mail script med flere modtagere????
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 14-09-04 19:18

Er der nogen der kender/har et mailscript til CDONTS som sender en mail
til alle i databasen hvor feltet 'celle' er 'Ja'?

--
Simon Moore Højer

Man lærer så længe man lever
Når man ikke længere lærer, lever man ikke mere.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 15-09-04 11:20

"Simon Moore Højer" <simonhoejer@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogen der kender/har et mailscript til CDONTS som sender en mail
> til alle i databasen hvor feltet 'celle' er 'Ja'?

du bruger et almindeligt script, og sætter brugerne ind via en løkke. Din
select sætning kan se således ud

SELECT mailadresse FROM tabel WHERE celle = TRUE

>Når man ikke længere lærer, lever man ikke mere.

se på mit eksempel og kom til at leve lidt længere.
--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 15-09-04 13:12

> du bruger et almindeligt script, og sætter brugerne ind via en løkke.
Din
> select sætning kan se således ud
>
> SELECT mailadresse FROM tabel WHERE celle = TRUE

Er det muligt at du kan "præcisere" det lidt mere hvordan det er du
mener? Jeg er nemlige ikke den helt store database- og sqlekspert....

Mit "standardscript" ser sådsan her ud:

<%
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )

objMail.To = "" & Request.Form("email") & "@" & Request.Form("domaene")
& "." & Request.Form("landekode") & ""

objMail.From = "simon@viborgip.dk"

objMail.Subject = "xxxxxxxxxxxxxxxxxx"

objMail.Body = "Hej " & Request.Form("Fornavn") & "" & vbcrlf & vbcrlf &
"Du har fået en mail fra mig "

objMail.Host = "smtp1.b-one.net"

objMail.Send

Set objMail = Nothing
%>

Hvordan er det så at du vil sætte løkken ind? Kan ikke helt gennemskue
det, da jeg som før nævnt ikke er så god til det der med database og
sql.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 15-09-04 13:59

> Er det muligt at du kan "præcisere" det lidt mere hvordan det er du
> mener? Jeg er nemlige ikke den helt store database- og sqlekspert....

Hej. Jeg troede at du havde dine emailadresser liggende i en database.
derfor foreslog jeg den select sætning. Det eksempel du angiver, er hvis du
får emailadressen fra en form.

Du må lige præcisere hvor emailadresserne kommer fra.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 15-09-04 17:26

> [...]
hvis du
> får emailadressen fra en form.
>
> Du må lige præcisere hvor emailadresserne kommer fra.

Sorry.... jeg har emailadresserne i en database, eksemplet jeg kom med
var fra den side hvor jeg opretter brugeren og der sende en automatisk
email til brugeren med de registrede oplysninger, og de hentes ud af en
form.

og lige en ting mere....hvis det har nogen betydning så er email
adresserne delt op i 3 felter i databasen....
1) deres ''navn'' f.eks. 'simon'
2) deres domæne f.eks. 'hotmail'
3) der ''landekode'' f.eks. 'com'

de felter hedder email_1, email_2 og email_3

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 15-09-04 19:54

> [...]
> 2) deres domæne f.eks. 'hotmail'
> 3) der ''landekode'' f.eks. 'com'
>
> de felter hedder email_1, email_2 og email_3

Hej Simon.

For det første, hvorfor har du ikke gemt dem i 1 felt?

Jeg går ud fra at dit standart script virker og jeg har derfor brugt det som
udgangspunkt.
<%

strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM tabel WHERE celle = TRUE"
'Du må selv ændre oRs, alt efter hvordan du forbinder til din database
DO WHILE NOT oRs.EOF

strNavn = oRs("email_1")
strDom = oRs("email_2")
strLand = oRs("email_3")

Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )

objMail.To = strNavn & "@" & strDom & "." & strLand

oRs.movenext
loop
%>

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 15-09-04 20:28

> Hej Simon.
>
> For det første, hvorfor har du ikke gemt dem i 1 felt?

For de et eller andet ''klogt'' hoved fortalte mig at det ville gøre det
svære for spamrobotter o.lign. at finde emailadresserne, men jeg har
sidenhen fundet ud af at det ikke har noget på sig, men gider bare ikke
til at lave det om.

> [...]
TRUE"
> 'Du må selv ændre oRs, alt efter hvordan du forbinder til din database

Hvad mener du med det?

> objMail.Body = "Hej " & Request.Form("Fornavn") & "" & vbcrlf & vbcrlf
&
> "Du har fået en mail fra mig "

Må min kode til det der skal stå i teskten gerne være ''delt'' over
flere linie som objMail.Body herover, eller skal det stå ud på en linie
for at det virker?

TUSIND TAK for din hjælp....

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 16-09-04 08:25

> Hvad mener du med det?

Det er forskelligt hvordan folk udskriver deres data, alt efter hvordan
deres forbindelse er til databasen.

Der hvor jeg har oRs skal du skifte ud hvis du normalt ikke udskriver på
denne måde: oRs("feltnavn")

hvis du har xxx("Feltnavn") så skal du skifte mit oRs ud med xxx

> &
>
> Må min kode til det der skal stå i teskten gerne være ''delt'' over
> flere linie som objMail.Body herover, eller skal det stå ud på en linie
> for at det virker?

Koden må gerne være delt, men du skal være opmærksom på at ikke alle linier
kan deles. Specielt linien med SELECT kan ikke deles med et linieskift, men
skal så splittes op. Jeg har den altid på én linie, uanset hvor lang den er.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 16-09-04 13:09

Jeg er nu nået frem til følgende resultat, og når jeg køre det melder
det ikke om fejl, men der kommer heller ikke nogen mail....hvad er der
galt??

<%

ConnString
="Driver={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=xxx;UID=xxx;PASSWORD=xxx"
Set RS = server.CreateObject("ADODB.recordset")
Conn.Open ConnString

strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE '" &
Request.Form("omraade") & "' = 'Ja'"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

DO WHILE NOT rs.EOF

strNavn = rs("email_1")
strDom = rs("email_2")
strLand = rs("email_3")

Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )

objMail.To = strNavn & "@" & strDom & "." & strLand

objMail.From = "simon@viborgip.dk"

objMail.Subject = "Der er lagt en ny fil ud til download i arbejdsgrenen
" & Request.Form("omraade") & " på www.viborgip.dk"

objMail.Body = "Hej " & Request.Form("Fornavn") & "" & vbcrlf & vbcrlf &
"Du modtager denne mail fordi der er blevet lagt en ny fil ud til
download på hjemmesiden www.viborgip.dk. " & vbcrlf & "Filens navn er "
& Request.Form("navn") & " og den er tilgængelig for arbejdsgrenen " &
Request.Form("omraade") & vbcrlf & vbcrlf & " Hilsen " & vbcrlf & "
Simon Moore Højer " & vbcrlf & " www.viborgip.dk"

objMail.Host = "smtp1.b-one.net"

objMail.Send

Set objMail = Nothing
rs.movenext
loop
%>

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 16-09-04 20:19

> strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE '" &
> Request.Form("omraade") & "' = 'Ja'"

Det kan være at der ikke bliver valgt nogle poster ud, prøv at udskrive din
strSQL og stop udførslen af scriptet derefter. Brug disse to linier

response.write strSQL
response.end

De skal stå lige før linien Set rs = Conn.Execute(strSQL)
Nu kan du se hvad der blilver valgt.

> strNavn = rs("email_1")
> strDom = rs("email_2")
> strLand = rs("email_3")

Hvis det er de rigtige felter, så prøv at udskrive strNavn , strDom ,
strLand og se hvad der står i dem

response.write strNavn '<--linien skal stå efter strLand = rs("email_3")
response.end

Bemærk at response.end stopper udførslen af resten af siden/scriptet. Du kan
derfor kun teste een del ad gangen.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 16-09-04 23:36

Nu kommer der sjove....

> strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE '" &
> Request.Form("omraade") & "' = 'Ja'"
>
> response.write strSQL
> response.end

Hvis køre ovenstående får jeg dette resultat:

strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE 'Celle' =
'Ja'

> strNavn = rs("email_1")
> strDom = rs("email_2")
> strLand = rs("email_3")
>
> response.write strNavn
> response.end

hvis jeg køre det her sker der absolut intet......

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-09-04 08:58

> Nu kommer der sjove....

> Hvis køre ovenstående får jeg dette resultat:
>
> strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE 'Celle' =
> 'Ja'

Hvis du bruger Access, så tror jeg (men er ikke sikker) at Ja skal skiftes
ud med True, men det gælder kun hvis 'Celle' er et ja/nej felt.

strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE Celle = TRUE "

Bemærk at TRUE ikke er i ' '.

Du skal ikke have Celle i ' ' heller.

Dit problem er at du ikke får valgt nogle poster.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 17-09-04 12:04

> Hvis du bruger Access, så tror jeg (men er ikke sikker) at Ja skal
skiftes
> ud med True, men det gælder kun hvis 'Celle' er et ja/nej felt.

Jeg bruger mySQL

> strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE Celle =
TRUE "

> Bemærk at TRUE ikke er i ' '.
>
> Du skal ikke have Celle i ' ' heller.

Hvis jeg fjerner ' ' får jeg denne fejl:

Error Type:
ADODB.Recordset.1 (0x80004005)
SQLState: 42S22 Native Error Code: 1054 [TCX][MyODBC]Unknown column 'Ja'
in 'where clause'
/login/omraade.asp, line 33

og linie 31-33 er:

Hvordan får jeg så valgt nogle???

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-09-04 12:21

Jeg kender ikke til mySQL overhovedet, så der kan jeg ikke hjælpe dig.

strSQL = "SELECT email_1, email_2, email_3 FROM login WHERE " &
Request.Form("omraade") & " = TRUE"

Du kan evt prøve linien hereover, hvor jeg har skiftet Ja ud med true.

Alternativt kan du bruge SELECT * FROM login WHERE " &
Request.Form("omraade") & " = TRUE"

så får du valgt alle felter.
Hvis du stadig får fejl, så ret TRUE tilbage til 'Ja'
Herefter skulle du kunne udskrive

strNavn = rs("email_1")
strDom = rs("email_2")
strLand = rs("email_3")

response.write strNavn
response.write strDom
response.write strDom

Hvis det stadig ikke virker og du er SIKKER på at der er nogle felter i
databasen som opfylder kravene, så prøv at starte en ny tråd, og spørg efter
hjælp til at hente poster ud fra mySQL