Cybercity viser hvilken by du bor i...
Fra : Spangkuk

Dato : 10-09-04 01:15

Prøv at bruge

http://security.symantec.com/sscv6/default.asp?productid=NSW2003&langid=ie&venid=sym

Foran dit IP nummer, står forkortelsen på den by du
bor i. De har tilsyneladende navngivet deres "acces-points".

Er det stupidt, usikkert, dumt eller er det bare mig der
føler mig kompromitteret ?

Spang

Fra : Spangkuk

Dato : 10-09-04 01:16

....vælg security-scan...

Spang

Fra : Niels Callesøe

Dato : 10-09-04 02:02

Spangkuk wrote:

> Foran dit IP nummer, står forkortelsen på den by du
> bor i. De har tilsyneladende navngivet deres "acces-points".
>
> Er det stupidt, usikkert, dumt eller er det bare mig der
> føler mig kompromitteret ?

Det er bare dig. At navngive kredsløb ud fra deres geografiske
placering er ganske almindeligt.

--
Niels Callesøe - dk pfy
496620796F752063616E207265616420746869732C00

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-04 02:06

On Fri, 10 Sep 2004 02:15:06 +0200, Spangkuk wrote:

> [...]
> tilsyneladende navngivet deres "acces-points".
>
> Er det stupidt, usikkert, dumt eller er det bare mig der føler mig

Det stupide ligger nok i at tilgå internettet fra en computer, der
benytter et operativsystem fra One Microsoft Way, Redmond

Nedenstående kunne tyde på, at disse oplysninger hentes fra den
computer, hvor scanningen udføres fra. Dette kan åbenbart kun lade sig
gøre, hvis man benytter nedenstående operativsystemer.

An error has occurred

Symantec Security Check is not compatible with your computer settings
because:

Error 001

Security Scan and Virus Detection do not work with your operating system.
To run Security Scan and Virus Detection, you must be using Windows 98/ME,
NT 4.0 Workstation/2000 Pro/XP, or Mac OS 8.1 or higher.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Debian Hint #2: You can use 'dpkg-reconfigure <package>' to change the
answers you gave to the questions asked when you first installed a package.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-04 06:27

On Fri, 10 Sep 2004 03:06:08 +0200, Michael Rasmussen
<mir@miras.org> wrote:

> Det stupide ligger nok i at tilgå internettet fra en computer, der
> benytter et operativsystem fra One Microsoft Way, Redmond

Rid din kæphest et andet sted. Oplysningen hentes fra IP-
adressen, ikke fra pc'en, så OS'et er ikke afgørende.

Grunden til at scanningen kræver Windows (og IE, for den sags
skyld) er, at de bruger en ActiveX-komponent, og det er godt nok
ikke særlig smukt, men det er sikkert rigtigt, at 99,9% af deres
brugere kører Windows med IE.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-09-04 08:16

Asbjorn Hojmark uttered:
> [...]
> skyld) er, at de bruger en ActiveX-komponent, og det er godt nok
> ikke særlig smukt, men det er sikkert rigtigt, at 99,9% af deres

Det er nok snarere 100% - vi andre kan jo ikke bruge siden til noget ;)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-04 12:22

On 10 Sep 2004 07:15:51 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> Det er nok snarere 100% - vi andre kan jo ikke bruge
> siden til noget ;)

Nej, lige den side... Men jeg tænkte nu på alle deres brugere af
anti-virus og personlig firewalls og hvad ved jeg. De laver nok
kun Windows-versioner af softwaren og der er sikker ikke mange af
brugerne, der bruger noget andet end IE.

-A

Fra : Anders Lund

Dato : 10-09-04 12:44

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> kun Windows-versioner af softwaren og der er sikker ikke mange af
> brugerne, der bruger noget andet end IE.

Hmm.. jeg kan godt bruge siden. Den kræver IE, Netscape eller Safari.
Hvis du også vil have undersøgt hvilken Antivirus + definitions filer du
har installeret, kræver det IE.

Firefox under dække af IE virker fint - med undtagelse af det der
specifikt kræver IE. Jeg ved ikke hvordan det kører på andre systemer
end Windows.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-04 12:53

On Fri, 10 Sep 2004 13:44:18 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> Hmm.. jeg kan godt bruge siden. Den kræver IE, Netscape eller Safari.
> Hvis du også vil have undersøgt hvilken Antivirus + definitions filer du
> har installeret, kræver det IE.

For at lave den der sikkerhedsscanning kræves IE, siger de selv.

-A

Fra : Anders Lund

Dato : 10-09-04 13:06

Asbjorn Hojmark wrote:

> For at lave den der sikkerhedsscanning kræves IE, siger de selv.

Hmm... det er ikke det den siger til mig, når jeg åbner den i Firefox:

An error has occurred

Symantec Security Check is not compatible with your Web browser because:

Error 003

To run Security Scan, you must be using at least Internet Explorer 5.0,
Netscape 4.5 or Safari 1.0.

To run Virus Detection, you must be using at least Internet Explorer 5.0.
Spacer

To learn more, see: Help

Skifter jeg så min User Agent til at være IE og prøver igen, scanner den
fint igennem, men kan ikke kontrollere mit Antivirus - sikkert fordi
entop det kræver ActiveX.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Nicolai

Dato : 10-09-04 09:50

> Det stupide ligger nok i at tilgå internettet fra en computer, der
> benytter et operativsystem fra One Microsoft Way, Redmond

Hvor jeg elsker folk der dermed siger 95% af verdens PC brugere er stupide...

Warming om igen.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-09-04 15:22

Den Fri, 10 Sep 2004 10:49:51 +0200 skrev Nicolai:

> Hvor jeg elsker folk der dermed siger 95% af verdens PC brugere er stupide...

Hvis du nogensinde havde arbejdet som supporter ville du vide at det
rent faktisk er tilfældet.

Mvh
Kent

Fra : Peter Kjær

Dato : 10-09-04 16:04

> Hvis du nogensinde havde arbejdet som supporter ville du vide at det
> rent faktisk er tilfældet.

Sikkert....men hvis alle kørte Linux ville det være det samme :)

Ses,
Peter

Fra : Nicolai

Dato : 10-09-04 17:48

> Hvis du nogensinde havde arbejdet som supporter ville du vide at det
> rent faktisk er tilfældet.

Godt, så lad os starte et sted: Hvem siger jeg aldrig har det?

Derudover, er du så ekspert på alle områder?

Du glemmer alting er svært indtil det ligger på ryggraden

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-09-04 22:59

Kent Friis wrote:

> Hvis du nogensinde havde arbejdet som supporter ville du vide at det
> rent faktisk er tilfældet.

Ja, det er sikkert ganske sandt. Men de skal så
tilføjes, at de sidste 5% af brugerne ved, at der
også er problemer blandt supporterne. Om det er fordi
firmaerne i stor stil ansætter inkompetente folk til
supportopgaverne, eller om det i virkeligheden skyldes
at supporterne er ansat til at give nogle andre skylden
for deres egne fejl, tør jeg ikke udtale mig om.

#define _(_)_"rdk"/* This is my real email address */
char _[]=_("kaspe")_("brics");_[7]='@';_[13]='.';puts(_);

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-04 23:13

On Fri, 10 Sep 2004 23:59:05 +0200, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> supportopgaverne, eller om det i virkeligheden skyldes at supporterne er
> ansat til at give nogle andre skylden for deres egne fejl, tør jeg ikke
Ikke for at starte en religionskrig, men jeg tror Windows succes med
hensyn til at flytte computeren ud blandt "normale" mennesker, har
vildledt managementfolket til at tro, at systemadministration på windows
er lidt udvidet klikken frem og tilbage med en mus. Denne holdning
påvirker så deres opfattelse af, hvad man vil give i løn for en
windowsadministrator, hvorfor man ser så mange halvstuderede røvere
kalde sig support/sysadm/netadm etc. uden af de har det fjerneste
forstand på emnet. Min holdning har alle dage været, at man får, hvad
man betaler for.

PS. Misforstå mig ikke, jeg er helt overbevist om, at forsvarlig og
professionel systemadministration på windows er en lige så stor
videnskab som på alle andre platforme, problemet er bare, at der findes
forholdsvis færre af disse mennesker/de ytre sig mindre i debatten,
hvorfor man får indtryk af, at der er lavere til loftet i windowsverdenen.

--
[...]

Q:   Why do ducks have big flat feet?
A:   To stamp out forest fires.

Q:   Why do elephants have big flat feet?
A:   To stamp out flaming ducks.

Fra : Nicolai

Dato : 11-09-04 11:12

> [...]
> forholdsvis færre af disse mennesker/de ytre sig mindre i debatten,
> hvorfor man får indtryk af, at der er lavere til loftet i windowsverdenen.

Personligt bruger jeg ikke længere news til løsningen i mit daglige job som,
da der er for mange alm. brugere.
Det kan naturligvis ikke undgå at lyde højrøvet, men nu bragte du jo emnet på
banen :)

Mvh.
Nicolai

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-09-04 13:44

Nicolai <emailxyznifo@fogh.com> wrote:

> Personligt bruger jeg ikke længere news til løsningen i mit daglige
> job som, da der er for mange alm. brugere.

Signal-to-noise ratioen *kan* være ret lav på usenet, og den varierer
helt klart fra gruppe til gruppe. På den anden side bør de
"professionelle" brugere have let(tere) ved at se hvad der er et
kvalificeret indlæg, og hvad der ikke er.

Jeg har løst en del problemer i mit daglige arbejde (som dog ikke er
IT-sikkerhed) ved at søge på groups.google.com.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 12-09-04 15:49

Den Fri, 10 Sep 2004 23:59:05 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Ja, det er sikkert ganske sandt. Men de skal så
> tilføjes, at de sidste 5% af brugerne ved, at der
> også er problemer blandt supporterne.

Det er jeg udemærket klar over.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 11-09-04 21:18

> Hvis du nogensinde havde arbejdet som supporter ville du vide at det
> rent faktisk er tilfældet.

Tro mig. Det er 95% af de supportere jeg har snakket med også.

De tror ALDRIG, at det er deres systemer den er galt med. Helt galt bliver
det når man outsourcer supporten og det er folk der har en 3 punkts seddel
med spørgsmål de skal stille.

Eksempler:

Det tog mig en uge at overbevise TDC's medarbejdere om, at en af deres
webservere manglede en html fil. Filen var temmelig nødvendig for at nye
kunder kunne logge ind og registrere sig (Det var en specielt udviklet CD,
som var leveret til Compaq for nogle år siden).

Sidst tog det mig 3 dage at overbevise min nuværende leverendør om at deres
DHCP server havde et problem med at levere adresser.

Mvh,

Thomas Hedberg Jensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-09-04 17:31

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse news:41416aaf$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvor jeg elsker folk der dermed siger 95% af verdens PC brugere er stupide...
>
> Warming om igen.

Arr, helt ærligt,

Jeg forstår det sådan at, hvis man er helt vildt bekymmret omkring sikkerhed,
så viker det da underligt at sidde på en Windows platform.

Ordet "stupide" er nok lige i overkanten.

Men jeg kan forstå at det er Cybercity der er årsagen og ikke OS.

Efter min mening er det forkert af Cybercity at navngive noget som helst
der kan lokaliseres, uden at være i besiddelse af en liste(afkodning) som
kun Cybercity kender indholdet af.

Hvis en pige får en syg mand på nakken, efter hun har skrvet lidt i dk.* og hun i et news indlæg
har sagt at hun arbejder i den lokale gulsmed, og IP nummeret kan
spores til Stenløse, så indsnæver det uden tvivl hans 'søgning'

Jan Rasmussen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-09-04 17:38

On Wed, 15 Sep 2004 18:30:34 +0200, "Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx>
wrote:

> [...]
>har sagt at hun arbejder i den lokale gulsmed, og IP nummeret kan
>spores til Stenløse, så indsnæver det uden tvivl hans 'søgning'

Det er vel ikke meget anderledes, end hvis hun sidder på skolen,
ungdomsskolen, gymnasiet, biblioteket eller ungdomskollegiet.

Cybercity er ikke ene om denne navngivning - det samme er tilfældet
for flere andre udbydere (fx Tiscali og til dels TDC).

Hvis man vil gå og gøre sig selv nervøs, kan man fx bare tænke på alle
mulige familier, der har hjemmesider med billeder af folk, eller
hesteklubber med billeder fra ridestevner om hvem, der har vundet
hvad. Men formålet er vel heller ikke, at vi så vidt muligt skal lade
som om, personer ikke findes.

Den syge person kunne jo også bare holde foran en skole, hvis det
skulle være. Sådan kunne vi blive ved.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: terrasse (og ikke terasse)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-09-04 18:45

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse news:ci9r6f$5en$1@katie.ellegaard.dk...

> Det er vel ikke meget anderledes, end hvis hun sidder på skolen,
> ungdomsskolen, gymnasiet, biblioteket eller ungdomskollegiet.

Var det fede,nye og spændende ved internettet ikke at man
bla. kunne skrive totalt åbent og frit, uden de blokeringer
som reallife normalt indeholder, i eks. dk.snak.seksualitet ville meget snak sikkert
ophøre hvis anonymiteten gik fløjten. /warez osv.
et tab du og jeg sikkert sagtens kunne leve med.

Efter min mening skal ip adressen kun kunne spores til en ISP og ikke mere,
det nuværende system med dommerkendelse og ISP frigivelse af person data
virker godt til de ting som polititet skal bekymre sig om.

> Den syge person kunne jo også bare holde foran en skole, hvis det
> skulle være. Sådan kunne vi blive ved.

Internettet og Real life.
Hvorfor skal internettet lide under de samme kår
som real life, hvorfor ikke beskyttet når man kan,

om knude/tilkoblingen/* punkterne heder bynavne eller planetnavne, det
er de sikkert ligeglade med, den mere byrde en tekniker i et fejlfindings øjeblik
skulle udsættes for( han slå op,,hmm jupiterA12= stenløse) mener jeg er til at
bære, for at beskytte deres kunder, hvis det ellers skulle have deres interesse.

> [...]
> hesteklubber med billeder fra ridestevner om hvem, der har vundet
> hvad. Men formålet er vel heller ikke, at vi så vidt muligt skal lade

Det er deres valg, de må selv stå til ansvar for indholdet at siden.

> Cybercity er ikke ene om denne navngivning - det samme er tilfældet
> for flere andre udbydere (fx Tiscali og til dels TDC).

Ok det var jeg ikke klar over, men det forværrer kun situationen.

Jan Rasmussen

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-09-04 21:07

Jan Rasmussen uttered:
> Internettet og Real life.
> Hvorfor skal internettet lide under de samme kår
> som real life, hvorfor ikke beskyttet når man kan,

FUT dk.conspiracy.illuminati

\\kristian

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-09-04 21:17

On Wed, 15 Sep 2004 19:45:18 +0200, "Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx>
wrote:

>Var det fede,nye og spændende ved internettet ikke at man
>bla. kunne skrive totalt åbent og frit, uden de blokeringer
>som reallife normalt indeholder,

Nej. Eller rettere, det har måske på et tidspunkt været en bieffekt,
som har været appellerende til nogen. Det har dog snarere været en
appeal, end en lov, retningslinje eller mål.

>Efter min mening skal ip adressen kun kunne spores til en ISP og ikke mere,
>det nuværende system med dommerkendelse og ISP frigivelse af person data
>virker godt til de ting som polititet skal bekymre sig om.

Den mening skal du være velkommen til at have. Men i mange år har man
kunne se, om en person fx sad på Roskilde Bibliotek (hvis man havde
adgang til ip-adressen), Kampsax-kollegiet og så videre, så der er
ikke tale om nogen nyhed eller lignende.

Verden består af meget mere end de traditionelle ISP'er. Roskilde
Bibliotek kan meget let være "ISP" i den forstand. Dertil kommer mange
firmaer (hvis folk i øvrigt skriver privat derfra - der kan være
årsager til det) og øvrige offentlige institutioner (fx kommuner,
Folketinget, ministerier og så videre).

Der er intet nyt i det, og det vil være naivt at tro, at man kan ændre
en decentral opsætning for tusinder af "småudbydere" (/organisationer
med eget IP-adresserum). Nøgleordet er decentral.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-04 08:03

On Wed, 15 Sep 2004 22:16:35 +0200, Peter Brodersen
<usenet@ter.dk> wrote:

> Der er intet nyt i det, og det vil være naivt at tro, at man kan ændre
> en decentral opsætning for tusinder af "småudbydere" (/organisationer
> med eget IP-adresserum).

Ja. Især når der ikke er nogen god grund til det.

-A

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-09-04 14:33

En helt masse bits fra Jan Rasmussen til dk.edb.sikkerhed gav følgende:

[...]

> Var det fede,nye og spændende ved internettet ikke at man
> bla. kunne skrive totalt åbent og frit, uden de blokeringer
> som reallife normalt indeholder

For nogen måske. Jeg tror det primære var at man kunne komme i kontakt med
mange mennesker/få fat på mange informationer på en let og billige måde.

> , i eks. dk.snak.seksualitet ville meget snak sikkert
> ophøre hvis anonymiteten gik fløjten. /warez osv.
> et tab du og jeg sikkert sagtens kunne leve med.

Nu var det nok ikke lige dk.snak.seksualitet og farmerdating.dk designerne hos
ARPA havde i tankerne i sin tid.... :)

> Efter min mening skal ip adressen kun kunne spores til en ISP og ikke mere,
> det nuværende system med dommerkendelse og ISP frigivelse af person data
> virker godt til de ting som polititet skal bekymre sig om.

Jeg skal lige være sikker:
Opfatter du bynavne som persondata?
Du mener altså det at jeg kan se at du skriver fra
0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk (= Ballerup) som persondata?

[...]

> Hvorfor skal internettet lide under de samme kår
> som real life, hvorfor ikke beskyttet når man kan,

IMO primært fordi man stadigvæk skal leve op til det samme ansvar som i real
life. Det glemmer folk bare nogle gange.
Du kan godt gemme dig bag proxyer i udlandet, pakke al kommunikation ind i
kryptering etc., men hvis folk vil nok kan de nok altid finde ud af hvem der
gemmer sig bagved alligevel (med mindre du er en ud af måske 50 personer der
kan sløre sine spor "godt nok" [tm]).

> [...]
> er til at bære, for at beskytte deres kunder, hvis det ellers skulle have

Det er din holdning og den skal du selvfølgelig have lov til at have.
Personligt er jeg nærmest ligeglad om der står
0x15473737.nyboder.koebenhavn.tele.dk eller noget når min host resolver. Jeg
står generelt gerne ved mine ord (det er vist noget med at være voksen og
tage ansvar....).

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"De kunne også forsøge at bide i en plæneklipper"
-- Monrad og Rislund: Krabbepigen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-09-04 17:10

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Nu var det nok ikke lige dk.snak.seksualitet og farmerdating.dk designerne hos
> ARPA havde i tankerne i sin tid.... :)

Nej kærlighed var vist ikke drivkraften bag ,,, nærmest det modsatte.

> Jeg skal lige være sikker:
> Opfatter du bynavne som persondata?
> Du mener altså det at jeg kan se at du skriver fra
> 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk (= Ballerup) som persondata?

Både ja og nej, for det er en glidebane, om 2 år ville man kunne sige
'vil du opfatte et vejnavn som persondata.' ok langt ude

Hvordan kan jeg vide at banxx2 er Ballerup og ikke noget andet,
har TDC en offentlig liste eller er det din erfaring/kundskaber
der gøre dig i stand til at "oversætte" ?

> [...]
> står generelt gerne ved mine ord (det er vist noget med at være voksen og

Jeg må hellere lige pointere hvad det er jeg taler om, det er ikke
ulovlige handlinger, spammail , osv. jeg vil beskytte men almindelige
brugere, der vil være anonym, men jeg kan næsten forstå at 'flertallet'
mener at det er folks egen sag, og vil de være anonyme i en news
group, så må de oprette en konto hos en nttp udbyder der honorere
disse ønsker.

Man kunne også intage den holdning, at så længe at IPS'erne
ikke bryder data lovgivningen, så er det ok, for jeg går ud fra
at IPS'erne er forpligtet til at umuliggøre en IP=person data 'oversættelse'
person data=navn,efternavn,adresse,by,Tlf.
men mindre deres kunder selv skriftelig ønsker dette.

Jeg tror faktisk at det er den holdening jeg 'lander' på,
med en tank i mente, der går i retning af, IPS'erne
så til gengæld burde oplyse i deres 'Gode råd om sikkerhed' at man kan spores
til den by man bor i.

hvis 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk blev til
0x50a24c4b.en by med 500 indbykkere.adsl.tele.dk

0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk er ok med mig, men gerne mere Hex.
0x50a24c4b.ballerup.adsl.tele.dk er unødvendigt, og der er sikkert også en
god grund til at tdc ikke køre med rene by navne, men coder lidt,

Ok vi skal nu beslutte om knudepunkterne serveren må navngives
med en tekst der afsløre knudepunkterne virkelige geografiske
position, og dermed er med til at insnævere sporingenen af brugeren.

på minus siden er der anonymiteten,
på pluds siden er der, hvad ?

Glem et øjeblik at, det har man altid brugt, og det er ikke
ulovligt, rent for og imod.

Jan Rasmussen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-09-04 17:42

> [...]

> har TDC en offentlig liste eller er det din erfaring/kundskaber
> der gøre dig i stand til at "oversætte" ?

Tjaeh... Udgangspunktet er 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk - så fjerner vi det
der hex-fnidder der identificerer din terminering og står tilbage med
banxx2.adsl.tele.dk. Så erstatter jeg lige .adsl. med .ip. (det er ca. det
samme) og får banxx2.ip.tele.dk. Så kigger vi lige på den TXT-record der
knytter sig til den host:

18:27 henrik@~> host -t TXT banxx2.ip.tele.dk
banxx2.ip.tele.dk 43200 TXT "Ballerup, Denmark"

Tada :)

Alternativt findes der en liste der der genereret automatisk, ud fra ca.
ovenstående metode på http://makr.starthotel.dk/go.php?reversedns .

[...]

> [...]
> mener at det er folks egen sag, og vil de være anonyme i en news
> group, så må de oprette en konto hos en nttp udbyder der honorere

Min holdning svarer i øvrigt meget godt til "flertallet". Der ud over må jeg
da nok tilstå, at jeg ikke forstår hvorfor folk skulle ønske at være anonyme,
med mindre det er fordi de ikke ønsker at stå inde for deres udtalelser.

> [...]
> person data=navn,efternavn,adresse,by,Tlf.
> men mindre deres kunder selv skriftelig ønsker dette.

Jeg ved faktisk ikke om de er juridisk forpligtiget til det. Der er
sandsynligvis et merkantilt/traditions baseret argument for at gøre det, men
jeg tror ikke det er et direkte lovkrav.

[...]

> 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk er ok med mig, men gerne mere Hex.
> 0x50a24c4b.ballerup.adsl.tele.dk er unødvendigt, og der er sikkert også en
> god grund til at tdc ikke køre med rene by navne, men coder lidt,

Jeg tror nok at navngivningskonventionen af de enkelte centraler, skal findes
i det anvendte udstyr, mere end en sløring.

[...]

> på minus siden er der anonymiteten,
> på pluds siden er der, hvad ?

At du får en logisk sammenhæng mellem navngivningen af udstyret (DSLAM o.l.)
og udstyrets placering, som falder inden for udstyrets formåen til
egenidentifikation?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I use my breasts to get other people's attention"
-- Jennifer Anistorn as Rachel in 'Friends'

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-09-04 18:54

> så fjerner vi det der hex-fnidder der identificerer din terminering
> så erstatter jeg lige .adsl. med .ip.
> så kigger vi lige på den TXT-record der knytter sig til den host:

Ja ok, det må siges at være dine kundskaber der gør dig i stand
til at 'oversætte'

> [...]
> med mindre det er fordi de ikke ønsker at stå inde for deres udtalelser.

Ja i nogen grupper, men ikke i andre,,,

dk.snak.seksualitet / dk.v.religion eller (what ever Tabu one invent)

> Jeg ved faktisk ikke om de er juridisk forpligtiget til det. Der er
> sandsynligvis et merkantilt/traditions baseret argument for at gøre det, men
> jeg tror ikke det er et direkte lovkrav.

Er du mærkelig , det kan da ikke passe dk.v.jura >

> At du får en logisk sammenhæng mellem navngivningen af udstyret (DSLAM o.l.)
> og udstyrets placering, som falder inden for udstyrets formåen til
> egenidentifikation?

alså en navngivning der gør overskueligheden af systemet størrer
og dermed har en tidsbesparende/positiv effekt ved fejlsøgning,udbygning?

Jan Rasmussen

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-09-04 20:30

Jan Rasmussen wrote:

> Ja ok, det må siges at være dine kundskaber der gør dig i stand
> til at 'oversætte'

Well ... kendskaber udi DNS-records. Jeg ved ikke om det er specielt
specialiseret viden. Der findes RFCer der beskriver det.

> alså en navngivning der gør overskueligheden af systemet størrer
> og dermed har en tidsbesparende/positiv effekt ved fejlsøgning,udbygning?

Korrekt.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-09-04 12:30

Jan Rasmussen wrote:

> hvis 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk blev til
> 0x50a24c4b.en by med 500 indbykkere.adsl.tele.dk
>
> 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk er ok med mig, men gerne mere Hex.

Hvad skulle pointen være? Det hexadecimale tal er jo blot
IP adressen.

> 0x50a24c4b.ballerup.adsl.tele.dk er unødvendigt, og der er sikkert også en
> god grund til at tdc ikke køre med rene by navne, men coder lidt,

Uden tvivl, men tro ikke det har noget med hemmeligholdelse
at gøre. Der er nok nogle simplere og praktiske grunde, som
jeg dog ikke kender. Jeg kan forestille mig, at ba eller
ban angiver steddet (måske var bal allerede brugt, og så
måtte man jo gå et par pladser frem i alfabetet). Jeg ved
ikke, hvad xx2 står for, men mon ikke der er mere udstyr i
Ballerup end den ene router. Tilsyneladende står der både
en xx1 og en xx3 i Ballerup.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-09-04 14:10

On Fri, 17 Sep 2004 13:30:04 +0200, Kasper Dupont
<remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> wrote:

>Jeg kan forestille mig, at ba eller
>ban angiver steddet (måske var bal allerede brugt, og så
>måtte man jo gå et par pladser frem i alfabetet).

En liste over centralnavne (hvilket dog ikke altid giver klart svar
ved sammenfald) kan i øvrigt ses her:

Standardaftale om Samhusning mellem TDC Totalløsninger A/S og XXX,
Bilag 5 (19MB PDF)
http://www.tst.dk/image.asp?page=image&objno=138609996

Tiscali og Cybercity bruger langt hen ad vejen de samme forkortelser
som TDC, men har begge et par enkelte anderledes forkortelser.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-04 19:16

"Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle pointen være? Det hexadecimale tal er jo blot
> IP adressen.

Med Hex mente jeg at banxx2 kunne være C200D4FF

Jan Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-09-04 21:21

Jan Rasmussen wrote:

> Med Hex mente jeg at banxx2 kunne være C200D4FF

Jeg kan ikke se sammenhængen.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-04 08:59

> Jeg kan ikke se sammenhængen.

Folk ser ikke ud til at have de store problemer med
at 'oversætte' banxx2 til Ballerup, C200D4FF ville
nok ikke i samme grad, give geografisk mening.

Jan Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-09-04 21:09

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> at 'oversætte' banxx2 til Ballerup, C200D4FF ville
> nok ikke i samme grad, give geografisk mening.

Jeg ser stadig ikke noget formål med at skrive det.

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-09-04 08:53

I indlægget <41486e2a$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> skrev Jan Rasmussen:

> [...]
> der kan lokaliseres, uden at være i besiddelse af en liste(afkodning) som

Det er normalt hos de fleste udbydere, både i dk og resten af verden.

> [...]
> har sagt at hun arbejder i den lokale gulsmed, og IP nummeret kan
> spores til Stenløse, så indsnæver det uden tvivl hans 'søgning'

Hvis man vil være anonym skal man nok ikke fortælle hvor man
arbejder. Desuden kan man fine en del anonyme proxyer hvis man absolut
vil være "anonym".

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-09-04 12:17

Jan Rasmussen wrote:

> Efter min mening er det forkert af Cybercity at navngive noget som helst
> der kan lokaliseres, uden at være i besiddelse af en liste(afkodning) som
> kun Cybercity kender indholdet af.

Hvad får dig til at tro, at det kan holdes hemmeligt?
Kender jeg en IP adresse kan jeg da bare begynde at
søge efter oplysninger om andre IP adresser på samme
subnet. Måske findes der en webserver på subnettet
hvor ejeren har skrevet sin adresse. Så er man allerede
godt på vej.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-04 19:27

> [...]
> subnet. Måske findes der en webserver på subnettet
> hvor ejeren har skrevet sin adresse. Så er man allerede

ok , ja så kan jeg godt se, at man med 'detektiv' arbejde
kan 'insnæve sporingen' uanset hvad knudepunktet
hedder, men da der igen skal gøres en indsats som
den 'almindelige' pc bruger ikke er i stand til, så syntes
jeg stadig at så meget kodet som muligt er at foretrække.

Jan Rasmussen

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-09-04 18:50

"Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx> writes:

> Var det fede,nye og spændende ved internettet ikke at man
> bla. kunne skrive totalt åbent og frit, uden de blokeringer
> som reallife normalt indeholder

Nej.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-09-04 18:52

"Jan Rasmussen" <xxx@xxx.xxx> writes:

> Hvordan kan jeg vide at banxx2 er Ballerup og ikke noget andet,
> har TDC en offentlig liste eller er det din erfaring/kundskaber
> der gøre dig i stand til at "oversætte" ?

Listen over telefoncentralers navne er ikke offentlig fra TDC's hånd,
men der findes tilgængelige lister.

> 0x50a24c4b.banxx2.adsl.tele.dk er ok med mig, men gerne mere Hex.
> 0x50a24c4b.ballerup.adsl.tele.dk er unødvendigt, og der er sikkert også en
> god grund til at tdc ikke køre med rene by navne, men coder lidt,

Det er ikke sløring, men praktiske grunde. Helt ligesom at DSB har
ligende forkortelser for stationer.

I gamle dage boede jeg i Rødovre kommune, Brønshøj postdistrikt, havde
et Herlev-telefonnummer (02 84 xx xx), og nu er ADSL'en tilsyneladende
termineret helt ude i Virum (hvis rDNS står til troende). Der er ret
praktisk for en tekniker og hans bagland at der er helt klarhed over
at når teknikeren har en opgave på central 'ba' så er det 100%
veldefineret hvor han er.

> [...]
> med en tekst der afsløre knudepunkterne virkelige geografiske
> position, og dermed er med til at insnævere sporingenen af brugeren.

Det er muligt at debugge nettet.

Både IP-teknikeren og ham der skal ud og pille i kabler taler samme
sprog.

Alle der har brug for oplysninger har dem tilgængeligt hvor de
forventer dem uden at der skal udveksles hemmelige lister.

Selv folk der ikke umidelbart ville få de hemmelige lister kan have
nytte at at kende til nettets topologi og forbindelsen mellem de
enkelte routere og geografi.

Der er så mange der har brug for oplysningerne at en hemmelig liste
alligevel lækkes. Folk der er interesseret i at misbruge disse
oplysninger ville derfor sagtens kunne skaffe dem alligevel.

Det kan være ret nyttigt at vide hvor folk man kender via nettet
kommer fra uden at man har skumle hensigter.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-09-04 12:38

Kasper Dupont <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> writes:

> måtte man jo gå et par pladser frem i alfabetet). Jeg ved
> ikke, hvad xx2 står for, men mon ikke der er mere udstyr i
> Ballerup end den ene router. Tilsyneladende står der både
> en xx1 og en xx3 i Ballerup.

Ballerup er bare ba. Jeg er ikke helt klar over hvad nxx står for, men
det går igen på flere centraler.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-04 17:10

Den Fri, 17 Sep 2004 13:38:29 +0200 skrev Peter Makholm:

> Ballerup er bare ba. Jeg er ikke helt klar over hvad nxx står for, men
> det går igen på flere centraler.

Nord?

Mvh
Kent

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-04 18:05

On 17 Sep 2004 16:09:43 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid>
wrote:

> Nord?

Nej, det er ikke geografi. Det var vist oprindelig et eller andet
med udstyret, men lige nu, kan jeg ikke komme på det.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-09-04 21:08

On 2004-09-17, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Nej, det er ikke geografi. Det var vist oprindelig et eller andet
> med udstyret, men lige nu, kan jeg ikke komme på det.

Det er blot udstyrets specifikation. Det er ikke (nødvendigvis) en
forkortelse for noget - i dette tilfælde er "nxx" udstyr alt sammen
noget til at terminere ADSL (evt en bestemt termineringstype, som fx
DHCP, måske er det endda bare kundetermineringsudstyr, så det kan være
andre access-typer end ADSL bliver termineret på nxx kasser)

--
Andreas Plesner Jacobs | She blinded me with science!

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 17-09-04 23:47

Peter Makholm <peter@makholm.net> enriched usenet with:

> Ballerup er bare ba. Jeg er ikke helt klar over hvad nxx står for, men
> det går igen på flere centraler.

nx står for netdivisionen
x står xdsl

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Sandmen - 5 Minutes Past Loneliness

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-09-04 23:53

On 2004-09-17, Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

> nx står for netdivisionen
> x står xdsl

Er det ikke efterrationalisering? Det er ihvertfald ikke den historie
jeg har hørt (om nx-delen anyway)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Nonsense. Space is blue and birds fly through it.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 18-09-04 00:09

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> enriched usenet with:

> Er det ikke efterrationalisering? Det er ihvertfald ikke den historie
> jeg har hørt (om nx-delen anyway)

Det er sådan, jeg husker Jesper Skrivers forklaring i en tele-grupperne for
lang tid siden

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Metallica - Sad But True

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-09-04 08:44

On Sat, 18 Sep 2004 00:47:17 +0200, Lars Kyndi Laursen
<spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

> nx står for netdivisionen
> x står xdsl

Det holder altså ikke. Prøv at lave et par tilfældige traceroutes
gennem deres net, og du vil se, at alting hedder noget med nx.

-A

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 18-09-04 11:35

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> enriched usenet with:

> Det holder altså ikke. Prøv at lave et par tilfældige traceroutes
> gennem deres net, og du vil se, at alting hedder noget med nx.

Det er netdivisionen, der driver backbonerouterne

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Madonna - Like A Virgin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-09-04 14:13

On Sat, 18 Sep 2004 12:34:44 +0200, Lars Kyndi Laursen
<spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

> Det er netdivisionen, der driver backbonerouterne

Jeg det er jeg med på... Nåååå, nu fatter jeg.

nxx, ikke bare nx.

så passer det jo.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-04 06:20

On Fri, 10 Sep 2004 02:15:06 +0200, "Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø>
wrote:

> Foran dit IP nummer, står forkortelsen på den by du
> bor i. De har tilsyneladende navngivet deres "acces-points".

Det er helt normalt, at SP'er navngiver deres udstyr efter hvor
det står.

Det fremgår således af din news header, at du har sendt dit
indlæg fra port54.ds1-esp.adsl.cybercity.dk og al anden trafik du
sender ud på nettet kan føres tilbage til dette.

> Er det stupidt, usikkert, dumt eller er det bare mig der
> føler mig kompromitteret ?

Det er bare dig. Ovenstående kan man jo li'som ikke finde *dig*
ud fra.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : GiWeo

Dato : 10-09-04 14:42

Hejsa

62.243.128.18
(0x3ef38012.virnxx8.adsl.tele.dk)

Hmm, TDC mener jeg bor i Virum og ikke i Hillerød !

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Alex Jensen

Dato : 10-09-04 15:08

Whatever... Det er jo sjælland det hele...

Mvh Alex

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-04 19:10

On Fri, 10 Sep 2004 15:42:18 +0200, GiWeo <giweoFJERN@hotmail.com>
wrote:

>62.243.128.18
>(0x3ef38012.virnxx8.adsl.tele.dk)
>

>Hmm, TDC mener jeg bor i Virum og ikke i Hillerød !

Næeh, TDC mener, du bliver termineret i Virum.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: lige meget (og ikke ligemeget)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-04 19:11

On Fri, 10 Sep 2004 20:10:18 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Næeh, TDC mener, du bliver termineret i Virum.

.... IP-mæssigt.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-09-04 20:28

Hej Peter Brodersen, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> ... IP-mæssigt.

FUT dk.snak.off-topic (for en sikkerheds skyld)
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Snuden

Dato : 11-09-04 09:36

wrote:

> [...]
>
>Foran dit IP nummer, står forkortelsen på den by du
>bor i. De har tilsyneladende navngivet deres "acces-points".

æh, nej. Det er forkortelsen for den central du er koblet op til. Når
du chekker headeren for dette indlæg vil du opdage jeg er koblet op på
Vallensbæk centralen, men den dækker altså også Ishøj, Brøndby Str. og
et par stykker til.

>Er det stupidt, usikkert, dumt eller er det bare mig der
>føler mig kompromitteret ?

Det er bare dig. Du er umulig at finde ud fra den oplysning.
--
Snuden

Fra : Spangkuk

Dato : 11-09-04 17:32

Jeg kan se, at jeg er temmelig alene med min
irritation over navngivningen, men tak for kommentarerne.

Spang

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 11-09-04 19:51

Spangkuk <øæøåøæ@øææøå.æø> wrote:
> Jeg kan se, at jeg er temmelig alene med min
> irritation over navngivningen, men tak for kommentarerne.

I tråden er du vist også næsten alene om at optræde anonymt.
Pointen er nok, at de fleste af os ikke har noget problem med
at stå ved hvad vi skriver og derfor ikke opfatter navn og
by som noget, der skal holdes hemmeligt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 44 98 61 62

Fra : Martin Mollerup

Dato : 11-09-04 22:55

Error 001

Security Scan and Virus Detection do not work with your operating system. To
run Security Scan and Virus Detection, you must be using Windows 98/ME, NT
4.0 Workstation/2000 Pro/XP, or Mac OS 8.1 or higher.

Heller ikke 2003 understøtter de, jeg ved godt det er lidt overkill at køre
2003 server på hjemme pc'en, men når man nu har en licens i overskud.

Mollerup

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-09-04 15:53

En helt masse bits fra Spangkuk til dk.edb.sikkerhed gav følgende:

[...]

> Er det stupidt, usikkert, dumt eller er det bare mig der
> føler mig kompromitteret ?

Se f.eks. http://makr.starthotel.dk/go.php?reversedns - TDC gør det skam også.
Og jeg mener også at Tiscali gør det.
Der er slet ikke noget mystisk i det.
Og nej: Du er skam på ingen måde kompromitteret. Det eneste folk kan se, er
hvilken central din internetforbindelse er bundet op på. Det indsnævrer dig
til et geografisk område med måske 50.000 mennesker.
Hvis du føler dig kompromitteret af det bør du måske nok søge psykolog :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"En for alle. Og alle hver for sig"
-- Poul Bundgård som Kjeld i 'Olsen Banden'

Fra : Spangkuk

Dato : 12-09-04 18:21

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev

> Hvis du føler dig kompromitteret af det bør du måske nok søge psykolog :)

Haha....

Spang