor prædation.

plesner

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 15-09-04 04:09

> Har da holdt dem over en årrække.

Kan du have interesse i at bytte lidt for at få nyt blod til stammen??

> [...]
> hanner, men de forskere, der nåede dette resultat, fremsatte i samme
> forbindelse en hypotese om, at fiskene muligvis var i stand til selv at

Tror du der kan være foredel ved at have temperatur variation for fiskens
velvære...
Den er trods alt blevet fundet i temperaturer på 5C til 30C, og med et
varmelegme på 28C der tænder et døgn om ugen må give noget temperatur
foreskel....
Desværre har jeg ikke plads i vinduet til dem, ellers var det en løsning....

Jabbe