Laika har fået hvalpe !
Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 13-09-04 19:28

Hej Allesammen !
Min hund Laika ( breton) har fået sit første kuld hvalpe (7 stk ) i mandags.
Det er ægte kærligheds hvalpe - dvs. at det er noget, hun selv havde
planlagt, sammen med bagboens samoide-spids ! Nå men de er selvfølgelig
søde, selve fødslen var en kæmpe oplevelse for både Laika og jeg, og det er
jo helt fantastisk for både børn og voksne at følge udviklingen af sådan en
flok. Men da jeg aldrig før har haft en tæve, og derfor aldrig før har haft
huset fuld af hvalpe, har jeg en million spørgsmål, som jeg ikke vil belæmre
min meget tålmodige dyrlæge med. Jeg håber derfor, jeg kan få lidt råd og
vejledning i gruppen her ? Hvor meget skal hvalpene tage på og hvor hurtigt
? Hvordan kan jeg være sikker på, at de får mælk nok ? Kan jeg gøre noget
for at understøtte tæven mælkeproduktion ?
Hun er meget kærlig og dygtig mor som tager sig af alle hvalpene, men virker
måske lidt trist - er det normalt ? Hun virker somom hun en gang i mellem
trænger til en lille pause, men hvis vi går en lille tur (max 10-15
min)sprinter hun afsted for at komme hjem igen. Selvfølgelig et godt tegn,
men hvordan holder vi gejsten oppe hos hende ? Hun får selvfølgelig 500 %
kæl og nus og ros fra hele familien og en masse godbidder.
Jeg håber, at der er nogen, som vil dele deres hvalpe erfaringer med mig.
Med Venlig Hilsen Henriette

Fra : Jytte

Dato : 13-09-04 19:51

HENRIETTE LUND LARSEN wrote:
> [...]
> familien og en masse godbidder.
> Jeg håber, at der er nogen, som vil dele deres hvalpe erfaringer med

Hej Henriette.

Din tæve skal have ro. Hun skal ikke have hele familien om sig hele tiden.
Hun skal helst være i et værelse for sig selv. Hvis det ikke kan lade sig
gøre, må du skærme af.
Hun skal lige som trække sig tilbage og slippe sine pligter som familiehund
i den tid hvalpene er små. Hvis hun føler at hun skal tage del i familiens
liv, kan hun miste interessen for hvalpene. Hun synes hendes pligter for
familien er vigtigere end for hvalpene.
Hun skal heller ikke gå tur, kun luftes ganske kort.
Jeg håber, du forstår hvad jeg mener.
Hvalpene fordobler ca.deres vægt den første uge. Det er vigtigt at tæven får
godt foder, da hun kan få kalkchok hvis hun ikke får nok kalk.
Du kan låne bøger på biblioteket om hvalpe.

Held og lykke med dem.
hilsen
Jytte

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 13-09-04 21:29

Hej Jytte !

Tak for rådene. Laika er skærmet og har ro langt det meste af tiden. Jeg
arbejder på skæve tider og har derfor meget tid alene hjemme (uden børn) ved
hende. Jeg er selvfølgelig opmærksom på om hun skal ud eller mangler noget,
men ellers har hun fred og ro. Jeg mener heller ikke at hun skal ud og gå
lange ture, men hun skal selvfølgelig luftes.

Dyrlægen har anbefalet, at jeg fodre hende med hvalpefoder, med et tilskud
af en god portion tykmælk dagligt. Hun mener, at hun skal have foder stående
hele tiden, så det har hun selvfølgelig ! Er det nok kalk ?

Jeg har været på biblioteket og reserveret... Der var nogle gamle hundebøger
fra før der var noget der hed hvalpefoder, dem lod jeg stå...

mvh Henriette

Fra : Jytte

Dato : 14-09-04 07:01

> tilskud af en god portion tykmælk dagligt. Hun mener, at hun skal
> have foder stående hele tiden, så det har hun selvfølgelig ! Er det
> nok kalk ?

Hej Henriette.

Du har godt styr på det, det skal nok gå.
Det er en god ide at bløde foderet op så tæven får rigeligt med vædske. Giv
hende så meget hun vil have. Når hun får hvalpefoder, er det ikke nødvendigt
at tilsætte kalk.

Hilsen
Jytte

Fra : Jonny og Annika

Dato : 13-09-04 21:14

Hej Henriette.

Tillykke med hvalpene, det er bare så spændene.
Vores schæfer fik hvalpe i lørdags, hun havde også et kuld sidste år.

Hvis hvalpene ellers giver sig til at sove, når de har lagt til hos tæven,
og de ikke ligger og piber hele tiden, får de helt sikkert det de har brug
for.
Tæven skal bare have lov til at være mor, jeg tror ikke hun er trist, men
måske bare træt og det er jo også et stort arbejde. Hun skal nok komme til
jer hvis hun har brug for kærlighed. Og hun skal nok blive sig selv igen når
hvalpene er væk.

Hvis tæven er lidt tynd, kan du give hende lidt hvalpe mælke erstatning, det
giver vi vores. Det kan købes på apoteket og hedder polymælk, en spand
koster 76 kr. Når hvalpene er 3 uger kan du begynde at give dem noget af det
også, for at aflaste tæven, hvis du syntes, det gør vi med vores hvalpe. Du
kan også give dem opblødt hvalpe foder når de er ca 3 uger. Hvis jeres tæve
ikke får hvalpe foder nu, er det en god ide at give hende, hun skal helst
spise dobbelt så meget.

Spørg bare igen, hvis vi kan hjælpe med noget.
Og held og lykke med dem.

Hilsen Annika

Annika og Jonny Holm
"HENRIETTE LUND LARSEN" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4145e6b3$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 13-09-04 21:43

Hej Annika
Tak for jeres svar og rådene ! Hun er faktisk blevet tynd og er meget
sulten, så hun har efter råd fra dyrlægen hvalpefoder til at stå hele tiden.
Jeg tror også, jeg vil prøve at give hende noget af det polymælk du
anbefaler. Hvalpene sover faktisk en del. men dier selvfølgelig mange gange
i løbet af døgnet. Det er faktisk de små der dier mest, de store kan nok
hurtigere sutte sig mætte. Der er iøvrigt stor forskel på størrelsen. Den
mindste vejer nu 260gr. mens de største vejer 530 gr. men har alle taget
mellem 70-80% på siden i tirsdags.
Jeg var iøvrigt inde på jeres venners hjemmeside og se billeder af det
tidligere kuld - de er vildt bedårende ! Så tillykke med det nye kuld - de
bliver sikkert lige så skønne
Hilsen Henriette

Fra : Louise

Dato : 14-09-04 09:03

Tillykke med hvalpene.

Mht vægt, så skal de fordoble deres vægt i løbet af den første uge.
Hold øje med at de er tilfredse; skriger de er de enten kolde eller
mangler mælk. Ligger de og sover tilfreds og patter indimellem, så får
de mad nok.

Sørg for at Laika har mad nok. God mad. Hvalpefoder af god kvalitet
indeholder nok kalk. Tykmælk osv er godt og kræs gerne for hende, så
hun spiser nok. Hun skal have alt det, hun kan/vil æde, for når
hvalpene bliver større skal de nok tage fra og så er det godt at hun
har lidt reserver.

De kan sagtens begynde at få mad når de er 3 uger gammel. Jeg plejer
at lave lidt grød (havre, majs eller andet) og blande det op med lidt
dåsemad, torskerogn osv.) Ret hurtigt begynder de at kunne/ville spise
opblødt hvalpefoder, evt med lidt tykmælk i. Jeg har observeret at
mine hvalpe kaster sig over råt kød i 3-4 ugers alderen også, så man
skal ikke tro de er helt hjælpeløse hvad angår mad i den alder

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 15-09-04 13:04

Tak for rådene !
Hvalpene er nu 8 dage gamle, og de største har taget mellem106-133 % på, men
en af de små har kun taget 72 % på. Den er kvik, finder selv dievorten og
den sutter faktisk ofte, men vægten bekymre mig. Skal jeg gribe ind med
erstatning - vil det ikke ødelægge hvalpens lyst til at die ved Laika ? Skal
jeg vække den og lægge den til ( som ved små spædbørn) ? Eller skal jeg
bare sige "nå" og observere dens almene tilstand ?
Jane M efterlyste billeder- de kan ses på min meget ufærdige hj.side
www.sitecenter.dk/detlarsenskeparadis
Mvh Henriette

Fra : Jonny og Annika

Dato : 15-09-04 14:35

Hej Henriette.

De er godt nok bare søde jeres hvalpe. Men jeg kan godt se på nogle af
billederne, at der en som er noget lille i forhold til de andre. Du kan gøre
det at du tager en af de store fra patten, og ligger den lille til. De store
skal nok sørge for at kravle til igen. Den lille kan måske godt tro, at når
de andre er færdige så er der sove tid. (det sagde vores dyrelæge nemlig til
os sidste gang). Så prøv bare at ligge den til tit, og før de andre, men den
skal selvfølgelig også have lov til at sove. Og jeg tror ikke at det er
nødvendigt at du giver den mælkeerstatning. Prøv dette her først i en uges
tid og se om det hjælper. Men bliver den lidt svag, så giv den bare noget
erstatning.

Vores hvalpe er bare blevet nogle rigtig tykke-boller...hi hi. Nu skal vi
snart til at vælge en han, inden de bliver sat til salg...... åhhhh det
bliver bare vildt svært, de er jo alle så søde..

meddelelse news:41482fac$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : HENRIETTE LUND LARSE~

Dato : 15-09-04 19:15

Hej Annika
Jeg tror, jeg vil prøve at blande mig lidt mere og lægge den til lidt
oftere. Somsagt synes jeg, den er kvik, men jeg er lidt usikker på,
hvormeget man skal hænge sig i den vejledende vægtstigning på 100% den
første uge. Der er vel forskel på hvalpe .... Ang. dine tidligere råd om
kosten til Laika, så tror jeg vi har fundet balancen mellem rigeligt foder
og for meget! Hun spiser godt men hugger det ikke sådan i sig mere. Hun får
en bland. mellem hvalpefoder(80%), tygmælk, torskerogn og lækkerbidder.
Altså ikke blandet sammen Det er en helt videnskab - man bliver jo
ligeså usikker som når man får sit første barn Det er skønt, at man kan
komme i kontakt med en sådan en flok eksperter !

Har I fået taget billeder af de nye hvalpe ? Tager de på som de skal ? Vejer
I dem ? Klarer Zenta det hele selv ? Hvor sætter I dem til salg ?

Fra : Jonny og Annika

Dato : 16-09-04 16:16

Hej Henriette.

Nej vi har ikke vejet dem, dyrelægen siger at de ser fine og store ud, og de
bliver da større for hver dag. Ja vi tager mange billeder af vores hvalpe,
men vi skal have en til at hjælpe med at lave en hjemmeside, hvor de kan
blive lagt på. Vi har sat dem til salg i Gul og gratis,
dk.marked.privat.dyr, og så sætter vi en seddel op hos vores dyrelæge. Jeg
kan godt lide at få dem afsat tidligt, så køberne kan komme og følge dem,
mens de er små.
Vi havde jo besøg af dyrelægen 2 gange i lørdags for at sætte veerne igang,
og så har han også været her idag, (jeg er lidt hønemor), zenta blev nemlig
ved med at grave huller i haven, og prøvede da også at lave huller på
køkkengulvet, det syntes jeg var lidt mærkeligt, og så bløder hun stadig en
del fra skeden. Dyrelægen gav hende noget for at trække livmoderen sammen,
og så nogle k vitaminer, fordi han mente at årsagen til graveriet kunne være
mangel på k vitaminer. Men som han sagde kunne vi jo ikke give hende bedre
kost end det hun fik. Men ellers går det rigtig godt, med både zenta og de
7 hvalpe.
Håber også det ser fint ud med alle jeres lille hvalpe.

meddelelse news:414886a9$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...