redningsvest fra netto
Fra : hansi

Dato : 14-09-04 16:36

Netto har sat oppustlige redningsveste ned fra 500 til kr. 250
desværre var poserne væk i den lokale netto, så en grundigere manuel
manglede.
på den vest jeg kikkede på stod der 150 newtons hvad står det for helt
præsic

Fra : Jens Mogensen

Dato : 14-09-04 18:02

Tryg Sejlads skriver under Redningsveste / varefakta
"Veste skal opfylde de internationale krav
Rednings- og svømmeveste skal være godkendt - internationalt efter SOLAS
(Safety of Lives at Sea) eller europæisk med CE-mærkning og EN-nummer.
De EU-godkendte veste er inddelt efter deres opdriftsevne (antal Newton) i
fire kategorier, som har hvert deres EN-nummer:

50 Newton (EN 393) er en svømmevest, der som regel har fast opdriftsmiddel.
Vesten kan holde en person flydende, men den kan ikke vende personen eller
holde næse og mund fri af vandet. Du bør kun bruge vesten, hvis du er en
dygtig svømmer.

100 Newton (EN 395) er typisk en redningsvest med fast opdriftsmiddel. Den
er fremstillet til at vende en bevidstløs person om på ryggen, hvis personen
kun har badetøj på under vesten.

150 Newton (EN 396) er typisk en oppustelig redningsvest. Den er fremstillet
til at vende en bevidstløs person om på ryggen, undtagen hvis personen har
kraftigt sejlertøj på sammen med vesten.

275 Newton (EN 399) er en oppustelig redningsvest, der kan vende en
bevidstløs person om, også hvis personen har kraftigt sejlertøj på sammen
med vesten. Desuden har EN 399 indbygget sikkerhedssele til livline."

Dvs 150 N er helt fint til almindelig sejlbådssejllads mv. hvis du ikke vil
'over Atlanten'

- Efter min mening, vil det dog være en 'stor fordel'(!) hvis den har
indbygget sikkerhedssele til livlinen, hvis du sejler sejlbåd.

mvh

Jens M

"hansi" <dsl2780@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> manglede.
> på den vest jeg kikkede på stod der 150 newtons hvad står det for helt

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-04 07:24

>på den vest jeg kikkede på stod
>der 150 newtons hvad står det for helt
>præsic

Newton
Enhed for kraft.
1 Newton er defineret som den kraft, der resulterer i en
acceleration ms-2, når den påvirker en masse på 1 kilogram.
1 Newton = 0,101971 kp

--
Harding E. Larsen

Fra : Per Laursen

Dato : 15-09-04 19:03

Med fare for at blive stormet af pindehuggere :)

150N svarer til ca 15 kg opdrift (mao: en komplet neddykket person iført
sådan en i oppustet tilstand får 'fratrukket' ca 15kg af sin
ikke-opdriftsgivende vægt).

Det lyder jo ikke helt skævt, når 70% (SVJH) af kroppen består af vand.

Lad nu være at bruge den unødigt :)

mvh
Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-09-04 02:36

"Per Laursen" <per.laursen@maNOSPAMil.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder jo ikke helt skævt, når 70% (SVJH) af kroppen består af vand.

Og så er det, man undrer sig over, hvorfor kvinder ikke bare går til en
blikkenslager, når de vil tabe sig

Claus