Ny kat(?)
Fra : Bettina Hansen

Dato : 14-09-04 11:16

Hej gruppe

Jeg vil gerne høre jeres mening om følgende:

Vi har en 14 år gammel hankat (Philips) som er "enebarn". Det har han
været i de sidste 3-4 år. De første 10 år af hans liv har vi haft 1
eller 2 andre katte samtidig med ham.

Vi havde egentlig bestemt os for ikke at få en ny kat mens han lever,
men nu må jeg indrømme at det er begyndt at "krible" efter at få en kat
eller to mere i familien. Jeg håber at Philips vil leve en del år endnu
(det tyder alt da også på - han er stadig sund og rask) og at han dermed
kunne nå at få en masse glæde af en artsfælle.

Men jeg er samtidig bange for om han er for gammel til at kunne
acceptere en ny kat - især nu hvor han har været alene-kat i nogle år...

Da vi fik kat nr. 3 var Philips 9 år og vores anden kat var 13 år. Kat
nr 3 var en halvstor killing. De to gamle accepterede aldrig rigtig den
nye kat og det var faktisk lidt synd for dem alle tre :( Jeg er
selvfølgelig bange for at den historie skal gentage sig :( Men på den
anden side set var de to gamle katte jo utroligt glade for hinanden og
det ville jo være pragtfuldt hvis vi kunne finde en som han blev glad
for ;)

Hvad mener I? Er han for gammel? Eller er der en god chance for at det
kan gå godt? Hvis vi skal have kat nr. 2 skal det så helst være en
killing eller en voksen? Vi har lige købt hus og skal altså snart
flytte. Ville det være bedst at få den nye kat samtidig med huset så
ingen af dem har dannet territorium endnu? Eller det for stor en
omvæltning for en gammel kat at blive præsenteret for nyt hus og ny kat
på samme tid?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-09-04 11:44

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen af dem har dannet territorium endnu? Eller det for stor en
> omvæltning for en gammel kat at blive præsenteret for nyt hus og ny kat

Hej Bettina
Da vi flyttede i hus for 1½ år siden måtte vores gamle katte pludselig finde
sig i nye omgivelser og andre katte. For tidligere havde vi haft nogle af
vores katte adskilt, da der var nogle af dem, der ikke kunne enes. Men det
gik fint, og selv vores gamle orientaler Rolle der dengang var 11 år og
hendes 10 årige datter klarede flytningen fint. De elsker måske ikke de
andre katte, men kan dog tåle at være i samme rum.
Jeg synes du måske skal overveje at få to killinger. De vil så kunne lege
sammen og ikke genere den gamle kat så meget.
Men det kommer jo lidt an på hvor frisk din gamle kat er og det kan du jo
bedst selv vurdere.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-09-04 14:03

Bettina Hansen <bettina@chin.dk> writes:

> [...]
>
> Men jeg er samtidig bange for om han er for gammel til at kunne
> acceptere en ny kat - især nu hvor han har været alene-kat i nogle

Jeg vil klart foreslå at få to evt killinger på en gang, fordi så har
de hinanden og den gamle kan deltage/ikke deltage i legen alt efter
lyst og behov. På den måde tilgodeses alles behov på en gang

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Kate

Dato : 15-09-04 17:33

Med fare for gentagelse
To killinger er også mit bud.

Jeg havde først 3 katte sammen, så blev den yngste aflivet pga sygdom.
Af de to ældste, som var søskende, var hankatten livlig, mens hunkatten
var meget sat. Derfor begyndte de at gå hinanden på nerverne. De var da
ca. 11 år gamle. Jeg fik købte en 2 år gammel somali, som skulle være
kammerat til fortrinsvis hankatten. Faktisk gik det også godt, men den
2 årige havde alt for meget krudt bagi til en 11 årig. Så købte jeg en
killing som straks adopterede somalien, eller var det omvendt
Nu har jeg så kun den gamle hankat tilbage af de ældste katte, han er
nu blevet 14 år, men jeg kan se at han godt gider se på de "små" lege,
men han deltager meget sjældent og kun kortvarigt.
De "små" består så af somalien som nærmere sig de 5 år, killingen som
er blevet 2 år og en aby-pige på 4½ år. Nogle gange er der *meget* liv
her

Min forklaring tjener som billede på at jeg tror din gamle kat vil
blive træt af en killing, fordi den vil jo lege og de gider den gamle
nok ikke i samme grad.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-09-04 09:43

Hej igen

Kate wrote:
> Med fare for gentagelse
> To killinger er også mit bud.

Tak for alle svarene :)
Tror så at vi lægger turen forbi Dyreværnets internat i Rødovre og ser
om de ikke har et par missebørn som har lyst til at flytte ind hos os om
et par uger ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk