freeBSD og manglende bash
Fra : Kim O. Madsen

Dato : 13-09-04 13:40

Hejsa

Jeg har installeret en FreeBSD 5.3beta og har nu det problem at jeg ikke får
indlæst .profile. Det virker som om export ikke virker, sætter jeg f.eks.
'export PS1="[\u@\h \W]$ "', så står der ikke "[kom@server kom]$" men
"[\u@\h \W]$" og det er sgu liiidt irriterende. Hvad mangler jeg lige at få
med i installationen? Vi har installeret bash, sat det ind i som shell for
kom brugeren i /etc/passwd men det spiller stadig ikke :-/

--
sincerly
Kim Madsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-09-04 13:47

Kim O. Madsen <kom@vestnet.dk> writes:
> [...]
>med i installationen? Vi har installeret bash, sat det ind i som shell for
>kom brugeren i /etc/passwd men det spiller stadig ikke :-/

Fra man-siden:

When bash is invoked as an interactive login shell, or as a
non-interactive shell with the --login option, it first
reads and executes commands from the file /etc/profile, if
that file exists. After reading that file, it looks for
~/.bash_profile, ~/.bash_login, and ~/.profile, in that
order, and reads and executes commands from the first one
that exists and is readable. The --noprofile option may be
used when the shell is started to inhibit this behavior.

Det vil sige, at hvis du har en ~/.bash_profile eller ~/.bash_login
i dit hjemkatalog, bliver ~/.profile IKKE udført.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim O. Madsen

Dato : 13-09-04 14:07

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det vil sige, at hvis du har en ~/.bash_profile eller ~/.bash_login
> i dit hjemkatalog, bliver ~/.profile IKKE udført.

Men det er der ikke, kun en .profile - som sagt, det virker som om at export
ikke fungerer eller understøttes.

mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-09-04 14:25

Kim O. Madsen <kom@vestnet.dk> writes:
>Men det er der ikke, kun en .profile - som sagt, det virker som om at export
>ikke fungerer eller understøttes.

Øh... pas. Det bør virke (det gør det da fint på min Solaris-boks
i hvert fald).

Personligt bruger jeg nu

   PS1=blahblah
   export PS1

....for at være kompatibel med de andre *sh.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim O. Madsen

Dato : 13-09-04 14:37

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Øh... pas. Det bør virke (det gør det da fint på min Solaris-boks
> i hvert fald).

også på min linux boks, og andre FreeBSDere her på stedet, men de
nyinstallerede vil bare ikke makke ret!

> Personligt bruger jeg nu
>
> PS1=blahblah
> export PS1
>
> ...for at være kompatibel med de andre *sh.

Skulle der være en forskel? Jeg har endnu ikke oplevet at ovennævnte ikke
virkede... bortset fra nu altså Men det hjalp ikke at prøve din
fremgangsmåde...

mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-09-04 14:56

>Skulle der være en forskel? Jeg har endnu ikke oplevet at ovennævnte ikke
>virkede...

Jada... go'e gamle, autoriserede Unices kører med /bin/sh som
root shell og oftest også default shell, og de kan ikke:

$ export PATH=blargh
PATH=blargh: is not an identifier

Mvh.
   Klaus.