GPS, mer eller uden MOB
Fra : Lars K.

Dato : 13-09-04 15:21

Hej

Jeg står og skal købe en GPS og er kommet frem til enten en GARMIN eTrex
Venture. Problemet er vare at der (som jeg kan se det) ikke er en MOB
funktion i denne type gps. Er det noget som jeg skal gå efter eller er
det noget opreklameret noget på en håndholdt gps?

Hvis I mener jeg skal købe en gps med MOB, så bliver det nok en GARMIN
72 eller 76.

Lars

Fra : Hans Olsen

Dato : 13-09-04 16:10

Hans Olsen
"Lars K." <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktion i denne type gps. Er det noget som jeg skal gå efter eller er
> det noget opreklameret noget på en håndholdt gps?
MOB betyder vel bare "mand over bord" og hvor tit er
det lige det sker
Jeg bruger nu mest MOB hvis fiskene bidder, for finde samme sted igen, så
jeg vil mene man godt kan klare sig uden i de indre danske farvande.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-09-04 22:20

Heldigvis fandt Hans Olsen <hoNOSPAM@vejen-net.dk> tastaturet og skrev
i news:ci4d89$r64$1@news.orange.dk:
> Hans Olsen
> "Lars K." <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> MOB betyder vel bare "mand over bord" og hvor tit er
> det lige det sker
Næe måske - men du har da også en redningsvest med, ikke ;-(

> Jeg bruger nu mest MOB hvis fiskene bidder, for finde samme sted
> igen, så jeg vil mene man godt kan klare sig uden i de indre danske
> farvande.

Det kommer an på - hvis du mest sejler alene, har du ikke brug for MOB
funktionen ( )

MOB gør normalt to ting, dels gemmer den et waypoint - og dels starter den
WP navigation mod denne position. Hvis en fra båden ryger overbord - er det
smart at man kan få den funktion uden at tage opmærksomheden fra
situationen, hvilket nemt sker i forvirringen hvis man skal stå og trykke på
knapper. Med en mand overbord er det væsentligt ikke at tabe den pågældende
af syne - en mand der flyder ( evt bevidstløs) er ikke nem at finde igen og
slet ikke med en lav øjenhøjde fra en lystbåd

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-09-04 21:28

Man kan da bare trykke på "mark", så noterer den positionen i et waypoint,
som enten nummereres automatisk eller som man kan kalde MOB, hvis man vil.

/Bjarke

Fra : Karsten K

Dato : 16-09-04 21:25

Jeg mener ikke mob er nødvendig, men jeg mener man får meget mere gps for
pengene ved at købe f.eks en gps 72 marinepakke, frem for en etrex.
Jeg har selv lige købt nedenstående tilbud.
http://www.lookout.dk/?side=3&vare_id=223&toplevel=3

KK

Fra : Jan

Dato : 18-09-04 11:47

Mon, 13 Sep 2004 16:21:20 +0200, Lars K. <lkj@person.dk>;
<MPG.1bafcb4fd5c08b7898970a@sunsite.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>det noget opreklameret noget på en håndholdt gps?
>
>Hvis I mener jeg skal købe en gps med MOB, så bliver det nok en GARMIN

Efter min oppfatelse er 72 og 76 meget bedre på havet enn eTrex , uanset
MOB-funktion.
- 72 og 76 flyder, hvis den skulle falde ned i bunnvandet eller i havet
- 72 og 76 har større skærm

og 76MAP har - også i udgaven uden S, tilstrækkeligt minde til det
allermeste af Mapsource-søkort i danske farvande.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Fly

Dato : 21-09-04 11:58

Hejsa!

Jeg har en håndholdt GPS, og jeg bruger MOB-funktionen til alt andet en når
en mand falder overbord (banke-banke 7-9-13)

F.eks. skulle jeg en dag hjælpe en kammerat med at teste hvor langt hans
nyindkøbte walkier kunne række (PMR'er hedder de vist). Her var det let at
plante den ene mand på hjørnet af en mark, trykke på MOB dér hvor han stod
og den anden kunne så vandre afsted med GPS og den anden walkie. I min GPS
står der altid hvor langt man er fra MOB-punktet i luftlinie.

En anden ting jeg bruger den til er når jeg sejler ud på fjorden og kaster
anker for at spise frokost, læse aviser m.m. en times tid eller to. Når
ankeret er kastet og båden faldet til ro er det smart at trykke på MOB og
dermed kan man se hvor langt man er fra det sted båden "faldt til ro" altså
om man driver. Jeg ved godt at det kan gøres ved at pejle, og det gør jeg
selvfølgelig også, det er bare så nemt at kaste et blik på GPS'en og se om
man er drevet.

Husk at når MOB-funktionen bruges for anker vil afstanden typisk stå og køre
lidt op og ned. Det skyldes selvfølgelig at strømmen og vinden får båden til
at "dreje" lidt som et pendul rundt om ankeret. Hvis f.eks. strømmen/vinden
vender til stik modsat retning kommer men jo til at ligge "på den anden
side" af ankeret og vil derfor få en afstand på GPS'en også selvom ankeret
måske kun har flyttet sig en meter.

Det var bare lige mine fif!

--
-Fly