Fly wrote:
> Hejsa!
>
> Jeg mindes at have læst noget om at det var p.g.a. noget
> forsikring/lovgivning at der i sin tid blev opfandt 9.9 HK motorer -
> altså motorer under 10 HK. Hvorfor er det nu det er sådan?
>
> Grunden er at jeg har en 18' sejlbåd, hvor min gode gamle 4 eller 4,5
> hestes motor trænger til en udskiftning. Jeg er ellers helt
> nostalgisk, for det er en cremefarvet TOMOS motor fra 1977, og den er
> vist ved at gå på pension
Den starter ikke længere som den skal,
> snoretrækket driller (har efterset, renset og smurt det), Ved fuld
> gas dykker den i omdrejninger og meget mere.
>
> Desuden er der ikke noget gear, så frem/bak sker ved at dreje hele
> motoren. Da jeg mest sejler små ture for motor og kun ganske lidt med
> sejl vil jeg gerne have en stabil motor og gerne med lidt flere
> kræfter og et frem/bak/neutral gearskifte.
>
> Båden vejer ca. 500 kg med normal "last" dog uden besætning.
>
> Hvor stor motor ville I "turde" sætte på uden at man tror jeg skal
> til at drive en vandskiklub
Svaret er simpelt i Norge skal man betale hk afgift af motorer over 10hk.
Det andet vil jeg lade en sejlbådsmand svare på.
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.760 / Virus Database: 509 - Release Date: 10-09-2004