fordøjelse-tid
Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-09-04 16:48

Hejsa gruppe.

Hvor længe tager det at fordøje et alm måltid for en voksen person?
Jeg indrømmer at jeg spiste majs igår, og nu er interesseret i hvad der er
normalt Undskyld for den frastødende oplysning.

Mvh. Nana

Fra : preben nielsen

Dato : 14-09-04 17:57

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad der er
> normalt Undskyld for den frastødende oplysning.

Er det frastødende at du spiste majs igår ?? Jeg spiser da majs
til frokost alle hverdage, så det må I meget undskylde !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Heinrich

Dato : 14-09-04 19:33

preben nielsen wrote:

> [...]
>

> Er det frastødende at du spiste majs igår ?? Jeg spiser da majs
> til frokost alle hverdage, så det må I meget undskylde !

Ja, skam dig!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-09-04 18:31

Nana Sørensen wrote:
> Hejsa gruppe.
>
> Hvor længe tager det at fordøje et alm måltid for en voksen person?

det tager generelt mellem 12 (nogle siger 30, så jeg har valgt fra min egen
erfaring fra "normal" fordøjelse) timer og faktisk op til adskillige dage,
nogle fødevarer passerer dog hurtigere end andre....

> Jeg indrømmer at jeg spiste majs igår, og nu er interesseret i hvad
> der er normalt Undskyld for den frastødende oplysning.

frastødende*G* jeg spiser skam også majs fra tid til anden, men hos mig
passerer de ofte inden for 3-5 timer.......

normalt tager det mellem ½ og 4 timer for maden at passere maven, herefter
passerer det tyndtarmen, det tager ca et par timer....
det der tager længst tid er passagen af tyktarmen.... det er her væden skal
trækkes ud af den fordøjede mad...
ved majs feks, er det forholdsvis nemt at passere, da maven ofte ikke kan
nedbryde majskornene, og derfor er der ingenting at trække væden ud af ;)
men det afhænger altid af den pågældende mad, ens hydreringstilstand, og ens
maves reaktionstid... noget af det mest unikke ved menesket er faktisk
fordøjelsen*G* det er nok det der er mest forskelligt hos alle mennesker
sådan generelt set....
--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Ulvir

Dato : 14-09-04 19:45

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> ved majs feks, er det forholdsvis nemt at passere, da maven ofte ikke
> kan nedbryde majskornene, og derfor er der ingenting at trække væden

Majs er faktisk letfordøjeligt, da en majs kerne (konserves) i gennemsnit
består af kun ca. 2.5% fiber, og hele 75% vand. Upoppede popkorn kerner er
svære- men det er vel ikke dem der på tale, vel?

En god side med alt om næringsværdi i forkellige madvarer er:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_fooddatahistory.htm Det er Fødevaredatabanken,
der er underlagt Ministeriet for Familie og Forbrugeranliggender.

Venlig hilsen- Ulvir.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-09-04 20:08

Ulvir wrote:

> Majs er faktisk letfordøjeligt, da en majs kerne (konserves) i
> gennemsnit består af kun ca. 2.5% fiber, og hele 75% vand. Upoppede
> popkorn kerner er svære- men det er vel ikke dem der på tale, vel?

*G* kan du så give mig en konkret forklaring på hvorfor majskorn (rå og
dåse) altid kommer hele ud i den anden ende?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-09-04 20:18

> *G* kan du så give mig en konkret forklaring på hvorfor majskorn (rå og
> dåse) altid kommer hele ud i den anden ende?

Og jeg VIL IKKE vide hvorfra du ved det

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-09-04 20:43

Maria Frederiksen wrote:

> Og jeg VIL IKKE vide hvorfra du ved det

*LOL*

Fra : preben nielsen

Dato : 14-09-04 20:41

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Upoppede

> *G* kan du så give mig en konkret forklaring på hvorfor majskorn
(rå og
> dåse) altid kommer hele ud i den anden ende?

Dét har jeg aldrig oplevet - ihvertfald ikke med dåse-majs, og jeg
spiser dem altså de fleste dage !

Men jeg tygger jo også maden..... ,-)

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-09-04 20:48

preben nielsen wrote:
> [...]
> vel?

> (rå og
>
> Dét har jeg aldrig oplevet - ihvertfald ikke med dåse-majs, og jeg

nu er der jo forskel på mængden.... de fleste gange jeg spiser majs er det
frisk kogte kolber..... mums....
jeg ved godt hvorfor de kommer hele ud på nuværende tidspunkt, men før i
tiden, inden mine operationer, kom de altså også hele ud, men jeg bemærkede
det især når jeg fik mange majs...
og i min erfaring på nuværende tidspunkt kommer de også hele igennem mit
forkortede tarmsystem, og eftersom intet nedbrydes i tyktarmen, må man jo
mene at det vil være det samme, måske knapt så vædskefyldt, når det kommer
igennem et helt velfungerende tarmsystem.....

og ja, jeg ved godt at nogle vil undre sig over hvor jeg ved den slags fra,
men med min historie og hvad jeg har været igennem med min mave, så lærer
man meget hurtigt at bemærke hvordan indholdet af tønden ser ud..... det
bliver meget hurtigt en helt naturlig ting, når man igennem 3 år
sprøjtemaler den indvendigt med blod.....

> Men jeg tygger jo også maden..... ,-)

og det gør jeg ikke??*G*

Fra : Ulvir

Dato : 14-09-04 21:06

Sabina Hertzum wrote:

> *G* kan du så give mig en konkret forklaring på hvorfor majskorn (rå
> og dåse) altid kommer hele ud i den anden ende?

Hvis du tygger din mad, kan det ikke lade sig gøre.. Nu plejer jeg ikke at
nærstudere mine pøller- men hele majskerner har jeg dog aldrig set.. Den
gule hinde, som er ren fiber, ryger gerne ud til sidst, men kernens indhold
af vand og øvrige næringsstoffer er trukket ud i tyktarmen. Jeg efterlever
dit ønske om ikke at fortælle hvor jeg har det fra..

Ulvir.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-09-04 21:27

Ulvir wrote:

> [...]
> sidst, men kernens indhold af vand og øvrige næringsstoffer er
> trukket ud i tyktarmen. Jeg efterlever dit ønske om ikke at fortælle

ikke mit ønske*G* jeg har en ret høj tolerance tærskel hvad den slags
angår.....
og jeg har, modsat dig, netop nærstuderet, eller ihvertfald studeret, min
maves "output", både før og efter jeg fik fjernet tyktarmen....

det bør nok siges at de sidste 5-6 år, har mit "output" været mere eller
mindre flydende, så derfor har jeg nok lidt nemmere ved at se de ting der
kommer hele ud, end en med normal fast afføring....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-09-04 21:38

Sabina Hertzum wrote:

> det bør nok siges at de sidste 5-6 år, har mit "output" været mere eller
> mindre flydende, så derfor har jeg nok lidt nemmere ved at se de ting der
> kommer hele ud, end en med normal fast afføring....

Og her gik vi lige og troede, at du dissekerede dine pølser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-09-04 21:47

Kim Ludvigsen wrote:

> Og her gik vi lige og troede, at du dissekerede dine pølser.

i wish ;).... jeg ville være en lykkelig kvinde hvis bare jeg var i stand
til at LAVE pølser ;)

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-09-04 08:48

Sabina Hertzum wrote:

> *G* kan du så give mig en konkret forklaring på hvorfor majskorn (rå
> og dåse) altid kommer hele ud i den anden ende?

Altså, hvis du tygger din mad, som man bør, synes jeg det er noget af et
mirakel hvis de kommer hele ud, og en forklaring vil være meget svær at
finde.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou