Antenne signal over UTP
Fra : Peter Kragh

Dato : 10-09-04 20:13

Hej,

Dette er måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg har ikke været i stand
til at finde information om emnet noget sted, så nu henvender jeg mig
til de virkelige eksperter

Er der nogen, der ved, om der fås adaptere, der kan konvertere et
antenne-signal (TV/Radio), så disse signal kan "køre over" UTP-kabler?

Baggrunden er, at en af mine venner er ved at bygge hus. Han vil
etablere et krydsfelt, som samler alle indgående "signaler" (telefon,
internet og TV/radio). Ud fra krydsfeltet vil han så trække UTP-kabler
til forskellige stik rundt omkring i huset. Hvis man nu også kunne bruge
disse UTP-kabler til TV/radio-signaler, så ville systemet jo være
temmelig fleksibel, idet han - efterhånden som behovet opstår - kan lave
et eller flere udtag til TV/radio.

PFT.

Mvh.
Peter

Fra : Madsen

Dato : 10-09-04 21:00

Peter Kragh wrote:
> Hej,
>
> Dette er måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg har ikke været i stand
> til at finde information om emnet noget sted, så nu henvender jeg mig
> til de virkelige eksperter

Tak for tilliden

> Er der nogen, der ved, om der fås adaptere, der kan konvertere et
> antenne-signal (TV/Radio), så disse signal kan "køre over" UTP-kabler?

Ja og nej forklaring folger.

> [...]
> være temmelig fleksibel, idet han - efterhånden som behovet opstår -
> kan lave et eller flere udtag til TV/radio.

Det er nok IHC Net han vil etablere, det er dog ikke UTP kabler der
anvendes, det er et Installationskablet indeholder 4 par med separat
aluminiumskærm om hvert par.som desuden har enflettet skærm om alle 4 par.
Oplysninger om IHC Net findes på fælgende sider:

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=142

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml se under Intelligente systemer -> IHC Net
hvor du kan finde alle dele til systemet.

Tal evt med den lokale El instalatør.

--
Hilsen Madsen

Fra : Cubus

Dato : 11-09-04 14:15

"Peter Kragh" <_fjern_peter.kragh_dette@mensa.dk> skrev

> [...]
> disse UTP-kabler til TV/radio-signaler, så ville systemet jo være
> temmelig fleksibel, idet han - efterhånden som behovet opstår - kan lave

Her er nogle komponenter, der skulle kunne anvendes til formålet.

http://www.madnat.com/prodtype.asp?PT_ID=6

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 12-09-04 12:49

Cubus wrote:

> "Peter Kragh" <_fjern_peter.kragh_dette@mensa.dk> skrev

> Her er nogle komponenter, der skulle kunne anvendes til formålet.
>
> http://www.madnat.com/prodtype.asp?PT_ID=6

Hvis du læser specs. ser du at de max supporterer 550MHz hvor CATV
normalt går op til 862 MHz eller deromkring.
Der står også at du behøver en forstærker med tilt mulighed, de er ikke
billige.
Derudover koster de 33 Euro pr stk, man kan installere en del coax udtag
for 66 euro som hver kanal kommer til at koster udover en Cat5E
installation.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Jesper Mørch

Dato : 11-09-04 16:17

Peter Kragh wrote:

> [...]
> disse UTP-kabler til TV/radio-signaler, så ville systemet jo være
> temmelig fleksibel, idet han - efterhånden som behovet opstår - kan lave

Hvis han pønser på at bruge almindeligt edb-netkabel skal han nok påregne en
antenneforstærker for hver 5 meter eller deromkring, hvis signalet skal
være forholdsvis støjfrit.
Problemet er at normale antennekabler kører med asymmetrisk signalføring,
med en enkelt leder i en skærm, hvor skærmen teoretisk har jordforbindelse
og dermed skærmer "perfekt" mod indstrålet støj.
Derimod er almindelige UTP-kabler som bruges til bl.a. computernetværk
Unshielded Twisted Pair kabel, altså et uskærmet kabel. For at modvirke
støj i den type kabler, benytter man normalt en eller anden form balanceret
kabelføring. Problemet er bare at man ikke uden videre kan konvertere et
ubalanceret leder-nul signal til et balanceret leder-leder signal (i
modfase).

Personligt ville jeg enten samle radio/TV i et enkelt kabel med høj
signalstyrke (altså en bredbånds-antenneforstærker før samlingen), og
derefter montere en splitter hvor jeg nu ellers havde brug for et
antennestik (eller to); ELLER jeg ville konvertere både radio og TV til
digitale signaler som er langt mindre støjfølsomme, for derefter at streame
dem rundt i huset.
Sidstnævnte løsning er så afgjort den mest besværlige, da hver radio- og
TV-kanal dermed skal have sin egen A/D-konverter, foruden at både TV og
radio også skal have sin egen D/A-konverter, hvis ønsket da stadig er at
kunne bruge almindelige radio/TV-produkter.

Konklusionen bliver derfor at det klart bedst vil kunne betale sig at trække
to kabler i huset, et Cat6-kabel og et højkvalitets coax-kabel. Husk på at
når først cementen er størknet, kan man ikke opgradere kablet i væggen!

Mvh. Jesper

Fra : Ole Stigaard

Dato : 11-09-04 17:42

On Sat, 11 Sep 2004 17:16:46 +0200, wrote:

> [...]
> at
> når først cementen er størknet, kan man ikke opgradere kablet i væggen!

Elektrikerrør og en søgefjeder?

Et STP-kabel burde kunne håndtere et antennesignal, dog med lidt ekstra
dæmpning, idet STP-kablets impedans er i størrelsesordenen 150 Ohm mens et
standard antennekabel er på 75 Ohm. Jeg ville nok montere en
antenneforstærker med variabel forstærkning på hver udgang ved
krydsfeltet, og så justere forstærkningen ind efter kabellængden. Det er
ikke 'korrekt', men det virker (næsten) hver gang.
Fortærkeren kunne eks. være Triax IFB404 som kan fås for ca. 400,-

Mvh Ole S
--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet

Fra : Arne Keller

Dato : 12-09-04 12:52

Ole Stigaard wrote:

> [...]
>

> Et STP-kabel burde kunne håndtere et antennesignal, dog med lidt ekstra
> dæmpning, idet STP-kablets impedans er i størrelsesordenen 150 Ohm mens

Alle UTP og STP kabler på det Danske marked er 100 Ohm, det var gammel
IBM type 1 som var 150 Ohm, det er der ikke mange som installerer
længere og slet ikke hjemme i huset

Fra : Ole Stigaard

Dato : 12-09-04 13:26

On Sun, 12 Sep 2004 13:51:31 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> Alle UTP og STP kabler på det Danske marked er 100 Ohm, det var gammel
> IBM type 1 som var 150 Ohm, det er der ikke mange som installerer
> længere og slet ikke hjemme i huset

I stand corrected

Ole S

Fra : Arne Keller

Dato : 12-09-04 12:53

Jesper Mørch wrote:

> Peter Kragh wrote:

snip

> Konklusionen bliver derfor at det klart bedst vil kunne betale sig at trække
> to kabler i huset, et Cat6-kabel og et højkvalitets coax-kabel.

Helt enig, den bedste, billigste og mest fremtidssikre løsning.

Fra : Arne Keller

Dato : 12-09-04 12:44

Peter Kragh wrote:
> Hej,
>
> Dette er måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg har ikke været i stand
> til at finde information om emnet noget sted, så nu henvender jeg mig
> til de virkelige eksperter

Der findes ikke dumme spørgsmål, bare dumme svar

> Er der nogen, der ved, om der fås adaptere, der kan konvertere et
> antenne-signal (TV/Radio), så disse signal kan "køre over" UTP-kabler?

Ja, det findes, forskellige leverandører tilbyder deres egen løning til
dette. Ingen af disse produkter er dog standardiserede og vil derfor
ikke kunne fungere med hinanden.

Jeg sidder i den arbejdsgruppe som er ved at skrive den Europæiske
version af den internationele ISO/IEC 15018 cabling in the home
standard, en af vore mål var at inkludere anvendelsen af baluns i
standarden, der har været en del tvivl om dette overhovedet var muligt,
på vort møde i sidste uge måtte vi konkludere at der ikke findes
produkter på markedet som kan levere acceptabel kvalitet og der er ikke
udsigt at der kommer sådanne produkter i nær fremtid.

Enhver anvendelse af baluns bliver derfor applikations og producent
specifikt.
Hvis man kun behøver få kanaler og korte afstande kan der dog findes
produkter som kan give en nogenlunde kvalitet.

> Baggrunden er, at en af mine venner er ved at bygge hus. Han vil
> etablere et krydsfelt, som samler alle indgående "signaler" (telefon,
> internet og TV/radio).

Helt rigtigt, sørg også for at få ekstra rør fra krydsfeltet og ud til
offentlig vej eller i det mindste til et sted hvor der kan gaves uden
problemer.

> Ud fra krydsfeltet vil han så trække UTP-kabler
> til forskellige stik rundt omkring i huset.

Helt rigtigt, 15018 standarden siger minimum Cat5e men anbefaler på det
kraftigste Cat6.

> Hvis man nu også kunne bruge
> disse UTP-kabler til TV/radio-signaler, så ville systemet jo være
> temmelig fleksibel, idet han - efterhånden som behovet opstår - kan lave
> et eller flere udtag til TV/radio.

Det ville jeg ikke vælge, 15018 standarden forskriver i stedet
stjerneformet Coax kabling, det er det eneste som give tilstrækkelig
kvalitet.

Standarden siger et data/coax udtag pr påbegyndt 10m2 i hvert rum.