Killingefostre :-( ( lidt lang )
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 17:09

Vi opdagede i dag, at Panda var stor og spændt omkring maven.
Har ikke lagt mærke til noget før, men da hun har haft en løbetid kunne vi
regne ud, at hun måske måtte være med killinger. Har set en hankat langt
nede af
vores vej, men hun holdt mest til indenfor og i nærheden af huset, da hun
var i løbetid, men de har åbenbart fundet hinanden alligevel. Tror ikke, at
Filur har noget med det, at gøre, da han var ret ligeglad med hende på det
tidspunkt.

Vi snakkede om, at det kunne være, vi skulle have købt noget
modermælkserstatning, just in case...

Vi var ikke klar over, at hun allerede skulle føde.
Hun sad pludselig i vores seng og pressede og ud kom et meget lille, men
levende foster.
Hun vaskede den lille killing, som var helt lyserød og gennemsigtig og slet
ikke færdigudviklet.
Den lille killing døde. Den næste var dødfødt og Panda spiste den. Den
tredie killing var også levende, men kunne jo heller ikke overleve.

Panda er kun 6½ mdr. gammel, så hun er jo kun selv en killing.

Lige nogle spørgsmål i denne forbindelse:

Tror i der kommer flere killinger ? Panda slapper af og sover lidt nu. Har
fjernet de døde killinger fra hende. Jeg kan ikke mærke noget på maven...
Hvorfor fødte hun for tidligt ? Er det pga. hendes unge alder eller kan der
være andet, der spiller ind ?
Hvornår må vi neutralisere hende ?
Vi havde regnet med, at alle 4 katte skulle neutraliseres samtidig. Er det
bedre, hvis det bliver gjort i hold med 2 af gangen ?
Er det 2 kg. eller mere, at katten helst skulle veje, inden den bedøves ?
Filur har jo været ret lille, men han er vist kommet over de 2 kg. nu, så er
det sikkert nok ?

Hvor længe går en kat med sine killinger i maven ?
Har siddet og kigget på min icq historie (skrev om hendes løbetid der )og
kan deraf regne ud, at hun har været 5 eller 6 uger henne i dag.

Er der noget vi skal holde øje med, de nærmeste dage ? Blødning osv. ? Ang.
foder, der får hun jo allerede killingefoder.

Vi har virkelig ondt af hende, for hun gjorde virkelig, hvad hun kunne for
de små og så ender hun med ingenting....
Vi skulle selvfølgelig også have neutraliseret hende noget før, så var dette
aldrig sket...

Inden jeg fik sendt dette, kom der endnu en killing. Denne også dødfødt.
Panda efterlod både killing og moderkage denne gang.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-09-04 21:53

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> [...]
Den
> tredie killing var også levende, men kunne jo heller ikke overleve.

Det var da en modbydelig oplevelse for jer alle

> Panda er kun 6½ mdr. gammel, så hun er jo kun selv en killing.
Ja det er meget tidligt.

> Lige nogle spørgsmål i denne forbindelse:
>
> Tror i der kommer flere killinger ? Panda slapper af og sover lidt nu. Har
> fjernet de døde killinger fra hende. Jeg kan ikke mærke noget på maven...

I bliver nød til at mærke efter og hvis i er det mindste i tvivl, så tag
hende til dyrlægen. Hun skal være helt blød i maven. Mærk godt efter
forneden. Men når de nu er så små, kan det være meget svært at mærke. En
fuldbåren killing fylder det samme som 3 fingre ca.
Det kan være farligt for hende, hvis der stadig er killinger. Livmoderen
skal lukke sig efter den sidste killing, ellers kan der gå infektion. Og
hvis der stadig er killinger derinde, måske døde, så kan det simpelthen tage
livet af hende.
Det er ikke for at skræmme at jeg skriver sådan. Men det er vigtigt at i ved
at det kan være alvorligt.
Når en almindelig fødsel er overstået spinder mor-missen på en anden måde en
normalt. Det er der hvor livmoderen trækker sig sammen. Oplevede i det?

> Hvorfor fødte hun for tidligt ? Er det pga. hendes unge alder eller kan
der
> være andet, der spiller ind ?
Der kan være en masse grunde. Umiddelbart vil jeg ikke tro at det skyldes
hendes alder. Kan hun blive drægtig, bør hun vel også være parat.
Det kan skyldes en slags infektion og genetiske ting. Mennesker aborterer
også for tidligt. Faktisk oftere end man skulle tro.
Der har været forsket meget i det, men der er ingen endegyldige svar på det.
Desværre.

> Hvornår må vi neutralisere hende ?

Spørg dyrlægen. Jeg vil tro at der ikke umiddelbart er noget der forhindre i
at få gjort det.
Husk at hun kan komme i løbetid igen få dage efter en fødsel.

> Vi havde regnet med, at alle 4 katte skulle neutraliseres samtidig. Er det
> bedre, hvis det bliver gjort i hold med 2 af gangen ?

Det synes jeg er et praktisk spørgsmål. Det er smart at gøre det på samme
tid, da de jo skal faste aftenen før. Der er også fordelen at kattene kan
sove rusen ud sammen. Dog bør de jo ikke være sammen før de er helt ovre
narkosen. Da de kan finde på at udvise en aggressiv adfærd overfor hinanden.
Så det må i veje op imod hinanden, og se hvad der passer jer bedst.
Jeg kan se det praktiske, men også se at det er en ordentlig mundfuld at
tage på samme tid.

> Er det 2 kg. eller mere, at katten helst skulle veje, inden den bedøves ?

De kan neutraliseres helt ned til den vægt. Det er ikke unormalt i dag at
man neutraliserer killinger under den vægt. Ved 12-14 ugers alderen.
Så der skulle ikke være problemer.

> Filur har jo været ret lille, men han er vist kommet over de 2 kg. nu, så
er
> det sikkert nok ?
Ja det er fint

> Hvor længe går en kat med sine killinger i maven ?
65 dage +- tre er det mest almindelige. Der er så nogle der føder lidt før
det, og nogle efter det. Men de 65 fra dagen efter første parring er
normalen.

> Har siddet og kigget på min icq historie (skrev om hendes løbetid der )og
> kan deraf regne ud, at hun har været 5 eller 6 uger henne i dag.

Ja, og det lyder til at passe meget godt ud fra din beskrivelse af
killingerne. De er født alt for tidligt, har slet ikke været klar til at
komme til verden

> Er der noget vi skal holde øje med, de nærmeste dage ? Blødning osv. ?
Ang.
> foder, der får hun jo allerede killingefoder.
Ja, i skal endelig holde øje med hendes almene tilstand. Hun skal ikke
bløde. Ikke virke mat. Have god appetit og drikke.
Når katte mister killinger kommer de sig ofte hurtigt, så hun går altså ikke
og er depri i flere dage. Bare så i ikke tager fejl. Hun skal være frisk, så
hun lige har sovet ud oven på den oplevelse. Spise, drikke, lege og hvad hun
nu ellers gør normalt. Hun må IKKE være sløj.

> [...]
> de små og så ender hun med ingenting....
> Vi skulle selvfølgelig også have neutraliseret hende noget før, så var
Jeg synes det er usædvanligt tidligt hun er kommet i løbetid. Det tidligste
jeg har oplevet er 5 1/2 måned, og kun en enkelt gang. Men mine er også den
sene race.
Ingen grund til at bebrejde jer selv, og hun skal nok komme ovenpå igen.
Bare se at få neutraliseret, så i ikke står i situationen igen.

> Inden jeg fik sendt dette, kom der endnu en killing. Denne også dødfødt.
> Panda efterlod både killing og moderkage denne gang.

Når de er døde, så skal du tænke på at de ikke selv hjælper til med at komme
ud. Det gør det noget mere langtrukket.
Jeg ville få dyrlægen til at mærke hende ordentligt igennem, så i er sikre
på at der ikke er flere. Måske hun skal have lidt penicillin for at undgå en
infektion.

Det var en trist oplevelse i havde. Heldigvis er det ikke noget man oplever
tit.

Held og lykke
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 22:33

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

Hej Nina og tusind tak for dit svar.

> Det var da en modbydelig oplevelse for jer alle

Ja, det var modbydeligt - også at killingerne var så små og vi følte os helt
hjælpeløse...
Det hele gik så hurtigt. Vi havde jo slet ikke lagt mærke til, at hun var
blevet større.

> Når en almindelig fødsel er overstået spinder mor-missen på en anden måde
en
> normalt. Det er der hvor livmoderen trækker sig sammen. Oplevede i det?

Lagde ikke mærke til om hendes spinden var anderledes. Hun var meget hård på
maven lige efter fødslen ( regner med, at det var livmoderen jeg kunne
mærke ) og nu er hun helt blød og mærkes normal på maven.

> Spørg dyrlægen. Jeg vil tro at der ikke umiddelbart er noget der forhindre
> at få gjort det.
> Husk at hun kan komme i løbetid igen få dage efter en fødsel.

Ok, jeg får fat i dyrlægen. Jeg tror vi neutraliserer alle kattene på en
gang.
Er lidt bekymret for hunkattene. Det er jo et større indgreb for dem, end en
hankat.
Vi har aldrig prøvet, at få en hunkat neutraliseret før.

> 65 dage +- tre er det mest almindelige. Der er så nogle der føder lidt før
> det, og nogle efter det. Men de 65 fra dagen efter første parring er
> normalen.

Ok. Det er jo næsten ligesom hos hunde.

> [...]

hun
> nu ellers gør normalt. Hun må IKKE være sløj.

Hun har nu sovet lidt. Hun har også spist og kradset i sit klatretræ, som
hun plejer, så hun virker meget som sig selv. Hun har altid været den mest
"voksne " af vores katte. Hun er en meget stille, rolig og kærlig kat, men
kan selvfølgelig godt tage en enkelt fræsetur med de andre. De andre katte
har lige været henne og snuse hende bagi. Hun bløder heller ikke.

> [...]
tidligste
> jeg har oplevet er 5 1/2 måned, og kun en enkelt gang. Men mine er også

Ja, jeg synes også det var usædvanligt tidligt, men kan godt huske, at
Marianne skrev herinde om Baby ( var det vidst ), der kom i løbetid i ca.
samme alder.

> [...]
> på at der ikke er flere. Måske hun skal have lidt penicillin for at undgå

Ja, vi prøver at kontakte dyrlægen i morgen.

Kan hermed kun opfordre alle andre til, at få deres katte neutraliseret i en
tidlig alder.
Jeg har selv været tilhænger af, at vente til 6 mdr. `s alderen, men den
opfattelse er hermed revurderet.

Det svære er så, at overbevise dyrlægerne om, at neutralisere en killing
tidligt. Har lige skiftet dyrlæge, men alle de dyrlæger vi har talt med
tidligere, siger vent til killingen er 6 mdr.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-09-04 22:42

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> writes:

snip en masse [...]

Det gør mig ondt at i skulle opleve dette...
Stort trøstecyberkram med tilhørende spinnbrum fra Anastacia og mig

> Det svære er så, at overbevise dyrlægerne om, at neutralisere en killing
> tidligt. Har lige skiftet dyrlæge, men alle de dyrlæger vi har talt med
> tidligere, siger vent til killingen er 6 mdr.

Jamen så find en anden, der er mange dyrlæger som pr rygmarvsreaktion
ikke vil neutralisere før 6 måneder/x kg, men faktisk kommer de
hurtigere over det jo tidligere indgrebet bliver foretaget...

Du skal nok regne med at hankatte er lidt matte resten af dagen og
hunkatte er det gerne også lidt dagen efter (helt generelt) man kan ikke
altid regne med de misser...

Men i lyder da som nogle fornuftige katteslaver og det glæder mig
meget

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 23:00

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> skrev i en meddelelse

> Jamen så find en anden, der er mange dyrlæger som pr rygmarvsreaktion
> ikke vil neutralisere før 6 måneder/x kg, men faktisk kommer de
> hurtigere over det jo tidligere indgrebet bliver foretaget...

Ja, vi har lige skiftet dyrlæge ( igen ), så vi prøver, at snakke med dem.
Vi har flyttet meget det sidste 1½ år, så det kan være svært, at lige finde
den rigtige dyrlæge.
På nogen klinikker er der f.eks. en god dyrlæge og en man absolut ikke
bryder sig om....
Når der er noget der haster, ringer man jo bare til dyrlægevagten og så er
hvilken som helst dyrlæge, jo næsten gud i ens øjne.

> Du skal nok regne med at hankatte er lidt matte resten af dagen og
> hunkatte er det gerne også lidt dagen efter (helt generelt) man kan ikke
> altid regne med de misser...

Ja, har haft en hankat under kniven før. Han var lidt groggy til, at begynde
med, men kom sig hurtigt.
Er bekymret for infektion hos hunkattene. Er det noget, der sker ofte ?
Skal de have krave eller andet på efter indgrebet ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-09-04 22:51

> Hej Nina og tusind tak for dit svar.

Så lidt

> [...]
> hjælpeløse...
> Det hele gik så hurtigt. Vi havde jo slet ikke lagt mærke til, at hun var
I kunne intet gøre i den situation. De var slet ikke til at redde, det er
jeg overbevist om.
Vær i bare lidt gode ved hende, så kommer hun sig hurtigt.

> [...]

> maven lige efter fødslen ( regner med, at det var livmoderen jeg kunne
> mærke ) og nu er hun helt blød og mærkes normal på maven.

Ja, den bliver sådan hård. Det er jo sammentrækningsveer. Hvis du sætter
hånden ind i siden på hende, lige foran bagbenet og mærker efter skråt ned
(langs indersiden af låret), så vil du kunne mærke om der er flere. Men de
er jo små, så det er nok svært. Men mærk fra begge sider, så har du en
fornemmelse om siderne er ens.
Killingerne ligger jo i rør i begge sider, så hvis der er flere, så ligger
de lidt til siden.

> [...]
en
> hankat.
> Vi har aldrig prøvet, at få en hunkat neutraliseret før.

Ja, det er mere for hunkatte end for hankatte. Men indgrebet er forskelligt
fra dyrlæge til dyrlæge. Nogle fjerner kun æggestokkene. Det giver kun et
lille ar på ca 1 cm.

> [...]
> kan selvfølgelig godt tage en enkelt fræsetur med de andre. De andre katte
> har lige været henne og snuse hende bagi. Hun bløder heller ikke.

Nu har hun jo også været drægtig de sidste uger. Så bliver de som engle. Er
ikke opfarende. Bare rolige.
Hvis i bare er naturlige om det, så er de også. De andre ved godt hvad der
er foregået.

> [...]
> samme alder.

> en
>
> Ja, vi prøver at kontakte dyrlægen i morgen.

God ide

> [...]
en
> tidlig alder.
> Jeg har selv været tilhænger af, at vente til 6 mdr. `s alderen, men den

Ja, det var en grim oplevelse. Men som sagt, det er jo ikke almindeligt at
det går så galt. Dog er spontan abort jo heller ikke ualmindeligt.
Jeg har 7-9-13 aldrig oplevet det. Men har hørt om en del modbydelige
historier fra andre opdrættere

> Det svære er så, at overbevise dyrlægerne om, at neutralisere en killing
> tidligt. Har lige skiftet dyrlæge, men alle de dyrlæger vi har talt med
> tidligere, siger vent til killingen er 6 mdr.

Se på gruppens hjemmeside. Der er et godt link til en artikel. Den kan du jo
printe og tage med.
Hvis dyrlægen ikke har hørt om tidlig neutralisering eller ikke vil høre om
det, så er det nok ikke den dyrlæge jeg havde valgt.
Hvor i landet bor du? Måske nogle her fra gruppen kan henvise til en god
dyrlæge?
Og se om du ikke kan få lidt mængderabat når du nu kommer med så mange, det
er rimeligt nok

Hilsen Nina

Fra : karsten klaaby

Dato : 15-09-04 08:25

> Og se om du ikke kan få lidt mængderabat når du nu kommer med så mange,
det
> er rimeligt nok

Flere dyrlæger vil ikke neutralisere så mange af gangen, da det jo tager
tid, min veninde som er fra fyn ringede rundt til flere dyrlæger da hun også
havde 4 katte der skulle neutraliseres, men de ville max tage 2 af gangen.
så her i første omgang har hun fået sine 2 hunkatte neutraliseret og om en
måned eller to kommer turen så til hankattene (da de endnu ikke er så store
og det intet gør de venter lidt). Men bare så du er opmærksom på det måske
ikke kan lade sig gøre med alle 4 på en gang.

MVH Pia

Fra : Kate

Dato : 15-09-04 20:34

Buffy,

Hvordan går det med Panda idag?

Det var en trisk oplevelse i havde, men jeg synes også at du har
tacklet det godt.
Fik du talt med en dyrlæge om neutralisering af Panda og Co.?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 09:46

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> Buffy,
>
> Hvordan går det med Panda idag?

Panda har det godt. Hun er frisk, glad og spindende, som hun plejer. Jeg har
trykket hende godt på maven, ( langs indersiden af lårene )efter Ninas
beskrivelse og kan ikke mærke mere.
Vi holder Panda indenfor, indtil hun er blevet neutraliseret.

> Fik du talt med en dyrlæge om neutralisering af Panda og Co.?

Har lige talt med dyrlægen. De vil gerne tage alle 4 katte ind, på samme
tid. Jeg skulle ringe tilbage efter kl. 14 for og få en pris.
Vores bil er lige gået i stykker, men vi er på jagt efter en ny bil, så jeg
regner med, at vi kan få alle kattene neutraliseret, så snart dyrlægen har
en ledig tid.
Er der nogen, der kan fortælle om hunkattene, skal have krave eller andet på
bagefter ?
Nina fortalte, at dyrlægerne neutralisere hunkatte forskelligt. Hvad er den
bedste løsning, hvis man nu får et valg ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-09-04 11:07

Buffy skrev
<Er der nogen, der kan fortælle om hunkattene, skal have krave eller andet
på bagefter >

Hej Buffy

Det var da en værre omgang I har været igennem

Ang. kraver til hunkattene så er det nok meget individuelt
hvordan hunkatten "ter" sig, af de 8-10 hunkatte jeg
har fået neutraliseret, har der kun været 1, nemlig Baby/Sisse der behøvede
"beskyttelse" og da hun nu
var en lille spinkel sag druknede hun helt i kraverne, både
den stive plastik-krave og den bløde stof-krave, så jeg
ofrede et par gamasher, der blev 4 "mave-bælter" så der var lidt at skifte
med, men som sagt min erfaring er at det
som regel ikke er nødvendigt

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-09-04 11:47

On 2004-09-16 10:45:58 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> said:

> na fortalte, at dyrlægerne neutralisere hunkatte forskelligt. Hvad er den
> bedste løsning, hvis man nu får et valg ?

Også stor medfølelse herfra Sikke en væmmelig oplevelse!
Jeg ville helt klart vælge at fjerne det hele - altså både æggestokke
og livmoder. Katten har ikke noget at bruge en livmoder, der stadig
sidder tilbage, til. Men den kan blive sæde for sygdomme senere i
kattens liv. Ikke, at det er mere sandsynligt end for en
ikke-neutraliseret kat, men man kan ligeså godt slippe for den risiko,
når man nu skal operere alligevel.
De fleste dyrlæger fjerner det hele helt automatisk, men enkelte
fjerner kun æggestokke - uvist hvorfor.
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-09-04 12:15

> [...]
> når man nu skal operere alligevel.
> De fleste dyrlæger fjerner det hele helt automatisk, men enkelte

Nix, der findes inden grund til at man fjerner det hele. Før i tiden
fjernede man kun æggestokkene. Senere har det så taget om sig, så man
fjerner det hele "når man nu er der". Det er unødvendigt. Livmoderen bliver
et stykke indaktivt væv efter meget kort tid. Det er æggestokkene der laver
hormonerne, og dermed risikoen for underlivsinfektioner og kræft. De bliver
fjernet og dermed risikoen også. Under indgrebet tager man selvfølgelig
livmoderen ud og ser om der er forandringer af den mindste slags. Er der
det, så fjernes den. Ellers bliver den siddende.
En neutralisering hvor kun æggestokke er fjernet er langt fra så omfattende
som en hvor man fjerner det hele. Katten får et lille bitte sår på kun 1 cm,
og har slet ikke gennemgået den samme omgang som hvis man fjerner det hele.
Med mennesker fik man jo også den ide at fjerne mandler i stor stil. Jeg har
tidligere været i en debat på et andet forum om det samme emne her. Der var
enda en der skrev " Jeg fik fjernet mine mandler, fordi min søster skulle
have fjernet sine" .... sådan gjorde man, men det er man gået fra igen.

Af en eller anden grund så er der mange der tror der er en medicinsk grund
til at fjerne det hele. Grunden er egentlig "når man alligevel er der". I
mine øjne ser jeg ingen grund til at "ekstra" indgreb hvis det ikke er
nødvendigt.

Dyrlægen i Skovlunde har altid brugt denne metode. Er aldrig gået over til
at fjerne det hele, og de er da yderst anerkendte blandt opdrættere. De har
i alle de år oplevet 2 gange hvor der har været problemer. Det er langt
mindre end ved almindelig neutralisering....

Men det er vel smag og behag og hver enkelt har jo lov til at vælge.
..
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-09-04 13:13

On 2004-09-16 13:15:22 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk> said:

> Nix, der findes inden grund til at man fjerner det hele. Før i tiden
> fjernede man kun æggestokkene. Senere har det så taget om sig, så man
> fjerner det hele "når man nu er der". Det er unødvendigt.

Hm - der er så åbenbart delte meninger, også blandt dyrlæger. Mine
katte har stadig deres livmoder - vores daværende dyrlæge oplyste ikke
at han gjorde det på den måde før efter operationen, så..
Deres ar er nok ca. 5-6 cm langt.
Jeg nævnte det for nylig for vores nuværende dyrlæge, og hun noterede
det straks i deres journal, for senere at være opmærksom på, at der
_kan_ optræde problemer her (men ikke nødvendigvis, selvfølgelig).
Felina katteklinik er også ganske anerkendt Så det er måske lidt et
"religions spørgsmål" blandt dyrlæger?
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-09-04 13:43

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote in message

> [...]
> _kan_ optræde problemer her (men ikke nødvendigvis, selvfølgelig).
> Felina katteklinik er også ganske anerkendt Så det er måske lidt et

Ja, det tror jeg at det er.
Jeg har søgt efter eksempler på at det er gået galt med kun at fjerne
æggestokke. Og jo, de findes da.
Det er når dyrlægen har været et kvaj og ikke fjernet hele æggestokken.
Efterlader de noget, så er der jo stadig hormoner, dermed løbetid osv. Og så
er katten slet ikke neutraliseret. Men de få tilfælde har jeg egentlig ikke
taget seriøst. Det har derimod været nemt at finde tilfælde hvor dyrlæger
ikke har lukket katten ordentligt, der hvor de fjerner livmoderen
(underbinder, tror jeg det hedder)... og det er fatalt for enhver
hunkat.....
Men elendige dyrlægere er der jo en del af.

Så ja, alt i alt tror jeg også det handler om "religion". Det har endnu ikke
lykkedes mig at få gode argumenter for at fjerne det hele. Altså argumenter
der holder.
Spørg endelig Raiku, hvis du har mulighed for det. Det kunne da være rigtig
interessant at høre
Min logik siger mig at hvis det ikke er nødvendigt at fjerne det hele, så
lad det da sidde. Andre har det måske modsat og synes at man lige så godt
kan fjerne det, når man er der. Sådan er vi jo så forskellige
Det er bare ikke lykkedes mig at finde nogle medicinske grunde til at fjerne
det hele.....

Nina

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 14:11

> [...]

> kan fjerne det, når man er der. Sådan er vi jo så forskellige
> Det er bare ikke lykkedes mig at finde nogle medicinske grunde til at

Har lige snakket med dyrlægen. Fik en tid til næste torsdag. Det kommer til,
at koste ca. 3000 kr. for alle 4 katte.

Spurgte dyrlægen, om de kun fjerner æggestokkene eller om de fjerner det
hele.
Han sagde, at de fjerner det hele. Argumentationen for det var, at det
skulle formindske chancen for betændelse i livmoderen.
Om det så passer, skal jeg ikke gøre mig klog på....
Indgrebene bliver forøvrigt foretaget på Hobro Dyrehospital, så hvis nogen
har dårlige erfaringer derfra, så råb endelig op.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kate

Dato : 16-09-04 18:13

> Har lige snakket med dyrlægen. Fik en tid til næste torsdag. Det
> kommer til, at koste ca. 3000 kr. for alle 4 katte.

Det lyder rimeligt billigt. Her i det Kbh'ske koster sterilisation i
omegnen af 1200 kr. og kastration mener jeg at jeg gav ca. 700 kr. for
da Mowgli var afsted for omkring 2 år siden.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 19:33

> [...]

> omegnen af 1200 kr. og kastration mener jeg at jeg gav ca. 700 kr. for
> da Mowgli var afsted for omkring 2 år siden.

Ja, det var også de ca. priser dyrlægen angav som normalprisen, så vi får da
lidt mængderabat.

Mvh. www.tjekmig.dk