Styring af netadgang
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-04 23:41

Jeg søger et program der kan blokere adgang til nettet med mindre det
er til en på forhånd godkendt side - altså en slags hvidlistning.

Programmet skal kunne opdateres lokalt ved indtastning af password
ligesom det skal kunne disables.

Formålet er at styre adgangen for en bruger og hvor en administrator
person så har passwordet og kan hvidliste og disable programmet efter
hvad der er nødvendigt.
Det drejer sig om frivillig blokering for at undgå "fælden" der
ligger i fri netadgang og som kan forbruge en masse tid der burde
bruges til at studere/finde studierelevant info.

Hvilke muligheder er der ? - prisen skal helst være gratis!

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Jesper Mørch

Dato : 11-09-04 16:33

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> bruges til at studere/finde studierelevant info.
>
> Hvilke muligheder er der ? - prisen skal helst være gratis!

En pakkefiltrerende netværks-firewall i en eller anden afskygning kan klare
det uden problemer.

Adskillige af disse firewalls er gratis og kan køre på stort set
ingenting...
F.eks. en 386dx25 med 2 netkort installeret (et til lokalnettet, et til
internet) og 12MB RAM skulle kunne håndtere en håndfuld samtidige maskiner
- OG administreres typisk via et web-interface. Med en af de færdigpakkede
Linux-firewalls der allerede findes på markedet, vil du på den måde få en
ganske høj sikkerhed, fuld blokering for "ulovlige" adresser, samt ofte
også muligheden for at kunne smide en "reserve-webside" retur til brugeren,
som så kan læse at siden er blevet blokeret...
Simpelt, billigt og meget effektivt.
(Personligt vil jeg nu nok gå efter en Pentium eller hurtigere med mindst
32MB RAM )

Mvh. Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-04 20:08

Jesper Mørch <morch@[remove]worldonline.dk> wrote in

> En pakkefiltrerende netværks-firewall i en eller anden
> afskygning kan klare det uden problemer.

> Adskillige af disse firewalls er gratis og kan køre på stort set
> ingenting...

Nogen du kan anbefale ?

> [...]
> også muligheden for at kunne smide en "reserve-webside" retur
> til brugeren, som så kan læse at siden er blevet blokeret...

Glemte vist at sige at den skal kunne køres på en windows maskine,
samme maskine som den skal blokere.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"