Hest til "Nybegynder"
Fra : Tjinca

Dato : 10-09-04 07:31

Jeg havde før jeg for alvor tog fat på studierne og flyttede ind til byen
reddet en del år (10-12 år), det være sig både spring, dressur,
terrænspringning og langdistance. Men nu hvor jeg har overstået studierne,
er jeg blevet temmelig hooked på at få mig en hest.
Da jeg ikke har reddet seriøst de sidste 10 år, og ikke været oppe på en
hest de sidste 3 (med undtagelse af de sidste 2 uger), så er jeg lidt i
tvivl om, hvad jeg skal kigge efter.

Jeg havde lidt i tankerne at starte med en rolig skovturshest, men vil jeg
komme til at finde det for kedeligt, ikke at kunne arbejde seriøst med den i
længden? Modsat frygter jeg lidt at skulle "ødelægge" en god hest, men det
vil også være trist at skulle sælge den første, hvis den efter 2-3 måneder
ikke lever op til forventningerne.

Jeg har altid haft en masse krudt i røven og været god til at pille de
"friske" ned, men modsat haft svært ved at få de sløve tilfælde til at lave
noget. Ergo, jeg har altid arbejdet bedst med dem med lidt gang i. Er der
nogen racer der kan anbefales? (jeg er 162 cm.). Og sidst men ikke mindst,
hvordan ser priserne ud idag? For en 10-12 år siden, kunne en M-hest i
spring anskaffes til ca. 20.000, men ud fra den blå, virker det ikke som
tilfældet ...eller hvad?

v.h.
Tjinca

Fra : Mus

Dato : 10-09-04 09:00

Tjinca <tjinca10@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:414149fd$0$320$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
> [...]
> hvordan ser priserne ud idag? For en 10-12 år siden, kunne en M-hest i
> spring anskaffes til ca. 20.000, men ud fra den blå, virker det ikke som

Det er ikke sikkert det har interesse. Men har du prøvet at ride på en
islænder?
Måske har du prøvet det og det var ikke dig. Hvis du ikke har så synes jeg
du skulle prøve?
Hvis det slet ikke er dig, så er du jo bare blevet en erfaring rigere.
Men prøv det. Det er simpelthen en helt speciel følelse at side på en god
tølter.
Jeg kan slet ikke sammenligne det med noget andet.
Nogen er slet ikke til islændere, andre går straks helt væk fra alt andet en
islændere.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-04 09:45

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Da jeg ikke har reddet seriøst de sidste 10 år, og ikke været oppe på en
> hest de sidste 3 (med undtagelse af de sidste 2 uger), så er jeg lidt i

Hej

Jeg havde det lidt på samme måde - jeg mener efter en pause (præcis 32
år!!!) var det datteren der skulle have hest, og vi skulle så have en
selskabshest. Vi "kom til" at købe en western hest. Det var faktisk en super
god beslutning, dels fordi den ridestil passer mig perfekt med min
efterhånden lidt gulnede dåbsattest, men jeg tror egentlig også fordi jeg
simpelthen skulle lære at ride igen!!! - på en helt anden måde.

Jeg var nu pludselig nybegynder igen - naturligvis var fornemmelsen for
hesten der lynhurtigt, men fornøjelsen ved at starte på rimelig bar bund og
bare suge til sig var fantastisk - jeg tror ikke at den fornemmelse ville
have været der ved "bare" at fortsætte hvor jeg slap for 32 år siden.

Så jeg vil (udover selvfølgelig at lave propaganda for western ridning!!!!)
varmt anbefale, at prøve at ride "anderledes"- det kan være islænder eller
western eller??

Det virkede ihverfald for mig.

hilsen John

Fra : Tjinca

Dato : 11-09-04 08:13

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ridning!!!!)
> varmt anbefale, at prøve at ride "anderledes"- det kan være islænder eller

Tak for de gode tip begge to. Jeg har af en eller anden årsag aldrig
overvejet alternativer til alm. ridning, muligvis fordi ridebane- og
terrænspringning altid har ligget mig nær.

Islænderne har dog desværre aldrig interesseret mig, på trods af et par
veninders (inkl. en islændings) varme anbefaling. Men jeg må indrømme at
western ridning virkelig lyder interessant. Jeg vil i alt fald sætte mig ned
og undersøge det nærmere, jeg tror bestemt det lige vil være noget for mig.

Tjinca

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 10-09-04 12:35

> [...]
> hvordan ser priserne ud idag? For en 10-12 år siden, kunne en M-hest i
> spring anskaffes til ca. 20.000, men ud fra den blå, virker det ikke som

Velkommen tilbage til hesteverden

Det du skal gøre først som du er så godt igang med er at finde ud af hvad du
vil. Vil du ride dressur eller springe eller syntes du det fedt at ride i
skoven.
I dag kommer du ikke langt med 20.000 for en spring hest som skal kunne
hoppe M, der skal du meget længer op.
Og hvor mange penge har du? er også meget vigtig, for du skal vel også
anskaffe udstyr igen, og der er jo meget man skal have, afhængig af hvad man
vil.
Og hvor gammel må den være?

Fra : Louise

Dato : 11-09-04 08:17

He he, prismæssigt er du i hvert fald på en anden planet. For 20.000
kan du godt være heldig at finde dig en stor, god hest...men næppe med
papirer og næppe andet end ridevant og du skal nok ikke regne med den
store kapacitet medmindre du er meget heldig.

Jeg ville nok spare pengene og købe en god, sund aflagt væddeløber,
der måske har været redet lidt almindeligt på (jagter, let dressur
osv). De er ofte nemmere at komme i nærheden af prismæsssigt og de har
den gnist, du efterlyser. Alternativt kan du købe en ældre heste; over
12 år og så går de en del ned i pris da folk mener at den så nærmest
er færdig som ridehest... Underlig indstilling, men sådan er det.

Fra : Lene

Dato : 11-09-04 11:10

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
Klip
> Jeg ville nok spare pengene og købe en god, sund aflagt væddeløber,
Klip.

Du kan kontakte diverse galoptrænere, og bede dem kontakte dig, hvis de har
en hest, som skal sættes ud, og som ikke er alt for varm i hovedet.

Alternativt kan du få dig en traver. Rigtig mange travere er fir eller
femgængere, er lærenemme, dygtige og modige springere, gode i terræn, gode
til distanceridning. De kan selvfølgelig lære de samme dressurøvelser, som
alle andre heste, men deres gang og bygning egner sig ikke til at gå meget
samlet. Derimod er de ret gode til westernridning, hvor deres gode
kordination, intelligens og "væddeløbshoved" er en force.

Mvh. Lene