Ny router
Fra : Soren Schimkat

Dato : 13-09-04 10:17

Hej NG

Min router (D-Link D604) brændte af natten til lørdag. Den stod af
ganske uden grund - og nu skal jeg altså have en ny.

Spørgsmålet er hvad jeg skal vælge. Jeg synnes sådanset at D-Link'en er
fin nok, men jeg vil gerne høre hvad I anbefaler.

Den nye router skal kunne det samme som D-Link'en, da den anvendes til
server drift samt alm. lokalnet. Derudover skal den have intern
strømforsyning.

Hvad er budene?

mvh Søren

Fra : Soren Schimkat

Dato : 13-09-04 10:32

Soren Schimkat wrote:
> [...]
>
> Den nye router skal kunne det samme som D-Link'en, da den anvendes til
> server drift samt alm. lokalnet. Derudover skal den have intern

hmm .. meget tyder på at stort set alle de billigere routere har
eksterne strømforsyninger... så det må jeg nok leve med.

mvh Søren

Fra : Nicolai

Dato : 13-09-04 10:38

> Min router (D-Link D604) brændte af natten til lørdag. Den stod af
> ganske uden grund - og nu skal jeg altså have en ny.
Slitage? :)

> Spørgsmålet er hvad jeg skal vælge. Jeg synnes sådanset at D-Link'en er fin
> nok, men jeg vil gerne høre hvad I anbefaler.
D-link eller linksys.

Fra : Soren Schimkat

Dato : 13-09-04 12:13

Nicolai wrote:

> Slitage? :)

Ja .. det må jo være sådan noget. Såden en 604'er bliver ret varm, så
det må have en indvirkning på levetiden.

mvh Søren

> D-link eller linksys.

Hvilke modeller tænker du på?

mvh Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-09-04 10:48

Soren Schimkat wrote:
> Den nye router skal kunne det samme som D-Link'en, da den anvendes til
> server drift samt alm. lokalnet. Derudover skal den have intern
> strømforsyning.
> Hvad er budene?

Routere i den prisklasse kan stort set det samme - og gør det stort set lige
godt - så tag den ethernet-ethernet-router, der ser pænest ud på
hylden......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Soren Schimkat

Dato : 13-09-04 12:16

Jan Vestergaard wrote:

> Routere i den prisklasse kan stort set det samme - og gør det stort set lige
> godt - så tag den ethernet-ethernet-router, der ser pænest ud på
> hylden......

Det var faktisk sådan jeg valgte sidst - og det var jeg sådanset også
tilfreds med... altså lige til den døde.

Denne gang vil jeg dog gerne lige høre lidt kvalificerede bud først...
men hvis det viser sig at D-Link'en anbefales - så bliver det en D-LInk
igen.

mvh Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-04 10:57

On Mon, 13 Sep 2004 11:16:31 +0200, Soren Schimkat
<schimkat@noemail.hum.aau.dk> wrote:

> Den nye router skal kunne det samme som D-Link'en, da den anvendes
> til server drift samt alm. lokalnet. Derudover skal den have intern
> strømforsyning.

Hvad er kravene til antal porte, performance og features?

-A

Fra : Soren Schimkat

Dato : 13-09-04 12:11

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvad er kravene til antal porte, performance og features?
>
> -A

Kravene er sådanset bare at den skal kunne mindst det samme som
D-link'en... men hvis jeg skærer ind til benet - er følgende liste nok
hvad jeg ar brug for:

3 maskiner lokalt skal køre DHCP.
1 server lokalt skal kunne svare på udvalgte porte.
Routeren skal kunne logge til syslog.
Web interface.

Det ville være godt hvis den kunne konfigureres via ssh, men prisen
spiller også en rolle så den feature kan undværes.

Performance .. well .. den skal bare kunne udnytte 1024/1024
forbindelsen fuldt ud, og kunne switche 100 Mb/s internt.

mvh Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-04 16:00

On Mon, 13 Sep 2004 13:11:03 +0200, Soren Schimkat
<schimkat@noemail.hum.aau.dk> wrote:

> Kravene er sådanset bare at den skal kunne mindst det samme som
> D-link'en...

Man kunne forestille sig, at driftsstabilitet var et krav, når
den skal bruges til serverdrift...

> 3 maskiner lokalt skal køre DHCP.
> 1 server lokalt skal kunne svare på udvalgte porte.
> Routeren skal kunne logge til syslog.
> Web interface.

Den pågældende router kunne, hvis det skal være billigt, fx være
en Cisco 831 eller en PIX 501 firewall. Det vil dog stadig være
dyrere end D-Link.

-A

Fra : Peter Holm

Dato : 15-09-04 13:43

Soren Schimkat wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er hvad jeg skal vælge. Jeg synnes sådanset at D-Link'en
> er fin nok, men jeg vil gerne høre hvad I anbefaler.

da min d-link 604 gik op i røg for anden gang blev den skiftet til en
Linksys BEFW11S4
Det var bestemt et godt bytte.
Jeg anbefaler en Linksys.

Mvh