DateSerial
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 12-09-04 18:25

Hej.

Jeg har været ved at se lidt på min gamle artikel på
http://asp-faq.dk/article/?id=98v

der er funktionen angivet på denne måde:

<%

Function DateToSql(Value)
DateToSql = "DateSerial(" & Year(Value) & ", " & Month(Value) & ", " &
Day(Value) & ") "
End Function

%>

<%= DateToSql %> giver dette resultat: DateSerial("2004, 9, 12")

Normalt vil man jo bruge FormatDateTime til at udskrive datoen når den skal
vises i html, men af uvisse årsager, så får jeg ALTID vist det på denne måde
(mm/dd/yyyy). Jeg har selvfølgelig Session.LCID = 1030 (Når jeg ser i
Access, så står det med dansk dato format der).

Jeg har lavet lidt om på funktionen, så der nu står

Function DateToSql(Value)
DateToSql = Day(Value) & "-" & Month(Value) & "-" & Year(Value)
End Function

<%=DateToSql(oRs("ArticleDateDisplay"))%> giver nu følgende: 9-12-2004
Bemærk at der ikke længere bliver skrevet DateSerial(" ") omkring
resultatet.

Det virker som jeg gerne vil, men er der noget jeg skal være opmærksom på?
Kan det gøres smartere på andre måder?

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-04 09:58

Christian M. Nielsen skrev:

> Jeg har været ved at se lidt på min gamle artikel på
> http://asp-faq.dk/article/?id=98v

For en ordens skyld - der er kommet et v for meget med i linket. Det
rigtige link er: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>

> Function DateToSql(Value)
> DateToSql = "DateSerial(" & Year(Value) & ", " & Month(Value) & ", " &
> Day(Value) & ") "
> End Function

Den funktion er beregnet til at overføre datoværdier til en
Access-database. Den er stadig afhængig af datoformatet på asp-siden,
fordi der bruges Year/Month/Day til at generere input til DateSerial.

> Normalt vil man jo bruge FormatDateTime til at udskrive datoen når den skal
> vises i html,

Hvad sker der hvis du bare udskriver datoen som den er?

> Function DateToSql(Value)
> DateToSql = Day(Value) & "-" & Month(Value) & "-" & Year(Value)
> End Function

Ovenstående funktion har et helt andet formål end den oprindelige
DateToSql-funktion. Det kan være en fin ide at have en funktion der
formaterer en dansk dato, men jeg synes ikke du skal blande den sammen
med DateToSql - der er intet sql-relevant i funktionen som den står
herover. Hvis du fx kalder den DanskDato, giver det bedre mening.

> Det virker som jeg gerne vil, men er der noget jeg skal være opmærksom på?
> Kan det gøres smartere på andre måder?

FormatDatetime burde kunne virke - jeg har dog ikke selv prøvet det
igennem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-09-04 16:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Hvad sker der hvis du bare udskriver datoen som den er?

Så bliver den skrevet mm/dd/yyyy

> [...]
> herover. Hvis du fx kalder den DanskDato, giver det bedre mening.

> FormatDatetime burde kunne virke - jeg har dog ikke selv prøvet det

Ja, det burde det, men reultatet bliver mm/dd/yyyy
FormatDatetime(oRs("ArticleDateDisplay"),2)

Jeg retter til nedenstående og fortsætter med den:

Function DanskDato(Value)
DanskDato= Day(Value) & "-" & Month(Value) & "-" & Year(Value)
End Function

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 13-09-04 17:29

for at få dansk datoformat kan du bare skrive

session.lcid =1030

i toppen af din kode..

så er datoformatet du får, dansk ligemeget hvad det er sat til på serveren..

--
Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-09-04 22:41

"Yoda.dk - Lars" <lars@yXoXdXa.dk> wrote in message
> for at få dansk datoformat kan du bare skrive
>
> session.lcid =1030

På nær hvis det er min maskine. Jeg har det angivet (se mit oprindelige
indlæg) men uanset hvad jeg gør så er det engelsk formateret. Det har
sikkert noget at gøre med at min XP er engelsk og min Office 2003 er dansk?
Der er sikkert noget der ikke passer sammen.