direkte download links ?
Fra : gc

Dato : 13-09-04 14:46

hvordan laver man et link til en pdf fil således at brugeren
bare skal klikke for at downloade.
den jeg har nu skal brugeren højreklikke og "gem som"
ellers åbnes pdf filen bare.

Jeg har ladet mig fortælle at det skulle kunne gøres med php

/gc

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-09-04 15:16

"gc" <gertc@msn.com> wrote in

> hvordan laver man et link til en pdf fil således at brugeren
> bare skal klikke for at downloade.
> den jeg har nu skal brugeren højreklikke og "gem som"
> ellers åbnes pdf filen bare.

Som regel er det noget man skal indstille på klienten, altså i
browseren.

> Jeg har ladet mig fortælle at det skulle kunne gøres med php

Hvis du laver et script der sender en header der *ikke* siger PDF,
mener det er noget med octet-stream, så vil browseren som regel
tilbyde at gemme filen istedet for at åbne den. Det er dog ikke nogen
garanti idet browseren kan finde på at handle ud fra filnavnet.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Dan Molberg

Dato : 13-09-04 16:08

gc wrote:
> [...]
> ellers åbnes pdf filen bare.
>
> Jeg har ladet mig fortælle at det skulle kunne gøres med php
Du laver en header, f.eks:
header("Content-Disposition: filename=\"$File\"");
header("Content-Type: $ContentType");
if ($FileSize=@filesize($File)) header("Content-Length: $FileSize");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");
@readfile($File);

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-09-04 18:20

On Mon, 13 Sep 2004 17:07:30 +0200, "Dan Molberg" <beyond@repair.void>
wrote:

>header("Content-Disposition: filename=\"$File\"");

Det er nu ikke en gyldig header - det hedder:

header("Content-Disposition: attachment; filename=\"$File\"");

(attachment står som kontrast til inline - om browsere så æder det, er
en anden sag)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: terrasse (og terasse)

Fra : gc

Dato : 14-09-04 09:15

Jeg er stadig lidt grøn i php. Kunne du evt. komme med et simpelt eksempel.
som jeg kan stjæle og bygge videre på.
På forhånd tak

Fra : Dan Molberg

Dato : 14-09-04 22:41

gc wrote:
> Jeg er stadig lidt grøn i php. Kunne du evt. komme med et simpelt
> eksempel. som jeg kan stjæle og bygge videre på.
> På forhånd tak
Ikke andet end det jeg har skrevet, da det er ret simpelt.

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/