Eftersyn af påhængsmotor
Fra : Carsten

Dato : 11-09-04 10:04

Hej Gruppe

Hvor tit bør jeg få lavet vedligeholdelse / eftersyn af min 4 hk, 2-takt, 2
år gamle påhængsmotor, som jeg sejler med i salt-vand 3 i snit timer om ugen
gennem sommeren ?

Jeg laver selv olie-skift, rensning af benzin-filter, og lign. småting.

Hilsen

Carsten

Fra : Preben Christensen

Dato : 11-09-04 13:40

Hej

Da jeg havde påhængsmotor tog jeg den med hjem hver gang jeg havde været ude
at
sejle og skyllede den igennem i en ferskvandstønde, for at fjerne al
saltvandet,
så hvis du gør det villle jeg vente til hvert forår og få den klargjort, med
nye platiner
tændrør og få den gennemsmurt (der sidder mange smørenipler rundt omkring)

den er klar til hver sommer

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Ivrige sejler

Dato : 11-09-04 15:26

Hej.

Jeg har et sikkert rigtig dumt spørgsmål...

Hvad er platiner? Er det nogle dimser der sørger for gnist til tændrørene?

Fra : Preben Christensen

Dato : 11-09-04 16:44

Hej
Ja platiner er til gnist på tændrør
Jeg ved ikke hvor gammel din påhængsmotor er men hvis der er platiner i den
trænger de sikkert til at blive skiftet for din egen sikkerheds skyld

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Ivrige sejler

Dato : 12-09-04 17:28

Tak for svaret...

Jeg har en Johnson 9.9 2T fra '91 og jeg ved ikke om der er platiner i den,
men det kan jeg da undersøge. Den kører ellers upåklageligt...

Fra : ENN

Dato : 12-09-04 18:46

> Tak for svaret...
>
> Jeg har en Johnson 9.9 2T fra '91 og jeg ved ikke om der er platiner i
den,
> men det kan jeg da undersøge. Den kører ellers upåklageligt...

Det behøver du ikke undersøge for den har elektronisk tænding og ingen
platiner. 9,9 og 15 hk havde platiner til ca 1975 hvorefter de forsvandt og
elektronikken overtog.

Fra : Ivrige sejler

Dato : 16-09-04 07:03

Tusind tak for svaret!

Ved du, om der er noget jeg skal kigge efter en gang om året eller lignende?
Jeg skiftede sidste år impeller og gearolie og det har jeg tænkt mig at gøre
hvert år. Er der andet jeg skal smøre, passe, tjekke?