Puntius Denisonii
Fra : Michael

Dato : 14-09-04 11:16

Hej NG

Da jeg har tænkt mig at andskaffe mig nogle af denne fisk kunne jeg godt
tænke mig at høre om der er nogen i gruppen som har erfaringer med dem.

Er følgende korekt:
Den bliver 15 cm
temperature omkring 24-26
At den trives bedst som flokfisk.
Akvariet skal have meget fri svømmeplads
At den elsker meget strøm og ilt i vandet.

På forhånd tak for hjælpen.
Michael

Fra : plesner

Dato : 15-09-04 01:10

Jeg ved lidt om arten fra en tysker, jeg kender. Jeg kan ikke besvare
alle dine spørgsmål, men her er, hvad jeg kan huske.

> Er følgende korekt:
> Den bliver 15 cm

Ja.

> temperature omkring 24-26

Det er absolut en maksimumtemperatur. Hvis de ikke overvintrer ved
betydeligt lavere temperaturer (den lever i bjergbække), vil du for det
første nok ikke kunne få dem til at yngle og for det andet tror jeg ikke,
at de holder særligt længe (den sidste påstand står helt for min
regning). Jeg vil tro, at 14-15 grader er en god temperatur til dem om
vinteren.

> At den trives bedst som flokfisk.

Ja, men den er ret territorial i yngletiden.

> Akvariet skal have meget fri svømmeplads

Ved ikke. Han havde rigtigt mange planter hos sine denisonii'er.

> At den elsker meget strøm og ilt i vandet.

Den er ret iltkrævende (hvilket er endnu en god grund til at holde
temperaturen nede), men jeg skal ikke kunne sige, om den vil have strøm i
vandet.

plesner

Fra : Michael

Dato : 15-09-04 11:18

Hej Plesner

Tusind tak for svarene

Jeg tænkte på om den akvarist som har P. Denisonii har en hjemmeside hvor
der måske fandtes noget info om fisken. Jeg syntes der findes utroligt få
brugbare oplysninger om fisken. Men den er jo også på den anden side svær at
få hold i. Kender du en akvarie-butik eller nogle som vi af med fisken.

Mvh Michael

Fra : plesner

Dato : 15-09-04 13:35

> Jeg tænkte på om den akvarist som har P. Denisonii har en hjemmeside
> hvor der måske fandtes noget info om fisken.

Han har en hjemmeside, men der står ikke noget om fisk.

> Kender du en akvarie-butik eller nogle
> som vi af med fisken.

Forretningen bag www.nybydiscus.dk havde den sidste gang jeg besøgte dem -
og i flg. deres hjemmeside har de den endnu.

plesner