El-påhængsmotor
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 11-09-04 15:49

Da jeg alligevel skal have ny påhængsmotor har jeg set lidt på de
elektriske - f.eks
http://www.reelsndeals.com/acatalog/RHINO_ELECTRIC_OUTBOARDS.html

Er sådan en stærk nok til at trække en 21 fods sejlbåd ud og ind af havnen?
Er der nogen, der har erfaring med levetid pr. opladning osv? De er
væsentlige billigere end benzin-motorer, og jo nok også lidt hyggeligere at
sejle med.

Andreas

Fra : Preben Christensen

Dato : 11-09-04 16:41

Hej

Det kommer helt an på hvilket batteri du sætter til den el-motor
¨Men jeg kan se de er beregnet til både under 1750 kg
så mon ikke du kan bruge den
http://www.specimengrej.dk/shop/default.asp?ProductID=731
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 11-09-04 16:48

Så vidt jeg se, skal batteri og lader købes oveni. Så er det pludselig slet
ikke en billig løsning alligevel

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 12-09-04 09:06

Batteri kan vel fåes fra Thansen, Jem og Fix el. lign. for 3-500,-
En lader koster 150,-
Vælter det budgettet ?
Mvh
Jess

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-09-04 09:38

Jess Mathiasen wrote:
> Batteri kan vel fåes fra Thansen, Jem og Fix el. lign. for 3-500,-
> En lader koster 150,-
> Vælter det budgettet ?

Ha. Den kombination holder vel til 5-10 af- og opladninger.
Så er det batteri færdigt.

Der er ikke noget der ødelægger et blybatteri så hurtigt som en afladning
til f.eks. 10 % af dets kapacitet.

Hvis en blyakku. skal bruges til f.eks. en bådmotor, eller et el-køretøj bør
man købe de typer der er beregnet til formålet. De tåler noget bedre
afladninger.
Derudover bør kapaciteten /antallet være så stor at men ved normalt brug kun
når at aflade dem til f.eks. 70% af deres kapacitet.

Og sidst men ikke mindst en _rigtig_ god elektronisk lader, der lader
batteriet til det det skal og ikke mere.
Der bør evt. være indbygget temperaturkompensation fordi blybatterier (og
andre typer) har temperaturafhængighed.

hilsen Ole