problemer med tekststørrelse/cellehøjde
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 14-09-04 10:41

Jeg har godt nok spurgt på dk.edb.internet.webdesign, men måske hører
mit spørgsmål til her istedet ??

Kan jeg på nogen måde undgå at det lyse felt med teksten i, forskyder
sig når jeg vælger større skrifttype, så første linie altid er samme
sted. Det ser dumt ud at der kommer et "hak" i forhold til menuen i
venstre side.

her er et link til siden
http://home20.inet.tele.dk/mariannes/bill2//virksomheder_kurser.html

Håber I forstår mit spørgsmål ??
På forhånd tak.....
Marianne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-04 12:05

Marianne Tidemann skrev:

> Jeg har godt nok spurgt på dk.edb.internet.webdesign, men måske hører
> mit spørgsmål til her istedet ??

Der er (desværre) overlab mellem de to grupper, men det er nok primært i
denne gruppe dit spørgsmål hører til.

> Kan jeg på nogen måde undgå at det lyse felt med teksten i, forskyder
> sig når jeg vælger større skrifttype, så første linie altid er samme
> sted.

Ja - drop nogle af dine mange (8) tabeller på siden. Helt aktuelt har du
et problem fordi du laver venstrepadding på indholdet med et billede i
én tabel og har selve indholdet i en anden.

Hvis du samlede indholdet i passende bokse i stedet, kan du let undgå
det problem. Generelt er tabelbaseret layout gammeldags og på flere
områder problematisk måde at bruge. Se evt. siden her:
<http://www.lazycat.org/postcards/tables.html>

Det vil også være en god ide at få valideret siden - omend de fejl der
er i html og css næppe har indflydelse på dit aktuelle problem.
Se mere om validering her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 14-09-04 23:26

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:
>Ja - drop nogle af dine mange (8)
>tabeller på siden.

Åh, hvis du ved hvor jeg har prøvet mig frem, hvor mange css-
tutorials jeg har prøvet, gået slavisk frem efter dem og øvet mig
;( desværre uden held. Jeg kan ikke finde ud af at lave det på
samme måde, så det virker i alle browser størrelser UDEN scrollbar
forneden. Og det er kravet fra Bill, som også har fundet selve
opbygningen med tabellerne. Jeg kan bare ikke finde ud af det. :(
>Helt aktuelt har du
>et problem fordi du laver
>venstrepadding på indholdet med et billede i
>én tabel og har selve indholdet i en anden.

Øh, hvor er det ?? Jeg har jo så mange ;) Nej spøg til side, jeg
bliver s.. selv forvirret af alle de tabeller.

>Generelt er
>tabelbaseret layout gammeldags og på flere
>områder problematisk måde at bruge.

Jeg ved det og jeg prøver stadig at lave en side uden.
Men når jeg skal læse alt 5 gange og prøve 10 gange, tager det tid.
Min hukommelse er desværre ikke god, og forståelsen heller ikke
altid. Men jeg er stædig og vedholdende, så det lykkes måske.

Men tak for DIN hjælp og udholdenhed ;))

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-04 13:02

Marianne Tidemann skrev:

> Jeg kan ikke finde ud af at lave det på samme måde, så det virker i
> alle browser størrelser UDEN scrollbar forneden.

Prøv at lave et forsøg, og smid det ud her i gruppen. Hvis det bare er
en vandret scrollbar vi skal have pillet væk, så er det nok til at
klare.

> Øh, hvor er det ??

Tabel3 (id) indeholder venstrepaddingen - og den efterfølgende tabel
(uden navn) har så indholdet.

Hvis du rykker rundt så padding og indhold ligger samme sted - og evt.
for højre del af menupunkterne (som pt også ligger i tabel3) lagt sammen
med resten af menupunkterne - så kan du komme lidt videre.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 17-09-04 11:58

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:
>Tabel3 (id) indeholder
>venstrepaddingen - og den
>efterfølgende tabel
>(uden navn) har så indholdet.

Tusind tak for al hjælpen.

Nu har jeg halveret antallet af tabeller
fået styr på min tekst o.s.v. se her:
http://home20.inet.tele.dk/mariannes/bill2//virksomheder_kurser.htm
Jeg har "kun" rettet 4-5 sider ang. teksten, men de vigtigste er
ok.

Men jeg vil nu stadig se om, jeg ikke kan lave dem i ren css-
layout.

Tak
MVH Marianne

Fra : Marianne Tidemann