Mandrake 10 + X display
Fra : Peter

Dato : 14-09-04 14:02

Hej gruppe

Hvad skal der konfigurationsmæssigt til på en mandrake 10 for at man kan
logge grafisk ind på server-delen via X-win32? Det skal bruges på et lan.

Gerne step by step forklaring!

Jeg har tidligere rodet med dette men fik det aldrig til at virke.

-peter

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-09-04 14:31

I indlægget <ci6q42$2f8j$1@news.cybercity.dk> skrev Peter:
> Hej gruppe
>
> Hvad skal der konfigurationsmæssigt til på en mandrake 10 for at man kan
> logge grafisk ind på server-delen via X-win32? Det skal bruges på et lan.

Linux servren skal kører sshd og x samt sshd tillader x forwarding.

> Gerne step by step forklaring!

Mht opsætning af windows kan du nok få lidt inspiration her:

http://www.adsltips.dk/winaxe.php

Det er en step by step guide til opsætning af putty + winaxe (som
svare til x-win32.)

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Peter

Dato : 14-09-04 14:50

> Linux servren skal kører sshd og x samt sshd tillader x forwarding.

Det kan jeg allerede med x-win32 + putty. Jeg fik måske ikke præciseret
spørgsmålet godt nok.

Det jeg gerne vil kunne er det samme som man kan med windows terminal
server, altså få hele desktoppen over på en hvilken som helst klient.

-peter

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-09-04 16:14

I indlægget <ci6sug$2i5o$1@news.cybercity.dk> skrev Peter:

> [...]
>
> Det jeg gerne vil kunne er det samme som man kan med windows terminal
> server, altså få hele desktoppen over på en hvilken som helst klient.

Det kan jeg med winaxe. Det er et valg i en dropdrown menu når man
konfigurerer forbindelsen.

Jeg ved ikke hvordan man gør det i x-win eller om man kan.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-09-04 15:48

On Tue, 14 Sep 2004 15:49:46 +0200, Peter wrote:

> Det jeg gerne vil kunne er det samme som man kan med windows
> terminal server, altså få hele desktoppen over på en hvilken som
> helst klient.

En muligvhed er at bruge vnc.

<http://www.realvnc.com/>

Mvh.

--
"Hey Tony, legg nå ner din mandolin Adam Sjøgren
for det er din tur til å spinne magasinet" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-09-04 16:35

On Tue, 14 Sep 2004 17:15:59 +0200, Peter wrote:

> Den giver kun mulighed for at man logge på en den kørende session,
> ikke?

Det tror jeg ikke.

Om hver eneste der banker på kan få sin egen session (som med xdmcp),
det ved jeg ikke - men der er en specifik pakke i Debian, x11vnc, med
en vnc-server der eksporterer den nuværende session i stedet for at
oprette en ny, sådan som den almindelige vncserver gør, så...:

"Package: x11vnc (0.6-3)
A VNC server which uses your current X11 session

With x11vnc you can export your currently running X11 session to any
VNC client. You do not have to launch another session as the regular
VNC server does. So it's very useful, if you want to move to another
computer without having to log out, or to help a distant colleague
to solve a problem with their desktop."
<http://packages.debian.org/unstable/x11/x11vnc>

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-04 23:08

On Tue, 14 Sep 2004 15:01:37 +0200, Peter wrote:

> Hvad skal der konfigurationsmæssigt til på en mandrake 10 for at man kan
> logge grafisk ind på server-delen via X-win32? Det skal bruges på et
> lan.
>
> Gerne step by step forklaring!

Jeg tror, du vil få svar på alle dine spørgsmål her:
http://www.tldp.org/HOWTO/XDMCP-HOWTO/index.html

Kort fortalt er det blot at tillade login via xdmcp - hvis du vælger
gdm's konfigurationsprogram, vil du se på 5. tab, at der står xdmcp. Her
skal du blot sætte et flueben i første linje, og så virker det. Hvordan
det skal laves i kdm, ved jeg ikke.

I x-win32 skal du oprette en ny session, og her vælger du blot
standardopsætning. Når du startet sessionen, skal du vælge den option,
der hedder broadcast, og et vindue med alle de linux-computere der
tilbyder login via xdmcp, skulle så åbnes. Herefter henstår så blot at
vælge den rigtige linux-maskine, og du vil blive præsenteret for et
login-billede. Her indtaster du brugernavn og password på en oprettet
konto på linux-maskinen, hvorefter du vil se den grafiske
brugergrænseflade fra Mandrake.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Make sure input cannot violate the limits of the program.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Peter

Dato : 15-09-04 09:41

> [...]
> gdm's konfigurationsprogram, vil du se på 5. tab, at der står xdmcp. Her
> skal du blot sætte et flueben i første linje, og så virker det. Hvordan

hvordan startes gdm's konfigprogram?

> [...]
> login-billede. Her indtaster du brugernavn og password på en oprettet
> konto på linux-maskinen, hvorefter du vil se den grafiske

Her er jeg helt med.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-04 10:27

Peter wrote:
> hvordan startes gdm's konfigprogram?

Fra menuen i gdm's login-boks. "configure" tror jeg den hedder.

Så skal du sætte den til at køre "chooser".

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-09-04 22:47

On Wed, 15 Sep 2004 11:27:12 +0200, Peter Mogensen wrote:

> Så skal du sætte den til at køre "chooser".
Ved ikke om Peter har nævnt det, men det kræver root-password. Rigtigt
med chooser - undskylder min forglemmelse Husk lige under chooser at
tillade XDMCP som option for brugere.

--
[...]

Excellent day for putting Slinkies on an escalator.