Re: ang. tænder
Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-09-04 11:20

sniper_Nolight wrote:

> så kort og godt - skiftes alle tænder? - hvis ikke, hvilke skiftes?
(jeg vil
> jo gerne kunne fortælle det til min dreng og igen være den
altvidende far
> (og gerne på bekostning af de kloge hoveder herinde)

Alle mælketænder skiftes. Den første blivende tand kaldes populært
seks-års tanden.

Hvis jeg husker ret, har man 20 mælketænder. (2 fortænder, en
hjørnetand og to kindtænder i hver side i hhv over- og undermunden.)
VH
Kristian

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-09-04 16:09

Hvis jeg husker ret, har man 20 mælketænder. (2 fortænder, en
hjørnetand og to kindtænder i hver side i hhv over- og undermunden.)

ok - så er det nok bare min hukommelse der ikke slår til - jeg synes ikke
jeg kan huske han har skiftet hjørnetænder. Bør de ikke alle være skiftet
som 10-årig?

nu må jeg hellere holde øje med det når den lille begynder at skifte
pløkkerne ud

tak for info
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David T. Metz

Dato : 14-09-04 12:45

sniper_Nolight wrote:
> Bør de ikke alle
> være skiftet som 10-årig?

Nej, omkring 12-13 år "bør" de. Jeg kan se du kan lide personlige
erfaringer, så jeg kan oplyse at jeg mistede min sidste mælketand da jeg var
20 og den skulle trækkes ud (det krævede nu ikke det store), men jeg er også
en af de knap 200/år der fødes med mindst fem tænder for lidt (aplasi).

David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-09-04 16:54

> [...]
> også
> en af de knap 200/år der fødes med mindst fem tænder for lidt (aplasi).

ok - jeg har aldrig fået mine visdomstænder - jeg har 28 pløkker - det en
slags aplasi eller et tilfælde - får alle ikke visdomstænder?

Fra : Anita

Dato : 14-09-04 17:06

sniper_Nolight wrote:
> ok - jeg har aldrig fået mine visdomstænder - jeg har 28 pløkker -
> det en slags aplasi eller et tilfælde - får alle ikke visdomstænder?

Jeg har heller ikke fået visdomstænder.

Venligst Anita, 25 år.

Fra : SE

Dato : 14-09-04 19:39

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har heller ikke fået visdomstænder.
>
> Venligst Anita, 25 år.

Jeg har også kun fået den ene af dem, men de andre 3 ligger oppe i kæben -
men kan bare ikke komme ned. Det er ikke unormalt, og man gør kun noget ved
det hvis det giver problemer.

Ved aplasi bliver tænderne slet ikke dannet. Min morfar og hans søskende
havde alle kun 4 fortænder (2 foroven og 2 forneden) og der var altså ikke
dannet flere.

/se

Fra : David T. Metz

Dato : 14-09-04 21:53

sniper_Nolight wrote:
> ok - jeg har aldrig fået mine visdomstænder - jeg har 28 pløkker -
> det en slags aplasi eller et tilfælde

Nej, almindeligvis "regner" man ikke med dem.

> - får alle ikke visdomstænder?

Nej.

David