kan i hjælpe mig med navnet på denne bådet~
Fra : Peo

Dato : 10-09-04 15:38

Hej alle sammen,

Jeg bevæger mig ikke meget i denne gruppe, men jeg har et enkelt spørgsmål,
som jeg håber i kan være mig behjælpelig med. Det drejer sig om navnet på en
båd-type.

Det bedste jeg kan beskrive båden som, er; en en-mands-båd som har samme
form/design som store sejlbåde - lang, slank sejlbåd med to sejl - men bare
i mini format.
Jeg ved at der ikke er tale om en optimistjolle, da den jo er ret firkantet,
og slet ikke ligner denne "hurtig"-udseende lille sejlbåd.
Jeg har en enkelt gang prøvet at sejle i denne bådtype i- og uden for
Hundige Havn, ca. 20 km. syd for Kbh.
Man sidder én mand i den - ret dybt nede, så stort set kun skuldre og hoved
kan ses fra siden. Roret styres med to håndtag på hver side af det sæde man
sidder på. Foran - på kanten af det 'hul' man sidder nede i, er ca. 4 af de
her 'frølår', som holder fast i de fire linier, som man trimmer sejlene med.

Ved i hvad type båd der er tale om?

Tak for hjælpen
Michael Peo

Fra : Søren Badstue

Dato : 10-09-04 16:08

"Peo" <michael*UNDERWEAR*@swush.com> skrev i en meddelelse

> Ved i hvad type båd der er tale om?

Hejsa,

Det er en mini 12-meter (daglig tale: mini 12'er). Grunden til at den er
udformet som den er (sidder lavt, styres med to pinde osv.) er at den er
designet til handikappede personer: Man skal ikke flytte sig, man skal ikke
dukke sig og alt kan styres fra pladsen.

--
Søren B.

Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 10-09-04 19:11

Hej.

Er det ikke denne bådtype du mener.

http://www.tm-marine.dk/index_dk.htm (se under A.C.B Miniji)

Fra : Sverre Stokke

Dato : 11-09-04 07:59

http://www.struersejlklub.dk/udvalg/mini12/mini12.html

Den findes vist i en håndfuld sejlklubber rundt omkring i landet.

Hilsen Sverre.

Fra : Jens

Dato : 13-09-04 13:01

> Ved i hvad type båd der er tale om?

Det må være det, der i daglig tale kaldes en 'Mini-12'er' - se
http://www.24meter.dk/

Jens

Fra : Peo

Dato : 15-09-04 08:34

Ja, det var mini 12'eren jeg tænkte på.
Tak til alle der har taget sig tid til at besvare mit spørgsmål.

mvh.
Michael Peo