Angiv stil til Inc fil.
Fra : Søren Blom

Dato : 13-09-04 15:16

hej

Har tidligere spurt om det samme, men på trods af en lang og uoverskuelig
tråd, så kom der aldrig en løsning på mit problem, ergo prøver jeg igen, da
problemet stadig er det samme.

Jeg har en menubar i form af en Inc fil, for enkelhedens skyld, ønsker jeg
kun at have een menubar læggende et centralt sted på mit webhotel. Meningen
er så at alle sider på min site http://blom.dk skal kunne trække på den
samme fil, uanset hvor dybt siderne end måtte lægge, men hvordan skriver jeg
PHP koden der skal kalde Inc filen, så jeg kan have filen læggende eet
centralt sted.

Håber at I forstå hvad jeg mener og ønsker?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-09-04 15:22

Søren Blom uttered:
> [...]
> PHP koden der skal kalde Inc filen, så jeg kan have filen læggende eet

Hvis filen ligger i /foo/bar/menu.inc.php inkluderer du den bare med

   include_once("/foo/bar/menu.inc.php");

Dvs. at hvis menufilen ligger i roden på dit websted skriver du

   include_once("/menu.inc.php");

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Søren Blom

Dato : 13-09-04 18:17

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev

> Hvis filen ligger i /foo/bar/menu.inc.php inkluderer du den bare med
>
> include_once("/foo/bar/menu.inc.php");
>
> Dvs. at hvis menufilen ligger i roden på dit websted skriver du
>
> include_once("/menu.inc.php");

Det lyder jo enkelt, så det vil jeg da se om jeg kan få til at fungere

Men jeg har nu ikke nogen specielle PHP mapper, dengang jeg fik mit webhotel
hvor der var/er følgende biblioteker se http://blom.dk/hh.jpg og så var
beskeden at ALT man selv lavet skulle ind under WWW biblioteket, hvor mit
site lægger i mange forskellige mapper og noget i roden, men kan jeg bruge
"Place_webfiles_in_www_folder" til noget, ok det var nu nok mere et
spørgsmål jeg skal rette mod udbydere af mit web-hotel, så det vil jeg da
lige gøre.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-09-04 18:23

On 13 Sep 2004 14:21:48 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

>Dvs. at hvis menufilen ligger i roden på dit websted skriver du
>
>   include_once("/menu.inc.php");

Nej, include* og require* kræver en absolut sti, så dette vil ikke
virke (medmindre, man har "menu.inc.php" liggende i roden af
filsystemet, og det har man ikke :)

Til gengæld vil fx:
   include_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc.php");
typisk virke.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: terrasse (og terasse)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-09-04 21:50

Peter Brodersen wrote:

> Til gengæld vil fx:
> include_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc.php");
> typisk virke.

Hvad er forskellen på include() og include_once() ?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-09-04 21:54

On Mon, 13 Sep 2004 22:49:52 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Hvad er forskellen på include() og include_once() ?

http://www.php.net/include-once :)

include_once() inkluderer kun en fil, hvis den ikke er blevet
inkluderet før.

Det kan være praktisk, hvis man har en række include-filer, som
afhænger af andre include-filer.

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-09-04 15:46

Peter Brodersen uttered:

> Nej, include* og require* kræver en absolut sti, så dette vil ikke
> virke (medmindre, man har "menu.inc.php" liggende i roden af
> filsystemet, og det har man ikke :)

Jeg tror du overser at de fleste webhoteller har chrootet folks konti
til deres home-dirs, så når jeg er inde på mit hotel hos b-one er
/var/www/quovadis.dk/ (eller hvad den nu hedder) chrootet til /, så / er
stien til roden *på min del af webhotellet*.

\\kristian

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-09-04 21:01

On 14 Sep 2004 14:46:04 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> [...]
>/var/www/quovadis.dk/ (eller hvad den nu hedder) chrootet til /, så / er
>stien til roden *på min del af webhotellet*.

"De fleste webhoteller" er vel så meget sagt - jeg ved, at enkelte
har, men ved de 6-7 stykker, jeg ugentligt arbejder på, har ingen af
dem en sådan opsætning.

(til gengæld har mange af dem gamle versioner af php, samt diverse
andre oddities )

Fra : Jimmy

Dato : 14-09-04 16:04

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Nej, include* og require* kræver en absolut sti

Det forstår jeg ikke.
Jeg bruger da require på følgende måde:

require ("/home/jimmy/file.php");
require ("includes/file.php");
require ("../includes/file.php");

De to sidste er da relative?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-09-04 20:59

On Tue, 14 Sep 2004 17:03:45 +0200, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote:

>Det forstår jeg ikke.
>Jeg bruger da require på følgende måde:
[..]
>De to sidste er da relative?

Yep, men det kræver en absolut sti, hvis man vil angive det på
ovenstående metode - fx hvis man ikke ved, hvor mange underkataloger,
man er nede.

Fra : Dan Molberg

Dato : 13-09-04 16:05

Søren Blom wrote:
> [...]
> filen, så jeg kan have filen læggende eet centralt sted.
>
> Håber at I forstå hvad jeg mener og ønsker?
Kig efter include_path, som du kan lægge i din .htaccess/php.ini/script.
--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Søren Blom

Dato : 13-09-04 18:24

"Dan Molberg" <beyond@repair.void> skrev
> Kig efter include_path, som du kan lægge i din .htaccess/php.ini/script.

Ikke forstået og så har jeg heller ikke lige styr på .htaccess filen. kan
jeg lave en .htaccess fil i f.eks. wordpad, lægge menuen bare i den og så
ved hjælp af noget kode kalde de rette funktionerne fra .htaccess filen ?

http://blom.dk/hh.jpg kan du se hvilken grundlæggende mapper der er på
mit web-hotel, har så fået af vide at alle filer om mapper jeg vil placere
på hotellet, skal ind under www mappen, hvor hele mit site lægger. nogen i
roden og andet i biblioteker

Fra : Dan Molberg

Dato : 13-09-04 21:06

Søren Blom wrote:
> [...]
> kan jeg lave en .htaccess fil i f.eks. wordpad, lægge menuen bare i
> den og så ved hjælp af noget kode kalde de rette funktionerne fra
Du skriver
php_value include_path
..:/usr/home/user/secure/:/usr/home/user/http_root/include

Hvis det altså er en unix maskine med Apache.

> [...]
> vil placere på hotellet, skal ind under www mappen, hvor hele mit
> site lægger. nogen i roden og andet i biblioteker
Du tilpasser bare de fulde stier, og husk det punktum. Eller inkluder den
ikke i det bibliotek scriptet ligger i.

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Søren Blom

Dato : 14-09-04 15:40

"Dan Molberg" <beyond@repair.void> skrev
> Du skriver
> php_value include_path
> .:/usr/home/user/secure/:/usr/home/user/http_root/include
>
> Hvis det altså er en unix maskine med Apache.

Kan jeg få dig til at skære det lidt mere ud i pap?

Som sagt, så har jeg menubar.inc filen læggende i roden af web-hotellet og
nu kalder jeg send frem på siderne ved at skrive

<?
require("/menubar.inc");
?>

Hvis jeg nu bliver ved man at have INC filen læggende i roden, men den skal
bruge på sider der måske lægge 2 mapper dybt på webhotellet, hvordan skriver
jeg så den kode på sitet?

> Du tilpasser bare de fulde stier, og husk det punktum. Eller inkluder den
> ikke i det bibliotek scriptet ligger i.

Hvordan?

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-09-04 15:47

Søren Blom uttered:
> [...]
> bruge på sider der måske lægge 2 mapper dybt på webhotellet, hvordan skriver

Du skriver nøjagtig det samme.

\\kristian

Fra : Søren Blom

Dato : 14-09-04 15:59

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev

> Du skriver nøjagtig det samme.

Så får jeg netop ikke menuen frem, så kræver det at menubaren lægger i samme
mappe som den PHP side der kalder menubar.inc filen. Det jeg ønsker er at
have een menubar.inc fil læggende central et sted som alle site kan nå med
den rette kode.

Fra : tjekmig.dk

Dato : 14-09-04 20:19

vi bruger kun en menu.php
på alle vores sider
men når vi laver en ny side i en ny mappe skriver vi
stien til den ene menu.php (../menu.php) i den nye side
og vi synes ikke det er så besværligt at skrive en
sti hver gang vi laver en ny side.
vi har over 800 sider og kun en menu.php
til dem alle

mvh www.tjekmig.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-09-04 21:05

On Tue, 14 Sep 2004 21:18:55 +0200, "tjekmig.dk" <tjekmig@pc.dk>
wrote:

>men når vi laver en ny side i en ny mappe skriver vi
>stien til den ene menu.php (../menu.php) i den nye side
>og vi synes ikke det er så besværligt at skrive en
>sti hver gang vi laver en ny side.

Hvorfor ikke bare fx:
   include_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc.php");
....?

Så slipper I for at bekymre om hvor mange niveauer op, der er.

Fra : tjekmig.dk

Dato : 14-09-04 22:13

> include_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc.php");
> ...?
>
> Så slipper I for at bekymre om hvor mange niveauer op, der er.
jo det virkede har lige testet det
det vil vi bruge fra nu af

mvh www.tjekmig.dk

Fra : Dan Molberg

Dato : 14-09-04 22:47

Søren Blom wrote:
> "Dan Molberg" <beyond@repair.void> skrev

> Kan jeg få dig til at skære det lidt mere ud i pap?
Du gør som jeg skrev, så behøver du ikke at skive sti foran det du
includer/requirer

Skiver stien i din .htaccess som beskrevet oven over, hvor du skriver DINE
stier til hvor DINE filer ligger.

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-09-04 23:24

Søren Blom uttered:
> [...]
> kalde den med
>
><?
> include_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/menu.inc.php");

1-0 til Peter Brodersen :)

\\kristian

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 14-09-04 16:30

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-09-04 20:58

On Tue, 14 Sep 2004 17:30:27 +0200, "Anders K. Madsen"
<madsen@lillesvin.linux.dk> wrote:

>Det er en lodret løgn!

Nej, løgn er, hvis man taler bevidst imod sandheden.

>Hvis du f.eks. kigger på eksemplerne på http://php.net/include så vil du
>se at de fleste eksempler der er relative.

Ja, men hvis man indleder med "/", så er det en absolut sti på
filsystemet, og ikke webscope-wise.

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 15-09-04 02:37

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-09-04 11:36

On Wed, 15 Sep 2004 03:36:36 +0200, "Anders K. Madsen"
<madsen@lillesvin.linux.dk> wrote:

>Men det har egentlig ikke noget med denne diskussion at gøre.
>Du sagde at "include* og require* kræver en absolut sti", om det er løgn
>eller ej er egentlig ikke til debat.

Det var i forbindelse med konteksten - at indlede stien med en /

>Wtf snakker du om?!? Det har jo intet med sagen at gøre!

Jo, det har netop noget med sagen at gøre. I eksemplet i
<2qlonsF10j55gU1@uni-berlin.de> blev der nævnt:

>   include_once("/menu.inc.php");

.... hvilket vil give problemet. Det handler om hvorvidt, include* og
require* accepterer en absolut URL-path eller en absolut sti på
filsystemet. Jeg kommenterer, at det første ikke er tilfældet, men det
sidste er - hvis man altså vil lave en absolut reference. Det var
rigtigt nok ikke udtømmende for mulighederne for include*/require*.

Det virker på mig ikke som om, du læste du hele mit indlæg, det
foregående indlæg eller forstod konteksten i det? Det virker som om,
du bare hoverer over at have fundet en fejl. Om du ikke kan li' at jeg
flere gange har givet udtryk for din manglende respekt for
usenet-regler, eller om du bare har haft en dårlig dag med kæresten,
ka' jeg ikke redegøre for. Men der er stadigvæk ingen grund til at
hidse sig sådan op uden grund.

>Pointen er at du påstod at require* og include* kræver en fuld/absolut
>sti - og det er altså sådan en der starter med '/' eller '//'. Og det
>kræver de jo tilsyneladende ikke...

Nu har jeg forklaret pointen til dig. Du skal være velkommen til at
blive ved med at insistere, at jeg mente noget andet eller skyde
holdninger, meninger eller antydninger af inkompetence i skoene på
mig. Men hvis du angriber min kompetence på baggrund af en uheldig og
ikke-udtømmende formulering, så vil jeg anbefale dig at finde en anden
hobby end at lege med computere.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: terrasse (og ikke terasse)

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 15-09-04 19:38

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-09-04 21:05

On Wed, 15 Sep 2004 20:38:22 +0200, "Anders K. Madsen"

>Ok, så hvis det bare er i kontekst, så kan man sige hvad som helst,
>eller hvad?

Nej, men så giver det mening, hvad min rettelse gik på. Læs indlægget
igen.

>Lad os nu tage et andet eksempel. A, B og C snakker om biler.

Hvorfor skal vi tage et andet eksempel end det aktuelle? Dine
stråmandsargumenter må du fyre af i en anden gruppe, fx
dk.snak.mudderkastning.

>Nej, det er jo netop det der ikke er og det er direkte vildledende. Hvis
>en novice søger i denne gruppe på "require", så vil dit indlæg også
>dukke op og det vil nok forvirre ham en del, eftersom mange andre
>eksempler er med en relativ sti og virker lige så godt.

Ja, men der er jo efterfølgende forklaringer til nu. Jeg håber da også
at en novice vil søge på php.net :) Samme novice risikerer jo også at
finde indlægget, hvor /menu.inc.php anbefales, og hvis novicen
virkelig er så tåbelig at følge mit indlæg, så vil eksemplet med
DOCUMENT_ROOT ligeledes virke.

Jeg tror altså ikke, du har læst det indlæg?

>Nu er det pludselig en fejl? Før sagde du jo at det var rigtigt fordi
>det var i kontekst...

Du må kalde det, hvad du vil. Hvis du vil diskutere semantik, så er
dk.kultur.sprog velegnet.

>Helt ærlig, hvor svært kan det være at sige "ok, det var en smutter,
>my bad"? Men, du vil tilsyneladende hellere bruge timer på forklaringer
>og undskyldninger...

Det var en smutter, at jeg ikke fik nævnt "i det tilfælde", hvor folk
har en leading slash på deres sti. Men det er ikke en smutter, at en
leading slash ikke går til roden af webscope, og det er heller ikke en
smutter, at hvis man ønsker den notation, at man så kan gøre brug af
DOCUMENT_ROOT. Begge vejledninger kunne hjælpe Søren+Kristian i den
aktuelle situation.

... og hvis du tror, jeg bruger timer på forklaringer, så skal vi vist
over i dk.videnskab for at snakke om relativitet :)

>Faktisk har jeg masser af respekt for usenet
>retningslinjerne (nu er det jo rent faktisk ikke et "DU MÅ/MÅ
>IKKE"-regelsæt), men jeg prøver bare at være med til at forme dem, så
>der også er plads til fornyelse og mig.

http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html og dk.admin.netikette er
passende i den forbindelse.

>Jeg ved jo godt, at du ved, at require* og include* KAN tage en relativ
>sti, men der var INTET i din formulering der antydede, at
>"require*/include* behøvede en fuld sti i dette tilfælde".

Begge vejledninger, jeg gav, kunne stadigvæk hjælpe Søren+Kristian i
forhold til Kristians eksempel. Det er det, jeg mener med kontekst.
Hvis du forlanger man-sider, så stik mig en faktureringsadresse :)

Jeg tror, vi begge har fået sagt, hvad vi mener nu.

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-09-04 22:05

Anders K. Madsen uttered:
> Faktisk har jeg masser af respekt for usenet retningslinjerne [...]

Gider du ikke vise det og lade være med at sende indlæg i
quoted-printable?

http://usenet.dk/netikette/linje.html#encoding

(og det har du vist hørt før...)

\\kristian

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 15-09-04 21:34

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-09-04 22:07

On Wed, 15 Sep 2004 22:33:32 +0200, "Anders K. Madsen"
<madsen@lillesvin.linux.dk> wrote:

>Du har ikke tænkt dig at kommentere på at dit oprindelige statement ikke
>alene er "ikke-udtømmende", men også absolut og derfor ekskluderer andre
>muligheder?

"Mit oprindelige statement" (er det her en ressag? :) kommenterede en
hel specifik brug af include*/require*. Det var ikke en man-side, det
var ikke dokumentation, og mit svar kunne tillige bruges uden
problemer i den sammenhæng. Det er, hvad det er - hverken mere eller
mindre. Det står dig frit for at drage den konklusion, du nu finder
passende. Jeg undrer mig bare over, at du betragter indlæg som lineær,
atomisk og absolut dokumentation, fremfor blot et forsøg på at hjælpe
hinanden og forhåbentligt samtidigt bevare den gode stemning. Tråde,
der er nået så langt ud som denne, interesserer alligevel ingen -
allermindst mig.

Jeg tror, du lægger for meget i usenet. Hvis du forlanger yderligere,
bliver du nødt til at komme med en faktureringsadresse ;)

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 15-09-04 22:27