Sverige
Fra : Paw Jensen

Dato : 13-09-04 05:42

Hej alle.

Vi går og overvejer at købe en ødegård i det sydlige Sverige (max. 100km fra
Helsingborg)
Da jeg fiskede meget som barn, har jeg overvejet at genoptage denne hobby,
når man alligevel blot skal slappe af.
Noget der ved om der er områder i Sverige, hvor fiskeriet er "særligt" godt
?
Bl.a. har vi set på en hytte ved Lagan, som ifølge sælgeren skulle være et
rigtigt godt fiskevand ?

På forhånd tak.

Paw

Fra : Spangkuk

Dato : 13-09-04 12:32

"Paw Jensen" <Nospam@nomail.dk> skrev

> Vi går og overvejer at købe en ødegård i det sydlige Sverige (max. 100km
> fra
> Helsingborg)

Blæret

> Bl.a. har vi set på en hytte ved Lagan, som ifølge sælgeren skulle være et
> rigtigt godt fiskevand ?

Nu vil jeg ikke dryppe malurt i bægeret, men jeg har været i
Sydsverige adskillige gange og Nordsverige et par gange for
at fiske/feriere.

Kystfiskeriet i Sydsverige er ikke meget forskelligt fra DK,
men her holder enhver sammenligning også op. Deres søer
er så til-syrede, at stort set enhver sø med fisk, er kalket,
dvs. at der ved å-indløb i søen, nogle gange midt i søen, er
opstillet store kaldbeholdere som langsomt og 24 timer i
døgnet, drysser kalk i vandet for at noget som helst over-
hovedet kan leve deri.

Så jo, der kan godt være "gode fiskemuligheder", men de
er regulerede og koster penge at bruge. Derudover er alle
fisk udsatte.

Så husk på, at der kan godt være 20 søer indenfor en radius
af 10 km. men det er sædvanligvis kun 1 eller 2 af dem der
er "behandlet" til fiskebrug.

Nogle af elvene er derimod fremragende at fiske i, da vandet
er smeltevand fra de Norske fjelde, men her skal man betale
KASSEN for at fiske en dag.

Trist men sandt.

Spang

Fra : HB

Dato : 19-09-04 15:18

"Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så husk på, at der kan godt være 20 søer indenfor en radius
> af 10 km. men det er sædvanligvis kun 1 eller 2 af dem der

Er det noget man kan måle sig frem til - PH-værdi, eller hvad? - hvorvidt
en sø, udfra hvor "tilsyret" den er, er potentiel fiskesø ? og er der andre
faktorer som man skal tænke på. Kunne godt tænke mig at læse noget mere om
svensk søfiskeri. Jeg har selv fisket en del i en svensk sø ved Göteborg,
men vi har mildest talt haft svært ved at få fiskene til at svømme vores
vej. Det kan jo have den simple grund at der bare ikke er særlig mange fisk
i søen. Vi har selvfølgelig fanget fisk der - både gedder og ørreder op til
5 kilo, men vores forventninger var lidt større da vi startede.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Anja-Niklas

Dato : 14-09-04 20:27

Hej Paw !

du kan sagtens finde små og mellem store åer og søer der gemmer på fine fisk
af alle arter. Lagaens nederste del er et fint fiskevand, med opgangs ørred
og laks når årstiden er rigtig. længere oppe af elven, efter dæmningen er
der gös (sandart). så variationer er der nok af. fiske kort til de lokale
områder købes ofte på tankstationer eller hos private. husk man skal have
fiskekort over alt i sverige.(jeg har selv familie i sverige og har fisket
meget derover)
mvh
Niklas