Styre båndbredde
Fra : Kim S

Dato : 12-09-04 12:59

Jeg er teenage-ramt...)
Det irriterer mig en del, at når min teenage-datter går på
nettet, "suger" hun næsten hele båndbredden på vores
internetforbindelse.
Kan man styre det, så man kun tildeler hende en bestemt
up- downloadrate ?

Mvh, Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-09-04 13:27

On 2004-09-12, Kim S <No@mail.dk> wrote:
> Jeg er teenage-ramt...)

Det er for sent at gøre noget ved nu!

> Det irriterer mig en del, at når min teenage-datter går på
> nettet, "suger" hun næsten hele båndbredden på vores
> internetforbindelse.

Ja det er et kendt fænomen ved p2p programmer.

> Kan man styre det, så man kun tildeler hende en bestemt
> up- downloadrate ?

Ja nogle routere kan. Eller du kan lave en linux maskine du stopper mellem
jer og routeren. Behøver ikke være specielt svært.

.... men! Det er et socialt problem, og den bedste løsning vil være en
social løsning!

Thomas

Fra : Kim S

Dato : 12-09-04 15:01

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> On 2004-09-12, Kim S <No@mail.dk> wrote:
>
> Det er for sent at gøre noget ved nu!

Ja, der er jo en vis leveringstid )

> Ja det er et kendt fænomen ved p2p programmer.
Det er nu ikke det der kører. Det er vist mest MEssenger
med video, og så noget musik m.m.

> ... men! Det er et socialt problem, og den bedste løsning vil være en
> social løsning!

Hvor køber man så'n en ???
)

Mvh, Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-09-04 13:30

Kim S wrote:
> [...]
> nettet, "suger" hun næsten hele båndbredden på vores
> internetforbindelse.
> Kan man styre det, så man kun tildeler hende en bestemt

Der findes nogle hardware-løsninger, der kan klare det - men de er ret
dyre.....

Den billigste løsning er en gammel PC med Linux, hvor muligheden er
indbygget til at styre det.

Der findes også nogle Windows-løsninger - men de er vist kun i
beta-/test-versioner - og og ingen virker vist helt problemfrit - og koster
en formue, når de engang er færdige.....

Prøv at søge lidt i gruppen - spørgsmålet er jævnligt oppe at vende....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jens

Dato : 12-09-04 22:32

"Kim S" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man styre det, så man kun tildeler hende en bestemt
> up- downloadrate ?

Køb en Linksys wrt54g , og giv den en firmware fra sveasoft.

En god side at starte på :
http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=Downloads&d_op=MostPopular

Mvh Jens

Fra : Kim S

Dato : 13-09-04 11:04

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en Linksys wrt54g , og giv den en firmware fra sveasoft.
>
> En god side at starte på :
> http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=Downloads&d_op=MostPopular

Det ser umiddelbart ud til at være lige dte jeg skal bruge
Kigger nærmere på den.
Takker for info, Jens.

Mvh, Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-09-04 21:30

Jens wrote:

> Køb en Linksys wrt54g , og giv den en firmware fra sveasoft.
>
> En god side at starte på :
> http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=Downloads&d_op=MostPopular

Har du noget ide om det kan laves med en linksys model uden det
trådløse indbygget? Jeg har pt. en freebsd boks der administrerer
båndbredde og det kører helt fint, men hvis jeg kunne skifte
pc'eren med freebsd ud med en diskret blå boks, så ville det da
være værd at kigge på. Det trådløse har jeg ikke brug for og selv
om det garanteret kan disables, så er jeg paranoid nok til at jeg
hellere vil have en model uden antenner..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens

Dato : 19-09-04 23:36

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> Jens wrote:

> Har du noget ide om det kan laves med en linksys model uden det
> trådløse indbygget?.......]

Kan man stadig få sådan en ?

> [...]
> om det garanteret kan disables, så er jeg paranoid nok til at jeg
> hellere vil have en model uden antenner..

Antennerne kan skrues af, ,,
Man kan disable det trådløse, og gør man det, så er wrt uden for trådløst
pædagogisk rækkevidde.
(Desuden kan man jo give wireless klienter båndbredden down = 0, up = 0....)

Mvh Jens, som umiddelbart kan få den ide at Thomas har fået ny
mailadresse.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-09-04 06:43

Jens wrote:

> Kan man stadig få sådan en ?

Orkja, de har en 8-10 forskellige modeller at vælge imellem..

> [...]
> pædagogisk rækkevidde.
> (Desuden kan man jo give wireless klienter båndbredden down = 0, up = 0....)

Det tænkte jeg nok, men når nu jeg så skovler noget ny software i
dyret, software som jeg ikke selv har skrevet, så er der en
mulighed for at der er indbygget en backdoor, at wireless disable
funktionen er sat ud af kraft osv. Sandsynligvis paranoidt, ja,
men muligheden foreligger. Men okay, på en ikke wireless router
jeg softwareopdaterer, kan jeg selvfølgelig introducere mulighed
for at den kan kontaktes over nettet, så du har nok ret i at
antallet af antenner ikke øger risikoen alverden..

> Mvh Jens, som umiddelbart kan få den ide at Thomas har fået ny
> mailadresse.

Jamen det er den såmænd også, jeg har kun brugt den et lille års
tid, så den er nærmest jomfruelig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens

Dato : 21-09-04 07:42

> Orkja, de har en 8-10 forskellige modeller at vælge imellem..

Ikke Linsys da ?, mig bekendt har de kun 1 eller 2...., til
hjemmebrugspriser.
Ellers kan du jo tage et kig på den dyrere rv082 ........ (UhaUha :
http://www.linksys.dk , det er vidst ikke en officiel side ? )... se rv082
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=589 (den
koster i omegnen af et par tusind, og jeg mener den har qos indbygget.

> [...]
> mulighed for at der er indbygget en backdoor, at wireless disable
> funktionen er sat ud af kraft osv. Sandsynligvis paranoidt, ja,

Det er jo muligt selv at kontrollere hvad der er åbent eller lukket efter
softwaren er skiftet, feks. ved at sætte wan porten til lan på dit net, og
så scanne indmaden ud af den på wanporten........

> Jamen det er den såmænd også, jeg har kun brugt den et lille års
> tid, så den er nærmest jomfruelig..

Holdaop....., har jeg været fraværende så længe......

Mvh Jens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-09-04 15:38

Jens wrote:

> Ikke Linsys da ?, mig bekendt har de kun 1 eller 2...., til
> hjemmebrugspriser.

<http://www.linksys.com/products/group.asp?grid=34&scid=29>.
Ifølge edbpriser.dk er en hel del af dem til at købe for
"menneskepenge", i prislejet fra 3-400 til 11-1200..

> Det er jo muligt selv at kontrollere hvad der er åbent eller lukket efter
> softwaren er skiftet, feks. ved at sætte wan porten til lan på dit net, og
> så scanne indmaden ud af den på wanporten........

Det er selvfølgelig en mulighed. Hvordan fungerer sådan en linksys
hvis man bruger den som ren lan router, bag en Cisco router der
styrer adgangen til "indernettet"?

> Holdaop....., har jeg været fraværende så længe......

Tilsyneladende..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens

Dato : 21-09-04 18:06

> <http://www.linksys.com/products/group.asp?grid=34&scid=29>.
> Ifølge edbpriser.dk er en hel del af dem til at købe for
> "menneskepenge", i prislejet fra 3-400 til 11-1200..

Åhja, men det er jo snyd....
Det er faktisk kun 2 modeller, med forskellige navne efter en firmware
rokering, feks Net2Phone modellen ar jeg rodet lidt med, i medfør af en
bekendts N2P server i Vejle, reelt er det en standard befsr4 eller hvad den
nu hed, den fås med 4 eller 8 porte, så er der RV modellerne som er de nye
der er kommet efter Cisco overtog biksen.

<[........] Hvordan fungerer sådan en linksys
> hvis man bruger den som ren lan router, bag en Cisco router der
> styrer adgangen til "indernettet"?

Den opfatter det som er udenfor wanporten som noget fremmed, medmindre du
selv åbner den.

> Tilsyneladende..

Hehe, man kan jo være fraværende i årevis uden selv at lægge mærke til
det.....

Mvh Jens