Jura og hjemmesider
Fra : Henrik Madsen

Dato : 12-09-04 21:48

Hej NG

Jeg er gået i gang med at lave en hjemmeside - jeg må være den sidste i
verden.

Hvordan er det nu lige juraen omkring billeder på nettet er - må jeg (til en
ikke-kommerciel) hjemmeside kopiere billeder fra andre hjemmesider - både
private og kommercielle.

Hvad må man - og hvad er i øvrigt god "net-"ikette??

Hilsen Henrik

---

Fra : amesh \(Mette\)

Dato : 12-09-04 22:33

"Henrik Madsen" <bangsbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> private og kommercielle.
>
> Hvad må man - og hvad er i øvrigt god "net-"ikette??

Som udgangspunkt må du ikke kopiere noget som helst fra nettet til brug på
din egen hjemmeside uden ejerens udtrykkelige tilladelse.

Men der er masser af hjemmesider på nettet hvor ejeren udtrykkeligt skriver,
at man må kopiere og bruge hans/hendes billeder/tekster på nærmere angivne
betingelser, f.eks. at det skal være til ikke-kommercielt brug, og at der
skal være en kildehenvisning til hvor du har kopieret billedet eller teksten
fra. Sådan en henvisning laves bedst som ejerens navn, der samtidig
fungerer som link til hans/hendes hjemmeside. Hvis du er i tvivl, så spørg
først ejeren.

Yderligere er det sædvane, at man oplyser hvor man har sine informationer
fra, f.eks. andre hjemmesider, et online leksikon, eller hvad det nu måtte
være. Det er lige så meget af hensyn til dem der vil vide mere om det din
hjemmeside handler om. Så kan de selv søge videre på nettet. Hvis du
citerer fra bøger, så skriv bogens forfatter, titel og ISBN-nummer, så andre
også kan se bogen på biblioteket, eventuelt købe den.

Endelig er det almindelig praksis at have en side, hvor man lister de links
man finder relevante i forhold til sin egen hjemmeside.

God fornøjelse.

mvh
Mette

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-09-04 22:52

Henrik Madsen skrev:

>Hvordan er det nu lige juraen omkring billeder på nettet er - må jeg (til en
>ikke-kommerciel) hjemmeside kopiere billeder fra andre hjemmesider - både
>private og kommercielle.

Nej, ikke uden det tydeligt står på siden, eller fået en
tilladelse af ophavsretejeren og du er sikker på, at det er nogle
billeder, som vedkommende har ophavsret til, ikke blot nogle
»lånte« billeder.

>Hvad må man - og hvad er i øvrigt god "net-"ikette??

I hvad retning tænker du på?
--
Knud

Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-09-04 21:25

> I hvad retning tænker du på?
> --

Åh jeg tænker bare på, at én ting jo er jura, en anden ting er almindelig
skik og brug på nettet.

Med andre ord: har I erfaringer for, at de store betalingssites farer frem
med bål og brand, hvis man kopierer noget, som tydeligvis ikke er til
kommercielt brug?

Hilsen Henrik

---

Fra : amesh \(Mette\)

Dato : 13-09-04 21:59

> [...]
>
> Med andre ord: har I erfaringer for, at de store betalingssites farer frem
> med bål og brand, hvis man kopierer noget, som tydeligvis ikke er til

Ja. Jeg ved om mindst to firmaer -- et i Tyskland, og et på Færøerne, som
næsten har fåët den formastelige til at gå konkurs på grund af de
erstatningskrav der blev stillet for brud på ophavsretten, selv om det var
til ikke-kommercielt brug, og selv om det drejede sig om mindre, fuldstændig
ligegyldige ting. Men firmaerne havde loven på deres side, og de fik deres
ret. Og pas på med Copy-Dan. Uden at sige noget forkert fortolker de
ophavsretsloven MEGET restriktivt. Og de snuser rundt overalt på nettet for
at se om de kan støve noget op.

mvh
Mette