Planene/halvplanene
Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 10:41

Hej NG

Jeg har en norsk snekke (Grimsø 26); men vil gerne have en lidt støre og
hurtigere båd, så jeg har kik på en type som Nimbus eller Marex eller
lignende.
Jeg har ingen erfaring med planende både så jeg vil gerne høre om gode råd
om sejlegenskaber og økonomi.
Jeg sejler meget over kattegat til sverige fra Frederikshavn, så jeg kommer
til tider til at sejle i høj sø med familien så det skal den også kunne
klare. Den båd jeg har nu er meget sødygtig men den ruller utroligt meget,
så det er ingen nydelse i høj sø.

mvh. Finn

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 12-09-04 18:20

"Finn Kristiansen" <fk.snabela.beskedboks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klare. Den båd jeg har nu er meget sødygtig men den ruller utroligt meget,

Hvad med at gå efter noget med støttesejl ?
Saga 27 f.eks.
Mvh
Jess

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 19:30

> Hvad med at gå efter noget med støttesejl ?
> Saga 27 f.eks.
> Mvh
> Jess

Nej så kommer jeg ikke hurtigere frem, for hvis der skal sejl på skal det
nok være en trimaran, men det har jeg ikke råd til.

Mvh. Finn

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 12-09-04 21:44

Finn Kristiansen wrote:
> [...]
> også kunne klare. Den båd jeg har nu er meget sødygtig men den ruller
> utroligt meget, så det er ingen nydelse i høj sø.

Hej Finn.
Først og fremmest når du går fra snekke til planende både forsvinder en del
af pendul bevægelserne.Jo mere dyb v form desto bedre søegenskaber og dyrere
at sejle med.Så er der det næste drev eller fast aksel.Drev kræver lidt
vedligehold og er det mest økonomiske i brug.
Fast aksel er der ikke rigtig noget vedligehold på men er ikke så effektiv
som f.eks duoprop.
Jeg har selv duoprop og i tomgang ved 600rpm med en Birchwood 25 sejler den
4,5 knop et lille skub på gashåndtag 1200-1300 rpm 6-7 knop.
Ved planende march fart skal du regne med 1,2-1,6 liter diesel pr sømil
hvis vi taler både fra 25-30 fod.
Forbruget er næsten ens hvis du f.eks sejler 8 knop eller17 knop der er
næsten kun timerne til forskel.
Jeg tror ikke du vil få problemer med dårligt vejr, det er bare med at komme
tidligt af sted om morgenen.
Fra Hirsholmene til Vinga er der ikke mere end 2 timer,også møder du alle
dem der er på vej den modsatte vej
Mvh Bent. Fra Fr-havn søsportshavn.

---