FC2 UNDERLIGT problem !
Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 10-09-04 23:24

Hej

Jeg har i lang tid benyttet (og været yderst tilfreds med) FC2.

Nu har jeg dog konstateret et UNDERLIGT problem.

Jeg er UDE af stand til at connecte til siderne :

www.regnecentralen.dk
og deres hosting partner
www.cubehosting.dk

De har begge samme IP !

Jeg kan godt pinge dem, dog med ret store package losses. Jeg kan på
ingen måde komme ind på deres hjemmesider. Jeg kan ikke ftp til dem. Jeg
kan ikke ssh til dem og jeg kan ikke sende mine mails til dem (da
sendmail ikke kan connecte).

Det er sku da MEGET mærkeligt !

Det der får mig til at tro at det ER FC2 er fucker det, er at jeg med
windows på samme maskine GODT kan tilgå de sider. Min ven lige ved siden
af mig, der sidder på samme forbindelse, kan tilgå den både med linux og
windows....

Der er ingen af de to står i min /etc/hosts fil, så det er ikke sådan en
lille brøler jeg har lavet

Der er ikke andre sider jeg umiddelbart har problemer med.

Er der nogen der har NOGEN som helst idé om hvad der kan være gået galt ?

Mvh
Kasper

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-09-04 00:32

Kasper S Nielsen <ksn@get2net.dk> writes:

> [...]
> ingen måde komme ind på deres hjemmesider. Jeg kan ikke ftp til
> dem. Jeg kan ikke ssh til dem og jeg kan ikke sende mine mails til dem
[...]
> Er der nogen der har NOGEN som helst idé om hvad der kan være gået galt ?

Det er måske ECN der driller.

Se om 'cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn' giver 1, hvis det er tilfældet
kan du løse problemet med:
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 08:42

> Det er måske ECN der driller.
>
> Se om 'cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn' giver 1, hvis det er tilfældet
> kan du løse problemet med:
> echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn

Den er desværre i forvejen 0.

Hvad ER tcp_ecn egentligt?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-09-04 09:07

Kasper S Nielsen <ksn@get2net.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Den er desværre i forvejen 0.
>
> Hvad ER tcp_ecn egentligt?

Explicit Congestion Notification.

http://vger.kernel.org/ecn-on.html

ECN udnytter nogle felter i TCP-headeren, der tidligere var
reserveret. Uheldvis anser en del firewalls pakker med reserverede
bits i brug som farlige og dropper dem derfor.

Nu skriver du ikke, hvad du får af fejlmeddelelse, når du forbinder
til de omtalte hjemmesider, så det er lidt svært at gætte sig til...

/Rasmus

[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 09:25

> Nu skriver du ikke, hvad du får af fejlmeddelelse, når du forbinder
> til de omtalte hjemmesider, så det er lidt svært at gætte sig til...

Jeg får ingen fejl, den timer bare ud - som om www, ftp osv ikke kører
som service på den pågældende server.

Det besynerlige er jo at jeg godt kan pige og traceroute dem !

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-09-04 09:13

On Sat, 11 Sep 2004 09:41:35 +0200, Kasper wrote:

> Hvad ER tcp_ecn egentligt?

"Explicit Congestion Notification":
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=ecn>

Mvh.

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Villum Sejersen

Dato : 11-09-04 08:07

Kasper S Nielsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har i lang tid benyttet (og været yderst tilfreds med) FC2.

Som er en applikation til hvilket formål?

For mig er FC2 eller FC/2 nemlig en ganske fortræffelig Norton Commander
klon til OS/2...

---

mvh. Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-04 08:42

Villum Sejersen <vse_slet_dette_@_slet_dette_privat.tdcadsl.dk> writes:

> Som er en applikation til hvilket formål?

Fedora Core 2. Anden version af den ikke-kommercielle efterfølger til
en eller anden Red Hat-version.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Villum Sejersen

Dato : 11-09-04 09:08

Peter Makholm skrev:

> Fedora Core 2. Anden version af den ikke-kommercielle efterfølger til
> en eller anden Red Hat-version.

<dunk>
   Banken hovedet mod en hÃ¥rd væg...
</dunk>

Det vidste jeg jo egentlig godt...

--
mvh. Villum Sejersen

debian unstable/testing
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Jan Birk

Dato : 11-09-04 09:27

> [...]
> windows på samme maskine GODT kan tilgå de sider. Min ven lige ved siden
> af mig, der sidder på samme forbindelse, kan tilgå den både med linux og

Bruger I sammen DNS?

cat /etc/resolv.conf

Kan du:

$ telnet www.regnecentralen.dk 80

Hvis du får forbindelse, så skriv 'get' og tryk på retur.

/Jan

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 10:27

Jan Birk wrote:
> Bruger I sammen DNS?
> cat /etc/resolv.conf
> Kan du:
> $ telnet www.regnecentralen.dk 80
> Hvis du får forbindelse, så skriv 'get' og tryk på retur.

Ja, vi bruger samme DNS. Jeg kan også godt pinge og traceroute den.

Jeg kan også godt telnette til port 80 kan jeg se, men intet sker efter
'get' enter :

---- cut ----

[ksn@laptop ksn]$ telnet regnecentralen.dk 80
Trying 62.61.157.231...
Connected to regnecentralen.dk.
Escape character is '^]'.
get

---- cut ----

Fra : Jan Birk

Dato : 11-09-04 10:34

> Jeg kan også godt telnette til port 80 kan jeg se, men intet sker efter
> [...]

Det fortæller os at du har forbindelse til port 80 på regnecentralen.

Har du en firewall kørende på FC2eren?

/Jan

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 10:33

> Det fortæller os at du har forbindelse til port 80 på regnecentralen.
>
> Har du en firewall kørende på FC2eren?

Jeps - det må betyde at der er hul igennem.

Jeg har ingen firewall kørende.....i hvert fald har jeg ikke bedt om
det.....en : ps aux |grep "iptables"

giver intet, så jeg tror ikke der er noget der kører firewall !

Fra : Kent Friis

Dato : 12-09-04 15:39

Den Sat, 11 Sep 2004 11:32:47 +0200 skrev Kasper S Nielsen:

> Jeps - det må betyde at der er hul igennem.
>
> Jeg har ingen firewall kørende.....i hvert fald har jeg ikke bedt om
> det.....en : ps aux |grep "iptables"
>
> giver intet, så jeg tror ikke der er noget der kører firewall !

/sbin/iptables er ikke firewall'en, det er programmet til at rette i
firewall-opsætningen. Firewall'en er en del af kernen, og kan ikke ses
med ps.

Det kan den til gengæld med "iptables -L" og "iptables -t nat -L".

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-09-04 11:27

On Sat, 11 Sep 2004 11:26:59 +0200, Kasper wrote:

> [...]

> [ksn@laptop ksn]$ telnet regnecentralen.dk 80 Trying
> 62.61.157.231... Connected to regnecentralen.dk. Escape character is

Jeg har præcis samme symptom på en maskine der kører Linux 2.6.8.1,
men ikke på en maskine med Linux 2.6.7 (de står på samme forbindelse,
NAT'et bag samme router/IP).

Opsætning eller kerne... Hm.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-09-04 11:33

On Sat, 11 Sep 2004 12:26:43 +0200, Adam wrote:

> Jeg har præcis samme symptom på en maskine der kører Linux 2.6.8.1,
> men ikke på en maskine med Linux 2.6.7 (de står på samme
> forbindelse, NAT'et bag samme router/IP).

> Opsætning eller kerne... Hm.

Nu har jeg opgraderet den maskine der kørte 2.6.7 til 2.6.8.1, og nu
fungerer det heller ikke fra den.

Mvh.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 11:35

> Nu har jeg opgraderet den maskine der kørte 2.6.7 til 2.6.8.1, og nu
> fungerer det heller ikke fra den.

Hmm - mon vi har fundet en Kernel bug ?

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-09-04 12:08

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Nu har jeg opgraderet den maskine der kørte 2.6.7 til 2.6.8.1, og nu
> fungerer det heller ikke fra den.

Måske dette problem?
http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0408.2/0818.html

Prøv om det løses med:
echo 0 >/proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 12:22

> Måske dette problem?
> http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0408.2/0818.html
>
> Prøv om det løses med:
> echo 0 >/proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling

Mange tak !!

Det løste problemet for mig !

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-09-04 12:56

"Adam" == Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> writes:

> Nu har jeg opgraderet den maskine der kørte 2.6.7 til 2.6.8.1, og nu
> fungerer det heller ikke fra den.

Jeg har det samme problem med kernel-2.6.7-1.494.2.2, så det er nok
ikke kernen, eller også er det noget der er kommet fra din 2.6.7 til
min.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-09-04 11:39

On Sat, 11 Sep 2004 12:34:42 +0200, Kasper wrote:

> Hmm - mon vi har fundet en Kernel bug ?

Eller noget opsætning. Hvilken kerneversion kører din maskine med?

Er der nogen der kører 2.6.8.1 som kan køre 'wget
http://www.regnecentralen.dk/' uden problemer?

Mvh.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-09-04 11:58

> Eller noget opsætning. Hvilken kerneversion kører din maskine med?
>
> Er der nogen der kører 2.6.8.1 som kan køre 'wget
> http://www.regnecentralen.dk/' uden problemer?

JEg har :
Linux version 2.6.8-1.521 (bhcompile@tweety.build.redhat.com) (gcc
version 3.3.3 20040412 (Red Hat Linux 3.3.3-7)) #1 Mon Aug 16 09:01:18
EDT 2004

Og kan naturligvis ikke wget regnecentralen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-09-04 12:16

On 11 Sep 2004 13:08:17 +0200, Kim wrote:

> Måske dette problem?
> http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0408.2/0818.html

> Prøv om det løses med: echo 0 >/proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling

Det gør det. Så gider jeg ikke prøve 2.6.9-rc1. Tak!

Mvh.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-09-04 14:05

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Det gør det. Så gider jeg ikke prøve 2.6.9-rc1. Tak!

Som iøvrigt har helt samme problem, så det havde været spild af tid,
hvis det var eneste formål

/Rasmus

42.3454% of statistics are completely made up
- Matt Benneke

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-09-04 18:51

On Sat, 11 Sep 2004 13:15:30 +0200, Adam wrote:

> Det gør det. Så gider jeg ikke prøve 2.6.9-rc1. Tak!

Til gengæld er 2.6.9-rc2 ændret, så man ikke behøver at slå
tcp_window_scaling fra (har lige prøvet).

Mvh.

--
"Apparently, there's a leak." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 11-09-04 11:35

Fra : N/A

Dato : 11-09-04 11:58

Fra : Tim Warberg

Dato : 12-09-04 15:37

Kasper S Nielsen wrote:
> [...]
>
> Nu har jeg dog konstateret et UNDERLIGT problem.
>
> Jeg er UDE af stand til at connecte til siderne :

Et skud i tågen...

echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_default_win_scale

Info kan findes her: http://lwn.net/Articles/92727/

/Tim