ang. tænder
Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-09-04 10:04

Efter en lang debat herinde om tænder og hvor skrøbelige de i grunden er,
sagde jeg til min søn den anden dag, under tandbørstning, at de tænder han
havde skulle holde hele livet, så han havde selv interesse i at få
hjørnetænderne godt med under tandbørstning - og så er det han siger til
mig: "skal jeg ikke skifte flere?" - så var det jeg lagde hovedet i blød og
mindes ikke han har skiftet hjørnetænder. Skifter de ikke dem eller er der
noget jeg glemt - eller kan det stadig ske? - dumt spørgsmål måske, men jeg
ved det virkelig ikke

så kort og godt - skiftes alle tænder? - hvis ikke, hvilke skiftes? (jeg vil
jo gerne kunne fortælle det til min dreng og igen være den altvidende far
(og gerne på bekostning af de kloge hoveder herinde)
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Henrik L. S.

Dato : 10-09-04 11:34

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> www.sitecenter.dk/sniper_nolight
>
> Hjørnetænderne skifter man også, ligesom man skifter alle de andre tænder.
Dog har jeg hørt, at man i sjældne tilfælde som voksen stadig kan have
mæletænder tilbage som ikke er faldet ud, men der vil der nok være noget
pædagogisk i ikke at fortælle sønnike

Hilsenn Pernille

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-09-04 16:12

> Dog har jeg hørt, at man i sjældne tilfælde som voksen stadig kan have
> mæletænder tilbage som ikke er faldet ud, men der vil der nok være noget
> pædagogisk i ikke at fortælle sønnike

- som jeg osse spurgte kristian - bør alle tænder ikke være skiftet ud
som 10 årig?

tak til pernille og kristian

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-04 17:35

> - som jeg osse spurgte kristian - bør alle tænder ikke være skiftet ud
> som 10 årig?

Det troede jeg også, men vores søn på 11½, har tabt 6 tænder i år.
Vi har været til tandlæge her i år, næsten hver gang han havde en rokketand,
da den nye tand kom ud, samtidig med mælketanden og satte mælketanden i
spænd, så han ikke selv kunne få den ud. Ifølge tandlægen mangler han
stadig, at tabe en mælketand, men så skulle han også gerne være færdig.
Dvs. at han som 11 årig, stadig har haft 7 mælketænder....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-09-04 22:19

> [...]
> stadig, at tabe en mælketand, men så skulle han også gerne være færdig.
> Dvs. at han som 11 årig, stadig har haft 7 mælketænder....

det kan da være det er det der forvirrer mig lidt - måske han slet ikke er
færdig endnu.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-09-04 17:44

> [...]
> jo gerne kunne fortælle det til min dreng og igen være den altvidende far
> (og gerne på bekostning af de kloge hoveder herinde)

Det kan du få ret effektiv hjælp til, hvis du googler på "mælketænder".
Der er simpelthen ingen ende på oplysningerne

Hilsen Inger

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-09-04 22:25

> Det kan du få ret effektiv hjælp til, hvis du googler på "mælketænder".
> Der er simpelthen ingen ende på oplysningerne

ja, jeg googler ofte - og det ER sjældent man ikke finder svar der - men en
af mine favorit ting her i grupperne er folks egne erfaringer og ikke bare
paratviden - se eksempelvis Buffys indlæg - der fortælles at sønnike stadig
havde/har mælketænder som 11årig og den slags personlige oplevelser finder
jeg lange mere interessante end et google svar - jeg bruger ofte teknik
grupperne (dvd, lyd etc.) og folks egne erfaringer og råd er langt mere
brugbare end noget google kan komme op med. Selvfølgelig skal man ikke
floode grupperne med alle de mest banale ting, men alt i alt er det sjovt at
høre andres meninger og erfaringer.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-09-04 07:18

> [...]
en
> af mine favorit ting her i grupperne er folks egne erfaringer og ikke bare

Ja, personlige erfaringer er gode at diskutere - men jeg opfattede det
sådan, at det du havde brug for, var fortsat at kunne være den alvidende
far.

Hilsen Inger

Fra : sniper_Nolight

Dato : 11-09-04 08:04

> Ja, personlige erfaringer er gode at diskutere - men jeg opfattede det
> sådan, at det du havde brug for, var fortsat at kunne være den alvidende
> far.

det er osse rigtigt - det er rart at kunne svare på alt hvad ungerne byder
en og det er bestemt ikke altid for amatører!