Smart linse
Fra : Martin Larsen

Dato : 13-09-04 16:55

Er det de traditionelle kameralinsers død vi her
får spået:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3643964.stm

Kender nogen til en bedre beskrivelse af teknikken?

Mvh
Martin

Fra : Michael Berg

Dato : 14-09-04 23:15

Hej,

> http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3643964.stm
>
> Kender nogen til en bedre beskrivelse af teknikken?

Nej wavefront encoding er nyt for mig - men spændende må man sige.

Jeg mener nu også at man kan opnå samme fokus effekt med almindelig optik -
dvs. at alle dele i billedet altid er i fokus. Men det er selvfølgelig
smartere og mere nærliggende at klare det elektronisk når vi taler om
digitale kameraer.

Om det så er ønskværdigt at alting er i fokus på samme tid er en anden sag.
Jeg kan forestille mig at portrætfotografer faktisk foretrækker den
udviskede baggrund. Til makrofotografering ville det dog være helt
fænomenalt, eftersom den slags normat er besværliggjort af et meget
tyndt/smalt fokusplan.

/Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-04 06:32

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)>
skrev:

>Jeg mener nu også at man kan opnå samme fokus effekt med almindelig optik -

Det var jeg ikke klar over. Tænker du mon på det som nogle kalder
fiksfokus - altså at man bare laver en lille blænde og
fastindstiller linsen til en dybdeskarphed på fra 1,5 meter til
uendelig? Det er jo bare et kompromis.

--
Bertel