Debat om stamtavle/race/blandingshunde...?
Fra : Jane M. :o)

Dato : 13-09-04 20:30

Hejsa

Jeg vil lige komme med en lille kommentar til emnet: Stamtavle

Før I tiden anså jeg stamtavler for noget "snobberi" og noget der var total
overflødigt.

Men efter selv at have kigget på hunde og opdrættere/kenneler (I et par år)
og for nyligt (I fredags) endelig anskaffet mig min vidunderlige Cavalier,
har jeg fundet ud af vigtigheden med stamtavler.

Det jeg nok syntes allerbedst om, er det med formindskelsen af arvelige
sygdomme (man kan ihvertilfald holde øje med dem). Og at der generelt er
visse krav til opdrættere før de overhovedet kan få de stamtavler på
hundende.

Nu taler jeg så om DKK stamtavle. (da det er DKK min hund har, er det det
eneste jeg kan tale udfra)

Men en ting jeg har tænkt på, og lagt mærke til, er at blandingsracer dog
egentlig oftere er sygdomsfrie end rene racehunde... Er det ikke tilfældet?

Så måske man derudfra kan konkludere, at hvis det er en ren racehund man
skal kigge efter, er det netop vigtigt med stamtavle (grundet diverse
sygdomme der oftere forekommer), og måske knap så vigtigt (selfølgelig også
umuligt), hvis det drejer sig om en blandingshund, grundet knap så mange
sygdomme...?? Eller..??

Bare en tanke..

Derudover vil jeg høre, om der er lavet nogle statistikker over, hvor mange
der afskaffer sig//omplacere en racehund kontra en blandingshund...?

Når jeg kigger på f.eks. Dyrenes Beskyttelses siden, ser jeg næsten aldrig
rene racehunde der har brug for nye hjem, men som regel blandingshunde..

Hvorfor?

Kan jeg høre lidt meninger omkring emnet??

Mvh Jane
---
http://www.janemark.dk

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 13-09-04 21:02

Hej Jane !
En lille krølle´til din kommentar omkring stamtavler som er uhyre
interessant. Dengang vi købte vores bretontæve var vi fløjtende ligeglade
med, at hun havde en stamtavle, så vi kikkede på hunden og hendes mor og tog
en beslutning. Da vi så 2-3 uger senere modtog stamtavlen fra DKK kunne vi
konstatere, at vores nye hvalp var produkt af et 100 % bror/søster forhold !
Så hvis det er det er i orden for DKK, så har jeg ikke den store tillid til
deres godkendelser... Hunden er iøvrigt sund og rask både fysisk og psykisk,
men hvordan resten af kuldet er faldet ud, ved jeg ikke.
Angående ompladseringer, så tror jeg det handler om, at folk der giver
4000-10000 for en racehund, har gjort flere overvejelser ang. hundehold end
folk der "spontant" anskaffer sig en billig blandingshvalp, og der derfor
sker flere "fejlkøb " eller for hurtige beslutninger. Det kunne også handle
om, at når man køber en racehund, ved man nogenlunde hvad man får, men en
blandingshvalp kan blive til hvad som helst. Jeg står selv i at skulle finde
GODE blivende hjem til 7 blandingshvalpe, så "statistikken" er lidt
skræmmende.
mvh Henriette

Fra : Jane M. :o)

Dato : 13-09-04 22:43

On 13/09/04 22:02, in article 4145fcca$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"HENRIETTE LUND LARSEN" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> blandingshvalp kan blive til hvad som helst. Jeg står selv i at skulle finde
> GODE blivende hjem til 7 blandingshvalpe, så "statistikken" er lidt

Wow.. Ok... Ja - jeg er jo ny I det her (og DKK).

Det troede jeg faktisk slet ikke de lod ske.

Det lyder ikke særlig proff - gør det?

Det var sørme heldigt, at den er sund og rask alligevel.

Hmmm.. Held og lykke med de 7 hvalpe...

Har du ikke billeder af dem?

Mvh Jane
---
http://www.125.dk (side om Stella - coming up..)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-09-04 06:28

> Det troede jeg faktisk slet ikke de lod ske.

Det strider imod DKK's etiske anbefalinger at parre noget der ligger nærmere
end fætter/kusine. De etiske anbefalinger står på DKK's hjemmeside.
Når der så sker en hovsa og bror/søster parrer, så bliver hvalpene alligevel
stambogsførte, -det giver folk mulighed for at se at de her hvalpe altså
ikke bør avles på. Når man så har en bror/søster hvalp, så bør man også selv
være så fornuftig ikke at lade den hund få hvalpe, da eventuelle fejl som
følge af B/S-parringen oftest først viser sig i 2. led. 1. led er altså
sundt og raskt.

Heldigvis lader langt de fleste tæven få en abort hvis sådan noget sker, men
dem der så lader drægtigheden fuldfører sælger gerne hvalpene til en lavere
pris.

> Det lyder ikke særlig proff - gør det?

Nej, ikke særlig prof. af opdrætteren! DKK har ikke nedsat regler for avl da
det er en kennel-klub der stambogsfører. Reglerne bliver sat af
special-klubberne og her er der så regler omkring sundhed når det gælder
avl, me desværre en brist når det gælder regler for hvor tæt parringer må
foregå.

Man må som udgangspunkt også gå ud fra at folk kan bruge deres hoveder selv
og se at sådan noget ikke er forsvarligt, men desværre findes der nogen
yderst uforsvarlige opdrættere der alligevel handler med hovedet under
armen!

> Det var sørme heldigt, at den er sund og rask alligevel.

Som skrevet tidligere sker bristerne først i 2. led eller senere. Det kan
være alt fra hjernefejl hvor hundene pludselig viser sig mentalt tossede til
manglende tæer eller endnu værre ben eller ører.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 14-09-04 08:14

Tak og -Jo det har jeg... Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg lægger dem
ud på nettet ; ).. adresse følger senere..
Vi holder vejret og håber vores hvalpe er sunde og raske på trods af deres
moders indavl... Som sagt var det ikke planlagt og jeg syntes det var for
sent med en abort, da dyrlægen kunne konstatere, at hun var drægtig. Måske
vores dumhed, men nogle gange må naturen jo gå sin gang. Hvalpene er iøvrigt
undersøgt af dyrlæge, men om de skulle have hjertefejl eller HD er jo lidt
tidligt at sige..

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-09-04 14:11

"HENRIETTE LUND LARSEN" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:41469a29$0$280$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> ud på nettet ; ).. adresse følger senere..
> Vi holder vejret og håber vores hvalpe er sunde og raske på trods af deres

Jeg formulerede mig nok også lige begrænset nok!
Der skal dobles op på nære linier igen for at der kommer defekter, så jeg
tror sagtens i kan læne jer tilbage og nyde vapserne!

Fra : Tjinca

Dato : 14-09-04 06:10

"HENRIETTE LUND LARSEN" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4145fcca$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
psykisk,
> men hvordan resten af kuldet er faldet ud, ved jeg ikke.

Jeg er selv imod søskendeparring, men inden man farer ud med bål og brand,
så skal man ikke glemme at selvom chancen for at få hvalpe med dårlige
gener, bliver fordoblet, så er chancen for at avle gode gener ligeledes
forstærket med samme procentdel. Så hvis der er tale om 2 sunde hunden uden
problemer, er en søskende parring ikke så katastrofalt som mange vil gøre
den til. I nogle racer med meget få repræsentanter eller stærk plaget af en
bestemt sygdom, har man også været nødsaget til at gøre det samme. Tag
f.eks. en Papillon (nu ved jeg godt at avlsmatarialet hos dem ikke er
katastrofalt, men det er blot et eksempel). De har været plaget af PRA, en
øjensygdom der i sidste ende kan koste dem synet. Forstil jer at en stor del
af bestanden herhjemme er kendte anlægsbærer for dette gen, og man har
fundet frem til en stamme der er konstateret fri i flere led, heriblandt et
kuld sunde hunde. Jeg vil i dette tilfælde ikke betænke mig før parring,
selvom jeg viste at dette kuld måske har tendens til en manglende tand eller
en ulveklo på bagbenet. Ergo, muligheden for at få hvalpe med en ekstra
ulveklo er fordoblet, i samme grad som chancen for at få en sygdomsfri hund.

Tjinca

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-09-04 06:30

> [...]
uden
> problemer, er en søskende parring ikke så katastrofalt som mange vil gøre

Og så alligevel, for en lille bitte fejl i næste parring kan give de
fejl/mangler som jeg har beskrevet i indlæget over. Jeg har set det ske med
katte i 2 tilfælde (og nej, jeg havde intet med de parringer at gøre) og
det skulle virkelig være underligt om ikke også det kan ske med hunde!

Fra : Mus

Dato : 13-09-04 21:31

Jane M. <virker@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BD6BC1EA.522F%virker@hotmail.com...
> [...]
>
> Hvorfor?
>
> Kan jeg høre lidt meninger omkring emnet??

Jeg ville aldrig selv købe en blandingshund - tror jeg da. Jeg er nemlig
bidt af en bestemt race.
Men har ellers ikke noget imod blandingshunde. Men jeg synes bestemt ikke
man skal blande alle racer. Der er nogle racer der i mine øjne ikke bør
blandes.

Det ikke nogen 100 % garanti, for hverken indavl eller andet skidt, at der
er stamtavle. Skriver dette pga en god venindes meget dårlige erfaringer -
endda to gange i træk. Men de fleste tror jeg da stadige er fornuftige og
ærlige avlere. Og uden stamtavle har man jo slet intet. Men man kan skam
godt få en alletiders blandingshund.
Jeg tror man skal se sig godt for. Spørge folk der kender til ens race, vedr
de forskellige kenneler. Høre, hvad deres erfaringer er. Dette er dog altid
sværdere, når man er førstegangs køber.

Mht ompalceringshunde - tror jeg det har noget med den pris man har betalt
for sin hund. Man kæmper nok hårdere for at få det til at fungere ved en
dyrere hund og overvejelserne omkring dette at få en hund har nok også været
større.

LN

Fra : Jane M. :o)

Dato : 13-09-04 22:45

> [...]
> Men har ellers ikke noget imod blandingshunde. Men jeg synes bestemt ikke
> man skal blande alle racer. Der er nogle racer der i mine øjne ikke bør

Jeg har lagt mærke til, at der er utrolig mange schæfer/labrador
blandinger... Hvorfor mon lige den blanding?

De er da søde og dejlige - ikke noget der... Har bare lagt mærke til der er
mange af slagsen...
(Måske det snart kan blive en race... Hihi...)

> [...]
> ærlige avlere. Og uden stamtavle har man jo slet intet. Men man kan skam
Ok - troede ikke det skete..

> Jeg tror man skal se sig godt for. Spørge folk der kender til ens race, vedr
> de forskellige kenneler. Høre, hvad deres erfaringer er. Dette er dog altid
> sværdere, når man er førstegangs køber.

Ja - ofte første gang sådanne ting sker...

> [...]
> dyrere hund og overvejelserne omkring dette at få en hund har nok også været

Ja - jeg har f.eks. Overvejet hund I et par år... Så det må siges at være et
stykke tid, før jeg ligesom følte jeg var klar..

Mvh Jane
---
http://www.125.dk (side om Stella - coming up..)

Fra : Mus

Dato : 14-09-04 02:28

> Jeg har lagt mærke til, at der er utrolig mange schæfer/labrador
> blandinger... Hvorfor mon lige den blanding?

> [...]

Hmm det kan vel skyldes at begge to, hver for sig, er meget populære race og
derfor er der mange af disse hunde i DK.

LN

Fra : ullala

Dato : 13-09-04 21:38

Hej Jane.
Jeg er vokset op med rottweilere og boxere, og har på egen haft hånd haft
broholmer, blandingshund, og nu blandingshund igen.
Vi havde helbredsmæssige problemer med både rott´erne og boxerne - 3 af dem
led af HD, og 1 havde en hjertefejl (han blev dog 10 år).
Jeg ved ikke hvad statistikkerne siger mht. sygdomme, men min erfaring med
andres og mine egne hunde, siger mig, at blandingshunde ikke lider så meget
af disse racetypiske lidelser, såsom hjertefejl og HD.
Jeg har denne gang valgt at anskaffe mig en blandingshund, dels pga. måske
så at kunne undgå, at han er arveligt belastet (HD og hjertefej, er ikke
noget man har lyst til at gennemgå igen.) dels fordi jeg simpelthen bare
elskede ham ved 1. øjekast.
Jeg tror, at hvis man køber racehund, med registrerede forældre i DKK, skal
alle - voksne, som hvalpe, tjekkes for de racetypiske lidelser, inden salg -
Dvs. f.eks. fotografering for HD. Ret mig hvis jeg tager fejl - Længe siden
jeg var indlemmet i DKK.
Vedlagt et lille link til DcH, som siger lidt om racefordelingen der..

Mvh. Ulla.
http://www.dch-danmark.dk/

Fra : Jane M. :o)

Dato : 13-09-04 22:46

On 13/09/04 22:37, in article 41460512$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"ullala" <brummes*FJERN*@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> jeg var indlemmet i DKK.
> Vedlagt et lille link til DcH, som siger lidt om racefordelingen der..

Hvorfor mon egentlig de døjer mere med de sygdomme end blandings-hunde..??

Mvh Jane
---
http://www.125.dk (side om Stella - coming up..)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-04 08:00

"Jane M. " <virker@hotmail.com> wrote in message
> On 13/09/04 22:37, in article
41460512$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> Hvorfor mon egentlig de døjer mere med de sygdomme end blandings-hunde..??

Måske fordi der er større genvariation og lavere arvelighed mellem racer ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Anja Bjerke

Dato : 14-09-04 21:14

Jane M. wrote:

> Hvorfor mon egentlig de døjer mere med de sygdomme end
> blandings-hunde..??

Enkel genetikk. Ved førstegangs-krysning av to raser får man noe som kalles
heterosis-effekt (krysningsfrodighet), noe som oftest gir sunne og raske
avkom. Fortsetter man imidlertid å avle på blandingene, vil dette bli borte.
Dette brukes mye innen husdyravl, for å gi dyr som gir god avkastning, har
god helse m.m.

Hilsen Anja

---

Fra : Mus

Dato : 14-09-04 02:37

> [...]
meget
> af disse racetypiske lidelser, såsom hjertefejl og HD.

Jeg tror så ikke helt det forholder sig således i praksis. Avler man på
hunde med feks HD eller andre racetypiske hunde, tror jeg ikke det betyder
noget om det er to shæfere eller en shæfer og lab man parrer. Risikoen for
at arve det videre er vel lige store ved begge parringer.

Det er da også mit indtryk at mange, der har blandingshunde slet ikke får
deres hunde HD fotograferet.

Hvad jeg så ellers mener om HD fotografering, er så en anden sag.

LN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-04 08:01

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message

> [...]
> noget om det er to shæfere eller en shæfer og lab man parrer. Risikoen for
> at arve det videre er vel lige store ved begge parringer.

Det er ikke sikkert at de gener som giver HD hos en race sammenholdt med
generne fra en anden race giver HD i samme grad som hvis det havde været 2
hunde fra samme race.

> Det er da også mit indtryk at mange, der har blandingshunde slet ikke får
> deres hunde HD fotograferet.

Det tror jeg er rigtigt.

> Hvad jeg så ellers mener om HD fotografering, er så en anden sag.

Hvorfor, det hænger da uløseligt sammen med stamtavler ?

Fra : Mus

Dato : 14-09-04 10:39

> [...]
stop
> thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do

Ja det gør de og burde også gøre, men hvor meget kan man stole på disse HD
fotograferinger. Har efterhånden set en del tvivlsomme resultater.

LN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-04 12:17

> får

> Ja det gør de og burde også gøre, men hvor meget kan man stole på disse HD
> fotograferinger. Har efterhånden set en del tvivlsomme resultater.

Jeg tror faktisk at det er bedre at der fotograferes og så er der lidt
tvivl, end at der ikke fotograferes og så er tvivlen jo total.
Måske er der bedre metoder ala. penn-hip, men de bruges jo ikke entydigt
endnu.

Fra : Mus

Dato : 14-09-04 14:16

> [...]
stop
> thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do

Ja eller få nogel mere faste retningslinier for hvor nåren c-hofte er en
c-hofte og ikke en E-hofte.
Det er jo lidt vildt at man kan få konstaterer E hofte herhjemme og så kan
tage til Tyskland og få konstateret B og C hofter.

Kender selv til to situationer hvor dette er forkommet. Grunden til at de
begge fik det undersøgte var at de var vant til at se på HD- billeder, pga
de i tidens løb havde haft mange hunde. De var begge overbeviste om at deres
hunde ikke havde E-hofter. De havde begge set E-hofter før. Tog til tyskland
og fik dem gotograferet om - og vurderet.

Vi får da også altid vores fotograferet - men det betyder ikke min lid til
disse billeder er super stor - men det er jo det eneste tilbud der er.

LN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-04 14:17

> [...]
> Det er jo lidt vildt at man kan få konstaterer E hofte herhjemme og så kan
> tage til Tyskland og få konstateret B og C hofter.

Findes der virkelig eksempler på at de har dømt 2-3 grader forskelligt ?
Vores dyrlæge sagde at han ville måske (med hans lidt mindre erfaring) sige
B hofter.
De blev A

> [...]
> hunde ikke havde E-hofter. De havde begge set E-hofter før. Tog til
tyskland
> og fik dem gotograferet om - og vurderet.

Det vil sige at det var også andre billeder ?
Så er det måske ikke bedømmelsen der er noget i galt med, men dyrlægernes
erfaringer i HD billeder ?

> Vi får da også altid vores fotograferet - men det betyder ikke min lid til
> disse billeder er super stor - men det er jo det eneste tilbud der er.

Men stadig, jeg tror ikke at man kan tage fejl fra E til B.

Fra : Mus

Dato : 14-09-04 15:25

> Det vil sige at det var også andre billeder ?
> Så er det måske ikke bedømmelsen der er noget i galt med, men dyrlægernes
> erfaringer i HD billeder ?

Ja det var det. Mmen årsagen til at disse i det hele taget tog til tyskland
for at omfotografere hundene, var jo netop at det de selv kunne se på de
danske billeder, bare overhovedet ikke så ud til at ligne E hofter. Eller
havde de jo bare slået sig til tåls med disse E-hofter.
Jeg aner ikke hvorfor disse billeder blev vurderet så hårdt.

LN

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-09-04 22:04

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message news:<4146fdb9$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> havde de jo bare slået sig til tåls med disse E-hofter.
> Jeg aner ikke hvorfor disse billeder blev vurderet så hårdt.

Det med HD bedømmelse forekommer mig noget subjektiv. Det er vist mere
ens forhold til klubben der bliver bedømt! Jeg har set en schæfer
vakle afsted på ledeløse hofter, den havde officielt status A. Dertil
skal man lægge at ejeren var en stor kanon inden for specialklubben,
såe...?

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-04 08:40

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> vakle afsted på ledeløse hofter, den havde officielt status A. Dertil
> skal man lægge at ejeren var en stor kanon inden for specialklubben,

Det kunne jo så løses med anonyme (for bedømmerne) billeder.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 13:27

> Det kunne jo så løses med anonyme (for bedømmerne) billeder.

Billederne er anonyme. Det eneste ikke-anonyme er hundens DKK-reg.nr. men
det er man jo nødt til at ha' med for at man kan få skrevet resultatet ind
ved den rette hund når DKK modtager billederne fra bedømmelsen igen.

Om dyrlægerne der uafhængigt af hinanden dømmer billederne så har smuglet
sig adgang til en database over registrerede hunde i DKK skal jeg ikke kunne
sige, men jeg tvivler.

Dog har jeg godt hørt om problemerne ved Schæfer... Det burde undersøges
lidt nærmere!

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-09-04 19:10

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote in message news:<41483504$0$204$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> sige, men jeg tvivler.
>
> Dog har jeg godt hørt om problemerne ved Schæfer... Det burde undersøges

Det kan tyde på at du har ret, der er mange andre racer hvor HD
programmet har båret mere frugt end det har hos schæferne. Det kan dog
også have noget at gøre med at man stadig stræber efter en bagkrop i
frøfacon, netop denne dille har oprindeligt været medvirknde til at
udbrede HD inden for racen.

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-04 08:38

> [...]
>
> Om dyrlægerne der uafhængigt af hinanden dømmer billederne så har smuglet
> sig adgang til en database over registrerede hunde i DKK skal jeg ikke

Jeg tror heller ikke på det.

> Dog har jeg godt hørt om problemerne ved Schæfer... Det burde undersøges
> lidt nærmere!

Hvis der er noget om det så ja.

Fra : Holm

Dato : 13-09-04 23:10

"Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Jane

Godt indlæg .
Min mening i denne debat stammer udelukkende fra egne erfaringer delvis
gennem arbejdet på dyreklinikker , internat og så lige mine egne to
gadekryds...)

For det første ville jeg ønske at der ikke blev avlet flere hunde end verden
havde brug for , men sådan er virkeligheden ikke.
Jeg er selv skyldig i et kuld gadekryds som jeg stadig følger , ..med godt
resultat )
MEN..jeg gør det aldrig mere , for jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis
jeg ikke var i stand til at tage dem retur , hvis det blev nødvendigt . Det
synes jeg man skylder levende væsener , hvis man sætter dem i verden.At
følge dem , og vide at de trives og behandles godt . ( uanset stamtavle
eller ej )
Så det var aldrig et spørgsmål om kolde kontanter for mig , for der står jeg
af .

Desuden avlede jeg kun fordi jeg vidste at mine hunde var HD fri , selvom de
var gadekryds , og at de ikke bar rundt på arvelige sygdomme.

Så min mening er denne :

Avl bare hunde , men kun på helt sygdomsfri hunde .
Avl kun på hunde med gode sind .
Avl kun hvalpe hvis du kan følge dem resten af livet , og stå ved det ansvar
der følger med .
Sørg for at de dyrlæge kontrolleres , får ormekur og vaccinationer .
Sæt prisen højt , også på gadekryds , det sikrer deres fremtid bedre ( sådan
er det tit )( og her siger jeg IKKE at at man er en elendig hundeejer hvis
man intet har givet for sin hund ....!!! )
Avl kun hvis du føler dig sikker på hvordan man opdrætter psykisk og fysisk
sunde hunde ...
Avl ikke hvalpe hvis de skal vokse op i en stald uden menneskelig kontakt...
Avl ikke hunde hvis du ikke kan sørge for at de får de bedste betingelser ,
også i fremtiden....
Avl aldrig på hunde med dårlige sind , sygdomme eller udelukkende for
pengenes skyld .

Ja det er måske mange betingelser , men hvis man elsker hunde og vil gøre
sit bedste for at skabe en optimal tilværelse for dem og undgå at så mange
bliver aflivet eller så mange ender som problemhunde , så er det jo allerede
INDEN man avler man skal tænke sig om .
Der er alt for mange , efter min mening , som avler for sjov eller fordi
hvalpe er SÅÅ søde....Lad være , det er synd for hundene....

Stamtavler er gode retningslinier og garantier for at man køber det man
køber ( underforstået at man altså handler hos en ærlig person )...
Det er godt at vide hvilken race man køber hvis den skal bruges til noget
specielt ( eks jagt , vagt , slædekørsel mm )
Dette kan man ikke helt vudere på et gadekryds , om det nu er den ene eller
den anden race der slår igennem .

Til gengæld er det også min opfattelse at der ikke ses så mange race typiske
sygdomme hos gadekryds som hos ægte hunde .
Desværre er mange ægte hunde blevet "mishandlet" gennem avl for at behage os
mennesker ...flade næser , rynker i bjergevis , ingen pels , for lange rygge
, korte ben og lign......ikke særlig heldigt efter min mening.

Engang havde ingen hunde stamtavler , men de levede fint alligevel , så i
bund og grund er ingen hunde vel ...ægte ??
For hvordan defineres "ægte"...
For mig er det simpelt , alle hunde er ægte ,...hunde ihvertfald !)

Sikke langt det blev - undskyld , jeg blev grebet ...

Hilsen Holm

Fra : Xenon

Dato : 14-09-04 04:49

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

---------snip-------------------

Et langt og godt indlæg

------------snip------------

Dit indlæg burde alle opdrættere læse og derefter gå ud til spejlet og
se sig selv i øjenene, der ville være mange der måtte slå blikket ned.

Claus

Fra : Tjinca

Dato : 14-09-04 05:39

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er det også min opfattelse at der ikke ses så mange race
typiske
> sygdomme hos gadekryds som hos ægte hunde .

Jeg læste en større dansk undersøgelse fortaget for et par år tilbage, der
vist nok konkluderede at "skrønen" med, at gadekryds er mindre syge end
racehunde ikke helt holder, sådan rent procentmæssigt. Men at visse racer er
tilbøjelig til at få racetypiske sygdomme modsat gadekryds, dog blev dette
vejet op af alle de gadekryds der grundet ukontrolleret avl, også fik HD og
lign.

Skal lige se om jeg kan få støvet artiklen frem.

Tjinca

Fra : Louise

Dato : 14-09-04 08:57

Nu taler jeg selvfølgelig som DKK opdrætter, men jeg taler også som
tidligere ansat hos en dyrlæge.

Der findes MINDST lige så mange syge hunde uden papirer som der gør
med. Problemet er at man bare ikke altid kan sammenligne det, for
rigtigt mange hunde med DKK stambog bliver rutinemæssigt undersøgt for
nogle sygdomme (blandt andet HD) og har sygdommen selvom de reelt ikke
viser tegn på at have den. Hvor mange papirløse hunde får man
rutinemæssigt HD, AA, PRA og Cataract undersøgt? 0 vil jeg mene!
Samtidig er det også svært at "ligge en race for skud" hvis en
blandingshund bliver syg; havde det været en bestemt race ville det
være langt nemmere at sætte fingeren på problemet og give den race et
bestemt ry sundhedsmæssigt.

En stamtavle er ALTID en fordel for hundeejeren, for det giver
ham/hende en mulighed for at vide, hvad der ligger bagud i hunden rent
afstamningsmæssigt mht blandt andet sundhed. Selvfølgelig kan man være
uheldig at støde ind i opdrættere, der ikke er ansvarsfulde nok og der
kan forekomme indavl. Men det har man jo netop også en sikkerhed for
at undgå ved at studere stamtavlen. Samtidig vil jeg godt vide hvordan
man kan være sikker på at der ikke forekommer indavl ved papirløse
hunde? Du aner jo ikke om du krydser far med datter, søskende eller
andre, for du kender ikke hundens afstamning.

Jeg har selv haft en hund, der fik HD og hvis han ikke rutinemæssigt
var blevet undersøgt for det, så havde jeg aldrig fundet ud af det.
Han sprang rundt som en hvalp og var aldrig halt. Ikke desto mindre
havde han HD og jeg kunne -i bagklogskabens lys- godt se, der var
noget galt, da han havde langt flere muskler fortil end bagtil. Det
skyldes jo at han havde aflastet bagparten pga smerter og derfor havde
udviklet muskulaturen fortil langt mere.

Det er stupiditet hvis man oprigtigt tror at man får en sundere hund
fordi man vælger ikke at vide noget om forældres og bedsteforældres
sundhed. Men nogle lever selvfølgelig efter devisen "hvad man ikke ved
har man ikke ondt af". I dette tilfælde er det så bare ærgeligt hvis
hunden istedet har ondt af det...

Man kan sagtens få en god hund uden papirer, men at tro at det er en
større sikkerhed end en med er direkte dumt efter min mening.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 16:13

"Louise" skrev i en meddelelse

> [...]
> viser tegn på at have den. Hvor mange papirløse hunde får man
> rutinemæssigt HD, AA, PRA og Cataract undersøgt? 0 vil jeg mene!

De fleste hunde bliver vel rutinemæssigt undersøgt i forbindelse med
vaccination?

> [...]
> Han sprang rundt som en hvalp og var aldrig halt. Ikke desto mindre
> havde han HD og jeg kunne -i bagklogskabens lys- godt se, der var

Burde man ikke i stamtavlen kunne se at der var risiko for HD?

--
mvh kajo

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 16:26

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste hunde bliver vel rutinemæssigt undersøgt i forbindelse med
> vaccination?

Nej, HA, AA, PRA, CAT osv. kræver andet end blodprøve, lidt trykken og lidt
klemmen. Der skal røngten til, de skal sendes ind, bedømmes, det koster, der
er svar-tid osv. Der skal øjenlæge til og ikke alle dyrlæger har udstyret
osv. -Så nej, det er ikke bare noget de bliver rutinemæssigt undersøgt for.

> Burde man ikke i stamtavlen kunne se at der var risiko for HD?

_Desværre_ er det ikke et krav ved alle racer at der bliver fotograferet for
HD og AA. Min race er det kun HD og øjenlysning der er et krav, men flere
seriøse opdrættere får deres hunde tjekket for HD, AA, Patella, PRA, CAT,
Goniodysplasi og oven i en DNA.

Jenna's far er eksempelvist testet for det hele, ham der skal være far til
hendes kuld til næste år har HA, AA, Patella, PRA, CAT og DNA.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 16:29

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> ham der skal være far til
> hendes kuld til næste år har HA, AA, Patella, PRA, CAT og DNA.

....øhhhbøhhh... Altså han har det ikke... Han er blevet testet fri for det
og er blevet testet BeEe i DNA!

Fra : Heidi Jensen

Dato : 15-09-04 16:48

> "Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
>

> ...øhhhbøhhh... Altså han har det ikke... Han er blevet testet fri for det
> og er blevet testet BeEe i DNA!

ha ha, ellers ville jeg nok være lidt betænkelig ved den paring!!!! :0)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-04 08:40

> [...]
> "Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
>
> ...øhhhbøhhh... Altså han har det ikke... Han er blevet testet fri for det

Nå ikke fri for DNA

Fra : Mus

Dato : 16-09-04 03:22

Rinnie Ilsøe <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41485f04$0$204$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> er svar-tid osv. Der skal øjenlæge til og ikke alle dyrlæger har udstyret
> osv. -Så nej, det er ikke bare noget de bliver rutinemæssigt undersøgt

Jooo men det er jo kun om der er risiko. Ens hund kan godt have HD, selv om
forældrene har superhofter og også bedsteforældre har det mm. Men der er en
øget sandsynlighed for at ens hund får ok hofter.

LN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-04 08:39

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote in message

> "Louise" skrev i en meddelelse

> De fleste hunde bliver vel rutinemæssigt undersøgt i forbindelse med
> vaccination?

> Burde man ikke i stamtavlen kunne se at der var risiko for HD?

Jo, hvis det var en stamtavle som var til at tro på, ikke at jeg ved noget
om om det var det eller ej i dette tilfælde.

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 10:05

On Tue, 14 Sep 2004 00:09:38 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

> [...]
>For hvordan defineres "ægte"...
>For mig er det simpelt , alle hunde er ægte ,...hunde ihvertfald !)

Alle hunde er ægte, men om de så er racerene er en helt anden snak!

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-04 07:55

> [...]
> sygdomme (man kan ihvertilfald holde øje med dem). Og at der generelt er
> visse krav til opdrættere før de overhovedet kan få de stamtavler på

Hurra

> Nu taler jeg så om DKK stamtavle. (da det er DKK min hund har, er det det
> eneste jeg kan tale udfra)

Efter min mening er det også DKK som er mest seriøse.

> Men en ting jeg har tænkt på, og lagt mærke til, er at blandingsracer dog
> egentlig oftere er sygdomsfrie end rene racehunde... Er det ikke
tilfældet?

Det siges, men der er nu også mange racer som ikke er specielt plagede, fx.
vores flatcoated retriever hører til en meget sund race ifølge vores
dyrlæge.

> [...]
også
> umuligt), hvis det drejer sig om en blandingshund, grundet knap så mange

Netop derfor, og så træningsmulighederne.

> [...]
> rene racehunde der har brug for nye hjem, men som regel blandingshunde..

Mange specialklubber har voksenlister hvor de voksne hunde formidles.

Fra : Karina G.C.

Dato : 14-09-04 09:13

Hejsa, sikken nogle gode tanker du her har gjordt dig

> Men en ting jeg har tænkt på, og lagt mærke til, er at blandingsracer dog
> egentlig oftere er sygdomsfrie end rene racehunde... Er det ikke tilfældet?

En ting min dyrelæge gjorde mig opmærksom på da jeg spurgte hende
vedr. dette er at nogle racer gen-mæssigt ligger meget tæt på hinanden
(bla. de fleste retriver racer deler aner et par led ude) og andre
ligger langt fra hinanden og "støtter" derfor ikke hinanden (eksv.
Husky og Golden Retriver).........Når det så er sagt, tror jeg at hvis
begge forældre dyr har eksv. HD, er risikoen for at afkommet også får
det stor, uanset om det er en blanding eller ren-race...

>Når jeg kigger på f.eks. Dyrenes Beskyttelses siden, ser jeg næsten
aldrig rene racehunde der har brug for nye hjem, men som regel
blandingshunde..

> Hvorfor?

Da jeg anden gang jeg skulle have hund kikkede efter en ældre
omplacerings race hund og det var i race-kennelerne jeg skulle kikke,
de tager i 9 ud ad 10 tilfælde selv deres hundeafkom tilbage for at
omplacere den selv (tror det gør sig gældene for langt de fleste
avlere uanset race).....En del af avlerne fortalte at det bla. havede
med renome, sikkerhed og service at gøre at de tog deres hundeafkom
tilbage for selv at finde nye hjem til dem.....

Vh. Karina..

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 09:55

"Karina G.C." <1kgc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> aldrig rene racehunde der har brug for nye hjem, men som regel
> blandingshunde..

Når jeg har kigget på Dyrenes beskyttelses hjemmeside, har jeg også lagt
mærke til, at langt de fleste af hundene til omplacering er hanhunde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Louise

Dato : 14-09-04 17:27

..En del af avlerne fortalte at det bla. havede
> med renome, sikkerhed og service at gøre at de tog deres hundeafkom
> tilbage for selv at finde nye hjem til dem.....
>
> Vh. Karina..

Ja, endnu en grund til at vælge en hund fra en seriøs opdrætter; både
du og hunden får en livslang støtte og hjælp. Det kunne opdrættere af
blandingshunde også gøre ligesom de kunne HD fotografere, øjenlyse osv
deres hunde, men det er jo nok desværre ofte på ansvarligheden og
seriøsiteten at opdrættere af stambogsførte og ikke stambogsførte
hunde skelnes.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 16:32

> [...]
> deres hunde, men det er jo nok desværre ofte på ansvarligheden og
> seriøsiteten at opdrættere af stambogsførte og ikke stambogsførte

Sikke da engang sludder. Om man har stamtavle eller ej, har da intet at gøre
med om man er ansvarlig eller seriøs.
Livet er nu engang sådan at der findes mennesker der ingen moralske skrupler
har men bare vil tjene penge for enhver pris.
Og hvis man vil tjene flere penge så skal man selvfølgelig have en hund med
stamtavle.

Nå jeg må vist hellere gå i dækning, men jeg bryder mig bare ikke om, når
man generaliserer på den måde.

--
mvh kajo

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 16:43

> Livet er nu engang sådan at der findes mennesker der ingen moralske
skrupler
> har men bare vil tjene penge for enhver pris.

Sjovt nok bliver der talt om seriøse opdrættere i Louises indlæg og straks
haler du de useriøse frem!
....igen tror jeg det er en form for forsvar fra jer med rundkørsler!

> Og hvis man vil tjene flere penge så skal man selvfølgelig have en hund
med
> stamtavle.

Du taler da som du har forstand!
Min tæve på 17 mdr. har ind til nu kostet mig rundt regnet 25.000 kroner...
Så skal vi ha' han til parring, hvalpene skal ha' foder, ormekur,
undersøgelser, chip, 1. vaccination, de skal registreres osv.

Hvor er overskudet?

> Nå jeg må vist hellere gå i dækning, men jeg bryder mig bare ikke om, når
> man generaliserer på den måde.

Hvem generaliserer?
Er det forsvarligt eller er det uforsvarligt at avle på en hund når man
intet aner om
HD, AA PRA, CAT, Patella eller andre arvelige sygdome ved de racer der nu er
blandet i hunden eller ved forældre, bedsteforældre osv.?

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 17:40

"Rinnie Ilsøe" skrev i en meddelelse

> Sjovt nok bliver der talt om seriøse opdrættere i Louises indlæg og straks
> haler du de useriøse frem!

Desværre forvekslede jeg hundeejere med opdrættere.
Men jeg mener stadig ikke at stamtavlen afgør om opdrætteren er
seriøs/ansvarlig eller ej.
Det findes helt sikkert useriøse opdrætter også DKK.

> ...igen tror jeg det er en form for forsvar fra jer med rundkørsler!

Det er det så ikke lige, jeg har ikke en såkaldt rundkørsel.
Det var stadig bare en konstatering af at selvom opdrætteren kan fremvise en
stamtavle, siger det ikke noget om seriøsiteten.

> med stamtavle.
>
> Du taler da som du har forstand!

Undskyld alt andet er jo umuligt.

> Min tæve på 17 mdr. har ind til nu kostet mig rundt regnet 25.000
kroner...

Må det være tilladt at spørge, til hvad.

> Så skal vi ha' han til parring, hvalpene skal ha' foder, ormekur,
> undersøgelser, chip, 1. vaccination, de skal registreres osv.

Udgiften er den samme uanset stamtavle eller ej.

> Hvor er overskudet?

> Hvem generaliserer?

Det gør Louise når hun påstår at stamtavlen afgør om folk er seriøse eller
ej.

> [...]
racer der nu er blandet i hunden eller ved forældre, bedsteforældre osv.?

Spørg en dyrlæge.

Vores tæve har to gange fået hvalpe, første gang ringede vi til dyrlægen,
fordi vi ville have røngtfotograferet for HD.
Her fik vi at vide, at det ville være spild af tid og penge eftersom der
ikke var tegn på HD. Dyrlægen mente derfor at re evt. røngtenfoto
sandsynligvis ville visse at det ikke var HD, men det ville ikke være en
garanti for at hvalpene ikke ville få HD.
En forfædre langt tilbage/eller langt ude kan jo sagtens have haft det og
det ville så først vise sig nu.

--
mvh kajo

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 18:39

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre forvekslede jeg hundeejere med opdrættere.

???

> Men jeg mener stadig ikke at stamtavlen afgør om opdrætteren er
> seriøs/ansvarlig eller ej.

Det mener jeg så heller ikke at Louise har skrevet. Hun skriver
"> Ja, endnu en grund til at vælge en hund fra en seriøs opdrætter; både
> du og hunden får en livslang støtte og hjælp. "

Hun skriver netop seriøs, men okay, jeg kan godt se hendes indlæg kan tolkes
på flere måder når man så tager
"men det er jo nok desværre ofte på ansvarligheden og
> seriøsiteten at opdrættere af stambogsførte og ikke stambogsførte
> hunde skelnes."

Vælger så at understrege "ofte"!

> Det findes helt sikkert useriøse opdrætter også DKK.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg netop har gjort opmærksom på det i
debatter her inde. Kig tilbage, så finder du det. Igen mener jeg at det er
et forsvar fra rundkørsel-ejere at de skal hive det frem som argument igen
og igen som om vi ikke selv ved det... På trods af vi gør opmærksomme på
det.

> [...]
en
> stamtavle, siger det ikke noget om seriøsiteten.

Enig! Det er der heller ikke i følge mig blevet sagt nogen steder!

> Undskyld alt andet er jo umuligt.

Hvad så med at undersøge sagen til bunds inden du udtaler dig?

> Må det være tilladt at spørge, til hvad.

Ja, selvfølgelig!

Køb: 6500,-
Rejser i forbindelse med køb, hvor jeg besøgte hende 4 gange samt lkejede
bil da jeg skulle hente hende:
2500,-
Vaccinationer, Udtagelse og indsendelse af blodprøve i forbindelse med
rabies så hun kunne blive godkendt til indrejse i Sverige samt HD og AA
fotografering og 2x fucidin i forbindelse med ører-problemer samt
regelmæssige loppekurer: 4000 (lavt sat)
Foder i 15 mdr. (ca. 1 sæk /mdr.) 6000,-
4 kg. Vital Animin 900,-
Skue, Tirsbæk incl. leje af bil og benzin: 700
Skue, Ringsted incl. leje af bil, bro, benzin: 1500
FCR udst. Fredensborg incl. leje af bil, bro, benzin: 1600
Skue, Bække, Incl. leje af bil, benzin: 700
Skue, Holmegårdshallen incl. leje af bil, benzin, bro: 1500
Skue, Stestrup incl. leje af bil, benzin, bro: 1500
Jubii, vi har købt bil, men kun fordi vi nu skal rundt med 2 hunde, men vi
fortsætter med at regne med kun Jenna... Og bilen holder vi uden for
regnestykket!
DKK udst. Helsingør Diesel, Bro: 1100
Clubshow, Almere, Holland incl. transport: 2000,-
DKK Dob. udst. Roskilde incl. transport, bro: 1800
Brugsprøve og skue, Tirsbæk: 350
DKK Aalborg: 900
DRK Vejen 300

Total: 36.350,- kroner!

Okay, det var så mere end jeg sagde! Blev selv noget overrasket over
beløbet! Håber ikke manden ser' det regnestykke! Hihi!

Nårja, så glemte jeg at regne tilmelding til Ballerup og Køge med som vi
tager til her i weekenden, så hvis vi lægger den oven i, så læg lige 1800
oven i! Så når vi 38.150,- kroner!

> Udgiften er den samme uanset stamtavle eller ej.

Nej, for der er ikke udgifter til registreringen og chipningen i DKK feks.
og de færreste giver den første vaccination!

> Det gør Louise når hun påstår at stamtavlen afgør om folk er seriøse eller
> ej.

Ja, det kan tolkes på den måde, men jeg mener stadig at Louise taler om
seriøse opdrættere!

> intet aner om HD, AA PRA, CAT, Patella eller andre arvelige sygdome ved de
> racer der nu er blandet i hunden eller ved forældre, bedsteforældre osv.?
>
> Spørg en dyrlæge.

Det er ikke logik for burhøns at det er uforsvarligt når man ikke aner
hvilken af de mest gængse sygdomme hunden kan give videre??

> [...]
> sandsynligvis ville visse at det ikke var HD, men det ville ikke være en
> garanti for at hvalpene ikke ville få HD.

Sikken' en dyrlæge! En hund kan rende rundt med C eller D uden man kan se
det! Parrer i så med en han der render rundt med "usynlig" C eller D ja så
er hvalpene rimelig dømt på forhånd! Forrykt!!!
Og nej, selvfølgelig vil det ikke være en garanti, for i kender heller ikke
HD-status for forældrene til jeres rundkørsel!

> En forfædre langt tilbage/eller langt ude kan jo sagtens have haft det og
> det ville så først vise sig nu.

Ja, så meget mere grund til stamtavle! Jeg har undersøgt HD og AA-status 6
led tilbage på min tæve og kan undersøge længere tilbage hvis jeg vil!
Kan du det?

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 19:27

> Det mener jeg så heller ikke at Louise har skrevet. Hun skriver
> "> Ja, endnu en grund til at vælge en hund fra en seriøs opdrætter; både

Som du også selv gør opmærksom på, skriver hun også:

"men det er jo nok desværre ofte på ansvarligheden og
seriøsiteten at opdrættere af stambogsførte og ikke stambogsførte
hunde skelnes."

men lad nu det ligge, det er tilsyneladende at fortolkningsspørgsmål.

> Hvad så med at undersøge sagen til bunds inden du udtaler dig?

Det er da vist umuligt at undersøge til bunds hvilke opdrættere der er
seriøse/ansvarlige.
Men jeg mener at have forstået at vi er enige i, at en evt. stamtavle alene
ikke afgør det.

> Total: 36.350,- kroner!

Ja det kan være dyrt at have hund, men udstillinger/skuer hører vel ikke
under udgifter, men under fornøjelser.

> Nej, for der er ikke udgifter til registreringen og chipningen i DKK feks.
> og de færreste giver den første vaccination!

Hunden skal da registreres, chippes/tatoveres uanset om der er stamtavle
eller ej.

> Og nej, selvfølgelig vil det ikke være en garanti, for i kender heller
ikke
> HD-status for forældrene til jeres rundkørsel!

Jeg tror at jeg i mit tidligere indlæg gjorde opmærksom at vores hund ikke
er en rundkørsel.

> Ja, så meget mere grund til stamtavle! Jeg har undersøgt HD og AA-status 6
> led tilbage på min tæve og kan undersøge længere tilbage hvis jeg vil!
> Kan du det?

Det skulle ikke være umuligt, da vi kender forældrene til vores tæve.
Vi har bare ingen interesse i det, bl.a. fordi vores hund er sund og rask og
fordi vi ikke har tænkt os at avle yderligere på den.

Men jeg vil så til slut sige, når/hvis vi igen skal købe hvalp, så kan det
da meget vel være det bliver med stamtavle.
Så skal skal vi så bare finde en seriøs opdrætter og det er jo en
tillidssag. Nå men det varer forhåbentlig nogle år endnu før det bliver
aktuelt. Vores labradortæve uden stamtavle er ca. 7 år.

--
mvh kajo

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 20:39

> [...]
> hunde skelnes."
>
> men lad nu det ligge, det er tilsyneladende at fortolkningsspørgsmål.

Ja, det tror jeg, men jeg kan, som sagt, godt se at det kan forstås' på
flere måder.

> Det er da vist umuligt at undersøge til bunds hvilke opdrættere der er
> seriøse/ansvarlige.

Ja, men man kan gøre sit bedste. Med stamtavle er det trods alt lidt mere
muligt end uden i følge mig!

> Men jeg mener at have forstået at vi er enige i, at en evt. stamtavle
alene
> ikke afgør det.

Enig!

> Ja det kan være dyrt at have hund, men udstillinger/skuer hører vel ikke
> under udgifter, men under fornøjelser.

Jo, det er en udgift, for det er penge jeg lægger i forbindelse med mit mål
med min avl!
Det er penge jeg lægger for at fru Hopla i Sverige eller Hr. Hinter i
Tyskland kan se at her er noget godt materiale eksteriørmæssigt at bygge
videre på. Selvom jeg lægger så mange penge i mine hunde, så ved jeg at det
er hobby og mine hvalpe koster derfor ikke mere end et hvilket som helst
andet kuld flatcoat-hvalpe. Forskellen er så at os der bruger en masse penge
på undersøgelser, udstillinger osv. har større underskud end dem der kun
lige får hunden avlsgodkendt og så ellers avler et eller flere kuld på den.

> Hunden skal da registreres, chippes/tatoveres uanset om der er stamtavle
> eller ej.

Ja, men ved stamtavle-hunde skal dette gøres for opdrætterens regning inden
hvalpene forlader kennelen. Med blandingshunde bliver det oftest først gjort
når hunden er kommet til sit nye hjem.

> Jeg tror at jeg i mit tidligere indlæg gjorde opmærksom at vores hund ikke
> er en rundkørsel.

Ja, undskyld, det missede jeg lige... Rundkørsel er i øvrigt ikke negativt
ment, men er det 100% rene lab-forældre på begge sider skal jeg naturligvis
undlade at kalde den det... Papir-løs må så være det rette ord.

> [...]
og
> fordi vi ikke har tænkt os at avle yderligere på den.

Bagklogskaben længe leve så burde i ha' gjort det da den, som skrevet, kan
gå med C eller D uden i har opdaget det.

> Så skal skal vi så bare finde en seriøs opdrætter og det er jo en
> tillidssag. Nå men det varer forhåbentlig nogle år endnu før det bliver
> aktuelt. Vores labradortæve uden stamtavle er ca. 7 år.

Ja, så må vi jo håbe der går lidt endnu. At skelne de seriøse fra de
useriøse er svært, men med noget research kan det lade sig gøre! Jeg er
heldigvis kommet blendt en bunke seriøse opdrættere (det er jo nemt nok at
sige), som jeg respekterer højt for deres arbejde og alle de penge og den
tid de lægger i for at Danmark kan gøre sig på verdenskortet over
kvalitets-flatcoats udstillingsmæssigt!
(Markprøvemæssigt er vi også med, da det var en dansk-ejet flatcoat der blev
flat-mester 2004 i Sverige på markprøve!!)

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 15-09-04 19:44

Hold da op, hvor I kan hidse jer op !! I har jo begge ret, gu er det da
ansvarligt at tjekke sin hund før man avler målrettet, men lidt sund fornuft
skal der jo også være plads til. Ansvarlighed handler jo ikke kun om
helbredsundersøgelser, men også omsorg for hunden og dens afkom. Hvordan
trives de ? Hvilke nye hjem skal de til ? det rigtige foder, stimulation,
motion osv. ( Jeg kender ikke nogen mennesker, der er blevet dna-testet før
de har avlet en baby!)
At man vælger at bruge en formue på sin hund- fred være med det ! Det er jo
en hobby som koster- men det siger jo ikke noget om hundens afkom bliver
sundt !?! Vi er nok nogle hundeejere som griner lidt kærligt af den tid
og de penge, som nogle hundefolk lægger i sin hund i form af udstillinger og
deraf flg. forberedelser, men igen så er det jo deres valg. Jeg synes bare,
man skal kalde en skovl for en skovl. At man bruger en formue er ikke ens
betydende med at man er ansvarlig, at hunden har en stamtavle er ikke en
garanti for at den er rask, sund og velbalanceret, men at man er engageret i
sin hund og dens velbefindende må være det centrale !
Hilsen Henriette

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 20:41

"HENRIETTE LUND LARSEN" skrev i en meddelelse

> Hold da op, hvor I kan hidse jer op !! I har jo begge ret, ......

Der er ingen der hidser sig op, vi debaterer tror jeg det hedder.

> gu er det da ansvarligt at tjekke sin hund før man avler målrettet,

Jeg tror bestemt ikke der er nogen der vil sige dig imod.

Snip en hel masse

> at man er engageret i sin hund og dens velbefindende må være det centrale
!

Ja, hvor svært kan det være!

--
mvh kajo

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 20:29

"HENRIETTE LUND LARSEN" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:41488d5c$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hold da op, hvor I kan hidse jer op !!

Jeg hidser mig ikke op?? At hidse sig op er at skrive med store bogstaver
(som du har gjort i dit navn) eller aflutte med mere end et udråbstegn som
du har gjort i sætningen over... Det er vist dig der ser' det sådan, for i
følge mig kører vores snak på et ganske fornuftigt plan ud over jeg er
kommet til at kalde hendes lab-tæve en rundkørsel 2 gange!

> [...]
> skal der jo også være plads til. Ansvarlighed handler jo ikke kun om
> helbredsundersøgelser, men også omsorg for hunden og dens afkom.

Og i ordet omsorg tæller også omsorg for helbred!

> Hvordan
> trives de ? Hvilke nye hjem skal de til ? det rigtige foder, stimulation,
> motion osv.

Ja...?

> ( Jeg kender ikke nogen mennesker, der er blevet dna-testet før
> de har avlet en baby!)

Øhm... Nu er der altså forskel på hunde og mennesker i min verden... Kender
heller ikke ret mange mennesker med stamtavle der bliver hevet på udstilling
eller skal apportere en kanin!

> [...]
og
> deraf flg. forberedelser, men igen så er det jo deres valg.

....og sjovt nok er det hvalpekøberens valg at købe hund ved os. Hvis ikke vi
var nogen der gik op i præmieringer på vores hunde, så ville andre der gik
op i det aldrig kunne finde hvalpe der havde kvalitet til udstilling...
See... Det hele hænger sammen. Jeg trækker da også på smilebåndet af folk
der hækler, laver perler, små strikkede nisser osv. -men det er hobbyer og
heldigvis har vi alle forskellige hobbyer.

> [...]
> betydende med at man er ansvarlig, at hunden har en stamtavle er ikke en
> garanti for at den er rask, sund og velbalanceret,

Er der nogen der har skrevet det da?
I så fald hvor?
Er du helt helt sikker på du har læst og fortået indlægene og ikke bare lige
skimmet dem?

> men at man er engageret i
> sin hund og dens velbefindende må være det centrale !

Ja, det er sådan set også det en ansvarlig opdrætter gør!

Så lige et lille sidespring... Er du sød at gå ind på http://www.usenet.dk
og læse lidt om hvordan man quoter? At quote er at svare under det man
svarer på og klippe alt overflødigt væk. Det er til for at gøre det hele
mere overskueligt!

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 15-09-04 21:36

> [...]
> fornuft
>
> Og i ordet omsorg tæller også omsorg for helbred!

Lige præsis - men helbred er mere end tests for div. arvelig sygdomme og
defekter. Det kunne jo få den effekt, at det var det eneste man focuserede
på ?

> [...]
udstilling
> eller skal apportere en kanin!
>
>Nej et menneskebarn skal selvfølgelig kun vokse op og gå i skole i min.9
år, uddanne sig, arbejde og være en god og nyttig samfundsborger ;)

> [...]
> op i det aldrig kunne finde hvalpe der havde kvalitet til udstilling...

Nej men er det altid kvalitet ?? I andre indlæg ( og undskyld jeg ikke lige
kan flette det ind - er ny-begynder her ) i denne debat kan man læse om
schæfere og usikre bedømmelser af HD rgt.billeder .

> Er du helt helt sikker på du har læst og fortået indlægene og ikke bare
lige
> skimmet dem?

Ja det har jeg ! Når summen af indlægene fordøjes er kanterne trukket lidt
skarpt op - det er det jeg reagerer på.Verden er ikke sort/hvid

> Ja, det er sådan set også det en ansvarlig opdrætter gør!

Ja nemlig ! Vi enige- jeg stiller blot spørgsmålstegn ved om div. test og
udstillinger gør det alene. Det tror jeg nemlig ikke- og det tror jeg
faktisk heller ikke du gør ?? Men jeg har mødt hardcore
hundeudstillingsfolk, som focuserede mere på udstillingsresultater og pæne
papirer, end i deres hund. Det er den jeg sidder med.

> Så lige et lille sidespring... Er du sød at gå ind på http://www.usenet.dk
> og læse lidt om hvordan man quoter? At quote er at svare under det man

Tak for tippet- jeg skal nok lære det :) Mit navn skal nok også blive ændret
når jeg finder ud af hvordan.

Mvh. Henriette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 21:57

"HENRIETTE LUND LARSEN" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4148a7b8$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Lige præsis - men helbred er mere end tests for div. arvelig sygdomme og
> defekter. Det kunne jo få den effekt, at det var det eneste man focuserede
> på ?

Ja, det kan være... Det er så ikke det jer ser' ved dem jeg blander mig med
mht. hunde, men jo,m man kunne måske forestille sig at det kunne
tilsidesætte begyndende fejl som med tiden kan udgører risiko for en race
som feks. frø-schæferen hvor man måske har været opmærksom på nogen ting
helbredsmæssigt, men i det lange løb ikke tænkte på at de lave hofter ville
gi' problemer, eller hundene med de udstående øjne osv. Selv er jeg obs. på
ryggen ved min race. Selvom den ikke er et problem så er det på mode at gøre
hundene lidt lange i det, så man skal da i mine øjne være opmærksom på at
ryggen kan bære det.

>Nej et menneskebarn skal selvfølgelig kun vokse op og gå i skole i min.9
> år, uddanne sig, arbejde og være en god og nyttig samfundsborger ;)

Der er stadig i mine øjne _stor_ forskel på om vi taler mennesker eller
hunde uanset hvad de skal! Det er jo heldigvis ikke sådan (mere) at et barn
bliver udelukket fra skolen fordi det har en forkert farve. På udstilling
kan gule Flatcoats ikke deltage da det ikke er en accepteret farve inden for
racestandarten. Det er, så vidt vi har kunnet hive frem, for at kunne skelne
Golden og Flatcoats! (Om man kan li' det eller ej!) Vi forebygger så at der
kommer gule ved at DNA-teste hundene. Er den ene anlægsbærer af gult, så
parrer man ikke med den hvis den anden også er. Før i tiden blev de gule
lissom fejet under bordet, -aflivet og aldrig registrewret, men nu er langt
de fleste opdrættere heldigvis begyndt at registrere dem som fejlfarvede og
sælge dem som familie-hunde. -Derfor DNA. -Dermed ikke sagt at jeg kan li'
holdningen, for jeg mener at man lige så godt akn acceptere den gule farve,
for det er helt ærligt lidt meget sydstats-agtigt at disse en hund pga.
farven!

> [...]
> kan flette det ind - er ny-begynder her ) i denne debat kan man læse om
> schæfere og usikre bedømmelser af HD rgt.billeder .

Ja, jeg taler så udelukkende om min race! Kvalitet er mange tin...
Eksteriør, sind, helbred osv. og mit og mine med-opdrætteres mål med avlen
er sunde, racetypiske hunde der får en god opvækst, har et godt helbred og
kan begå sig godt på udstilling. Hvalpene vokser op i huset med rigeligt
menneskekontakt, vores egne hunde bor' i huset og får rigelig med kontakt,
kærlighed, stimulering, motivering osv. -For trives vores hunde ikke så er
de ikke værd på en udstilling uanset hvor smukke de er... Og så elsker vi jo
de kære bæster!

> Ja det har jeg ! Når summen af indlægene fordøjes er kanterne trukket lidt
> skarpt op - det er det jeg reagerer på.Verden er ikke sort/hvid

Jeg kan godt se du er ny her, for debatten har været oppe flere gange hvor
alle faktisk er enige om at der findes uansvarlige opdrættere inden for DKK
også, men helt ærligt ville det være utopi med en verden hvor der ikke var
sådanne mennesker! Uanset hvad man gør så er de der! Man kan udelukke folk
her fra og til verdens ende, der vil stadig være fjolser der går løst rundt
på gaden!

> [...]
> hundeudstillingsfolk, som focuserede mere på udstillingsresultater og pæne
> papirer, end i deres hund. Det er den jeg sidder med.

Okay, ja så se længere oppe. Hvis du stadig hænger i i mit lange svar så
skal jeg gi' dig historien om min anskaffelse af Jenna, min (dyre) tæve på
17 mdr.

Jeg havde længe ledt efter en god flat, men først efter flere år lykkedes
det mig at finde stedet...! Der var bare lige det at den her kennel havde 10
Flatcoats, så stor var min skepsis da jeg første gang rejste over for at
besøge hende! Jeg var sikker på at jeg ville blive mødt af en flok
understimulerede hunde, for ved Flat kan man meget hurtigt mærke om de får
den kærlighed og omsorg de har brug for!

Vi ankommer til hendes lille landsted i en lille flække på Sjælland, åbner
døren og ud kommer 10 super glade flattere væltende! Hele eftermiddagen og
aftenen emmede af glade, vel-socialiserede hunde der på skift sov på vores
fødder, skød eller sad og blev nusset. Ikke noget med at konkurrere med
hinanden! Lige ved siden af køkkenet var hvalpene i et hyggeligt værelse...
Også de fik rigeligt hvad de havde brug for af kontakt!

Jeg skal love for at min fordoms-knap fik lidt af et klap den dag, for nu
ved jeg at selvom man har 10 hunde så kan man gi' dem det de fortjener og
har brug for hele vejen rundt!

....men ja, desværre er der nok en del der ikke har det overskud. Steder hvor
hundene lige bliver pusset af inden de skal ud og ellers kun lige får de
fornødne undersøgelser, men den seriøse opdrætter lægger altså også lige så
stor vægt på sind og trivsel som sundhed og eksteriør.

> Tak for tippet- jeg skal nok lære det :) Mit navn skal nok også blive
ændret
> når jeg finder ud af hvordan.

Ja, det er lidt af en opgave at finde ud af netiketten, men det skal nok
komme!

Velkommen til!

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 15-09-04 22:33

> [...]
> de ikke værd på en udstilling uanset hvor smukke de er... Og så elsker vi

Snip en hel masse

> stor vægt på sind og trivsel som sundhed og eksteriør.

Jamen så vi jo i bund og grund enige Og tak for historien.

> Velkommen til!

Tak

Mvh Henriette

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 10:23

On Wed, 15 Sep 2004 19:38:50 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote:

>"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Nej, for der er ikke udgifter til registreringen og chipningen i DKK feks.
>og de færreste giver den første vaccination!

Da blandinger jo ikke har adgang til hverken skuer eller DKK
registrering, så giver det jo næsten sig selv, men skulle de
registreres på samme måde, ville udgifterne jo også være de samme,
ikk'?

Og rejseudgifter i forbindelse med anskaffelse kan være lige så store,
eller større selv om der "kun" er tale om en blandingshund...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-09-04 11:06

> [...]
> registrering, så giver det jo næsten sig selv, men skulle de
> registreres på samme måde, ville udgifterne jo også være de samme,

Men nu holder vi os til hvordan det er, for det er jo det vi har at gå ud
fra... Og det er sådan at fok med blandings-hunde ikke skal ha' udgifter på
at få en chipper eller tatovør ud fra kennelklubben, de har ikke udgifter på
registrereing og heller ikke på stambogsgebyrer og omregistrering ved DKK.
Endvidere er det de færreste med blandingshunde der feks. rejser til Sverige
eller Findland efter den rette hanhund!

> Og rejseudgifter i forbindelse med anskaffelse kan være lige så store,
> eller større selv om der "kun" er tale om en blandingshund...

Det har jeg heller ikke medtaget i argumenterne for at hvalpene med DKK
samtavle er dyrere... Det var bare med i mit
"hvad-har-Jenna-kostet-ind-til-nu" regnskab.

Fra : Louise

Dato : 16-09-04 15:44

"> En forfædre langt tilbage/eller langt ude kan jo sagtens have haft
det og
> det ville så først vise sig nu.

Absolut endnu en god grund til at vælge en hund med stamtavle, da det
jo i mange generationer har været almindeligt forekommende krav at HD
fotografere hunden.

Det kan sagtens lade sig gøre at finde useriøse opdrættere af
racehunde; det er jo derfor at hvalpekøberen skal bruge sin sunde
fornuft sammen med det fantastiske redskab, som stambogen er.

Men hvor mange tror du egentligt tester deres hunde for helbredsfejl
før de laver et hul-i-hækken kuld selvom racen er kendt for at have
problemer???? Tænk på et tal... Og langt de fleste krydsningshunde er
jo fremkommet af populære hunderacer, der bevisligt kan have
forskellige arvelige sygdomme, medmindre det kontrolleres af seriøs
opdrætter. Og hvor mange DKK hunde ser du til salg på markederne? Bare
sådan for at underbygge min vanvittige generalisering. Selvom jeg
generaliserer, så ved jeg da godt at der findes regler, der bekræfter
undtagelsen, men det ændrer jo ikke ved det GENERELLE.

At din dyrlæge har fået dig fra den fine ide om at HDfotografere din
hund kan jeg kun blive forarget over. Dels over dyrlægen, men også
over dig, der ikke holdt ved. Som jeg skrev tidligere, så har jeg haft
en hund, der havde HD og det fandt jeg først ud af, da jeg fik ham
rutinemæssigt HDfotograferet. Han havde smerter og aflastede sin
bagpart så han havde forholdsvis flere muskler i forparten; noget jeg
ikke var opmærksom på i tilstrækkelig grad. Men hvilket ben skulle han
halte på, når det gjorde ondt i begge?

Og om hvorvidt det er kassetænkning at lave hunde med stambog, så kan
du tro om igen. Det er en livsstil og en hobby og noget som man
brænder for uanset omkostninger. Med de udgifter man som seriøs
opdrætter har på indkøb af hunden (jeg har hunde fra Italien, Belgien
og USA) for at få de rette, sunde linier og det man generelt går
efter, den rutinemæssige HD fotografering, udgifterne til træning,
prøver, udstillinger, mentaltest osv osv for at få afklaret hundens
egenskaber, parringen som koster flere tusinde kroner foruden
transporten (vi bruger ikke nødvendigvis naboens hanhund; nogle kører
feks til Frankrig og det koster rundt regnet 3000-4000 kr i benzin og
hotel hvis det gøres skrabet). Vi betaler for chip eller øremærkning
og registrerer hunden, giver den ormekure hver 2. uge fra de er 3
uger, vaccinerer og får dem helbredsundersøgt inden vi sælger dem.
Skulle det så være så uheldigt at man har kastet sin kærlighed på en
race, der ikke er så inn og man iøvrigt sorterer blandt køberne, så
kan man risikere at sætte tilbage med hvalpe, der ikke er solgt.
Hvalpe som skal indgå i familien som de andre hunde med hvad dertil
hører af udgifter og arbejde.

Næh, du. Hvis du mener det er en guldgrube, så kan jeg hermed tilbyde
dig økonomisk fuldpart i mit næste kuld hvalpe. Du får hele
overskudet, men du skal også være villig til at betale et evt
underskud. Har vi en handel?

Louise (som lige nu har to kanongode tævehvalpe på ½ år gående, som
forlængst har ædt det berømte overskud op.)

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 16:31

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> At din dyrlæge har fået dig fra den fine ide om at HDfotografere din
> hund kan jeg kun blive forarget over. Dels over dyrlægen, men også
> over dig, der ikke holdt ved.

Det behøver du skam ikke blive forarget over, vi skal jo alle starte et
sted, og man bliver jo klogere med tiden.

> Og om hvorvidt det er kassetænkning at lave hunde med stambog, så kan
> du tro om igen

Det burde fremgå af mit tidligere indlæg:

- at min pointe var, at hvis man er useriøs opdrætter må det være en fordel
at have en hund med stamtavle.
Og useriøse opdrættere sparer nok hvor der spares kan.
Alene af den grund at en hund med stamtavle er dyrere end en hund uden.

Mit indlæg gik udelukkende på din påstand:

"men det er jo nok desværre ofte på ansvarligheden og
seriøsiteten at opdrættere af stambogsførte og ikke stambogsførte
hunde skelnes."

Jeg kan så se at du skriver _ofte_, det gør jo en forskel i forhold til at
generalisere.

--
kajo

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 10:19

On Wed, 15 Sep 2004 18:40:22 +0200, "Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

> [...]
>fordi vi ville have røngtfotograferet for HD.
>Her fik vi at vide, at det ville være spild af tid og penge eftersom der

Samme besked fik jeg af min dyrlæge da jeg forhørte mig om ikke det
ville være en ide at tjekke for HD.
Nu skal det lige tilføjes at jeg ikke har tænkt mig at bruge nogle af
mine hunde til avl (hvilket også vil være komplet umuligt for den enes
vedkommende, da han er kastreret), men jeg ville bare gerne vide det.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 10:16

On Wed, 15 Sep 2004 17:43:02 +0200, "Rinnie Ilsøe"

>skrupler
>
>Sjovt nok bliver der talt om seriøse opdrættere i Louises indlæg og straks
>haler du de useriøse frem!
>...igen tror jeg det er en form for forsvar fra jer med rundkørsler!

Vi med rundkørsler kan nu også være ansvarlige hundeejere!

> [...]
>HD, AA PRA, CAT, Patella eller andre arvelige sygdome ved de racer der nu er
>blandet i hunden eller ved forældre, bedsteforældre osv.?

Nu kan det godt være at jeg er blå-øjet og naiv, men der er vel ikke
nogen der seriøst opdrætter gadekryds?
Måske er jeg bare uoplyst, men min formodning er (og har altid været)
at blandinger er reaultater af "hovsa"-parringer... men oplys mig da
endelig, hvis jeg er helt galt på den.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-09-04 11:08

> On Wed, 15 Sep 2004 17:43:02 +0200, "Rinnie Ilsøe"
>
> Nu kan det godt være at jeg er blå-øjet og naiv, men der er vel ikke
> nogen der seriøst opdrætter gadekryds?

Jo, det er der... "Chihuahua søges til Grand Danois tæve" "Golden søges til
Gravhunde-ttæve" osv., (nu har jeg så ikke lige set de kombinationer, men
altså...)
Så er det bare hvordan man deffinerer opdrætter...

> Måske er jeg bare uoplyst, men min formodning er (og har altid været)
> at blandinger er reaultater af "hovsa"-parringer... men oplys mig da
> endelig, hvis jeg er helt galt på den.

Desværre.

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 10:53

On Mon, 13 Sep 2004 21:30:18 +0200, "Jane M. " <virker@hotmail.com>
wrote:

>Men en ting jeg har tænkt på, og lagt mærke til, er at blandingsracer dog
>egentlig oftere er sygdomsfrie end rene racehunde... Er det ikke tilfældet?

Det tror jeg rent faktisk ikke at det er, men når du anskaffer en
blandingshund, så får du jo ingen stamtavle med der kan påvise den ene
eller den anden sygdom. Det betyder jo ikke nødvendigvis at hunden
ikke er arveligt belastet. Det får man bare ikke noget overblik over.
Med blandingshunde er det ernt lotteri, men der er heldigvis rigtigt
mange gevinst-lodder!

> [...]
>rene racehunde der har brug for nye hjem, men som regel blandingshunde..

Da jeg ledte efter hund nr. 2 ringede jeg til et af DB's internater.
Dér fik jeg at vide at alle hunde, hvor de ikke havde fået stamtavlen
med betegnes som blandinger, også selvom de reelt kunne være lige så
racerene det skulle være. Det kan være en af årsagerne.

En anden kan være at der er en stor prisforskel på blandinger og
racehunde, og nogle steder kan man få smidt en blandingshvalp i nakken
uden at betale en krone for den. Da alle hvalpe jo er skønne, så
forekomemr der ofte uovervejede anskaffelser af hunde, men når de så
ikke er nuttede hvalpe mere, eller de har overtisset hele gulvtæppet
adskillige gange, eller ikke lige kan lære det ene eller det andet, så
bliver folk trætte af dem, og de ryger så ud igen.

Hvis du kigger på omplaceringshunde så er der også en overvejende del
der er mellem ½ og 1½ år gamle. For mig viser det, at det er en
uovervejet anskaffelse, og nu er man altså kørt træt i det.

Det sker forhåbentlig lidt mere sjældent når der er tale om en
racehund, da en sådan gerne har været planlagt i lang tid, og man
derfor også har gjort sig klart hvilke forpligtigelser der følger med
at have hund - og netop en hund af DEN race som man nu har valgt. Det
skal dog lige tilføjes at jeg skam har hørt adskillige historier om
lige så uovervejde køb af racehunde, såeh... den holder altså ikke
helt vand. Måske har man forelsket sig i udseende på en bestemt race,
uden at overveje, at det altså er et levende væsen og ikke en
prydsgenstand man anskaffer sig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk