Hårvask problem
Fra : Brian Ehlers Peterse~

Dato : 13-09-04 14:39

Vi har et problem med at vaske håret på vores dreng på 3 år.
Vi kan hygge i badekar, men når det komme til at vi skal vaske hår, bliver
han fuldstændig panisk og skriger.
Det er Shampoo som ikke svier, har selv testet det.

Problemet er endnu større hvis han får lus.

Har prøvet med svømmebriller, men uden effekt.

Har I nogle forslag?

Mvh
Brian Ehlers Petersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-09-04 14:56

Brian Ehlers Petersen wrote:
> [...]
> Det er Shampoo som ikke svier, har selv testet det.
>
> Problemet er endnu større hvis han får lus.
>
> Har prøvet med svømmebriller, men uden effekt.

der er flere muligheder*G*
kan huske da jeg var barn, der var de hersens "skygger" som var en ring med
noget plast indeni, og et hul med en elastik som man kunne sætte rundt om
barnets hovede*G* men jeg har dog ikke set dem i adskillige år... mon de
stadig kan købes?

ellers kan i bruge "gemmelegsmetoden"..... (selvopfundet navn*G*)....
min søn havde altid en vaskeklud for ansigtet mens jeg vaskede håret, med en
svamp.... dvs ingen sprøjtende bruser, ingen vand der render ned i ansigtet,
og den smule der drypper bliver opsuget af vaskekluden... i starten holdt
jeg kluden med en hånd på panden som pressede ansigtet en smule bagover,
mens jeg med den anden skyllede håret med svampen..... sidenhen kunne han
selv holde svampen og holdt selv hovedet bagover.....

ofte handler problemerne ikke om sæben, men om vandet..... mange børn kan
ikke lide bruseren.....

jeg tror iøvrigt det ville være lidt nemmere hvis du beskrev den sædvanelige
metode, det kan jo være at de tjeg foreslår her er præcis hvad i gør, og så
hjælper det jo et fedt*G*

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Cat

Dato : 13-09-04 15:14

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> barnets hovede*G* men jeg har dog ikke set dem i adskillige år... mon de

De kan købes, men de er ikke tætte, så de giver falsk sikkerhed.

Tine

Fra : Cat

Dato : 13-09-04 15:13

"Brian Ehlers Petersen" <bep@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er Shampoo som ikke svier, har selv testet det.
>
> Problemet er endnu større hvis han får lus.
>
> Har prøvet med svømmebriller, men uden effekt.

Vi havde samme problem, da vores datter var lille. Her er hvad virkede (der
skal to voksne til)

Den ene tager et stort spejl og holder op foran barnet, men i en skrå
vinkel, så barnet er NØDT til at kigge opad for at se, hvad der sker. Den
anden kommer sæbe i - laver måske noget sjovt med skummet, som barnet kan
se. Og skyller så sæben ud med en kande - ikke bruser, det er for voldsomt.
Når barnet kigger opad, er det muligt at sæbe ind og skylle sæbe ud, uden at
der kommer vand ned ad ansigtet.

Når man har prøvet det nogle gange, kan barnet selv finde ud af at kigge
opad. Man kan evt også give dem en hårdt opvredet (ikke tør) sammenfoldet
vaskeklud at holde for øjnene. Så får de ikke fornemmelsen af vand ned over
ansigtet.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 15:37

"Brian Ehlers Petersen" <bep@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nogle forslag?

I kan evt. hænge noget spændende i loftet over badekarret.
Ideen med spejlet er også god.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne

Dato : 13-09-04 16:43

Vores datter har det på samme måde. Vores løsning har været at gøre, som man
gør hos frisøren, dvs hun sidder på en lille stol og læner hovedet bagover
ind over badekarret, hvorefter vi kan vaske uden problemer.

Metoden fandt vi på, efter en tur hos frisøren, hvor hun havde accepteret at
få vasket hår dér. (Det er i dag nu kun far, der får lov - OK for mig)

mvh
marianne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 18:34

"Brian Ehlers Petersen" <bep@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har et problem med at vaske håret på vores dreng på 3 år.
>
> Har I nogle forslag?

Jeg klarede den i sin tid med så lidt vand i badekarret, at ungen kunne
ligge ned uden at få vand i ører eller øjne.
Så kunne sæben skvulpes blidt ud uden bruser.

Og den hårdt opvredne vaskeklud for øjnene giver noget at koncentrere sig om
og holde fast i.
Og hvis I så fylder et tandkrus med vand, som han bagefter SELV kan plaske
ned over hovedet, er jeg ret sikker på, han ikke har noget imod vand i
ansigtet.

Mange gange tror jeg, det handler ikke så meget om vand og shampoo, som om
det "at blive gjort noget ved". Lidt ligesom at få pillet stikker ud af
fødderne.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 13-09-04 23:42

"Brian Ehlers Petersen" skrev

> Har I nogle forslag?

Det er heller ikke in her i huset, at få vasket håret.
Men jeg har opfundet en løsning, der gør det tåleligt.
Kender du den der "Det regner, sagde Per Degner"?
Den har vi lært udenad og skiftes til at sige en sætning, og så går det hele
meget nemmere. For når man bliver bruset på håret, er det det samme, som når
det regner og når rimet er overstået, er håret vasket, og man er indenfor i
tørvejr igen. Børnelogik til fingerspidserne,- men den virker fint her.

Nette

Fra : Jacob

Dato : 14-09-04 19:13

> [...]
> Det er Shampoo som ikke svier, har selv testet det.
>
> Problemet er endnu større hvis han får lus.
>
> Har prøvet med svømmebriller, men uden effekt.

Ja, vores søn havde det på samme måde, men så tilmeldte vi ham
svømmeundervisning. Der er det jo pludselig sjovt at få hovedet under vand
og det smittede af på hårvasken...Det er vandet de ikke kan lide.

Jacob

Fra : Mette

Dato : 14-09-04 23:45

Det kunne jeg bestemt heller ikke da jeg var lille men det slog nu ikke min
mor ud!
Hun placerede mig på køkkenbordet (liggende) med hovedet hængende indover
køkkenvasken og med en vaskeklud i min hånd som jeg selv kunne ligge over
ansigtet når jeg synes og derefter gik det som en leg.
Har selv prøvet metoden på en af mine egne børn.