Re: Friskole-forældrebetaling
Fra : Olesen

Dato : 09-09-04 10:36

Hej Gruppe

Listede rundt på gruppen og fandt disse indlæg om friskoler og
forældrebetaling, mit indlæg er ikke ment som et svar til en enkelt men mere
som et indspark i debatten,hvorffor der ikke henvises til noget indlæg før
mig.

I et samfund som det danske er der mange muligheder og mange måder at løse
disse muligheder på, der er demokrati og ænder i den rene dam eller gadekær.
De der står til højre for midten og har deres politiske overbevisning der
har lov til det og de der er til det mere venstre orienterede har lov til
det. De der vil cykle gør det og de der vil køre bus kan gøre dette, nogle
vælger at tage bilen og har de RÅD kan de gøre dette.

I dette lille honningland har vi foreninger, bønder,sportsklubber,
fitnesscentre, handicap sammenslutninger,
dagplejemødre,børnehaver,fritidsordninger og ja s¨ågar også friskoler og
folkeskoler.

Vi har sågar en lov der sørger for at vore børn skal modtage
undervisningindenfor nogle bestemte rammer således at vi ikke sender
analfabeter ud i samfundet, og således at alle har de samme muligheder for
at starte op i vores samfund.

Hvis man som forældre har lyst til at have sit barn på en friskole bliver
man mødt med en egenbetaling da friskolerne i Danmark kun modtager 75% i
tilskud i forhold til folkeskolen.

Dette forhold kan naturligvis ikke karatariseres som mindre end
diskrimination af mine børn som jeg har valgt skal gå på ikke mindre end
Danmarks bedste Friskole, med Danmarks mest engagerede lærerstab, men
alligevel kan skolen ikke modtage fuld offentlig støtte set i forhold til
den lokale folkeskole.

Hvorfor så ikke det ??

Skolen underlægges krav til undervisningen og bliver underlagt kontrol fra
undervisningsministeriets side og der stilles de samme krav til indhold i
undervísningen som i folkeskolen...... Hvad er det så der gør at mine børns
skole ikke skal have samme økonomiske rammersom hvis jeg havde valgt en
STATSSKOLE ??

Jeg mener at det er på tide at politikkerne vågner op og lader pengene følge
barnet således at hvis man ikke ønsker at have sit barn i en børnehave men
passe det selv så følger de penge børnehaven ville koste det offentlige
barnet, hvis jeg vælger at lade mit barn gå i friskole så følger de penge
samfundet binder i folkeskolen mit barn.

Den regering vi har nu går ind for at liberalisere og privatisere mest
mulig, vi har set ISS lave børnehaver og offentlig rengøring gå på private
hænder og ældre selv kunne vælge mellem den offentlig hjemmehjælp eller den
private, men alt dette er sket på lige vilkår og med den samme basisøkonomi,
dette er IKKE tilfældet i vores skolesystem, der skal mit barn straffes ved
at vælge den bedste løsning for MIT barn.

Lad os da bare få konkurrencen ind på undervisningsområdet og lad da bare
folkeskolerne konkurrere med friskolerne om at lave den bedste skole, vinder
bliver jo os alle og vore børn, og i sidste ende samfundet. Men lad det ske
på lige vilkår og med den samme basisøkonomi.

Mvh

Jens (Ferritslev)

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 18:54

"Olesen" <lindberg@(detteskalfjernes)it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> barnet, hvis jeg vælger at lade mit barn gå i friskole så følger de penge
> samfundet binder i folkeskolen mit barn.

Helt enig. Du burde være politiker.

> [...]
ske
> på lige vilkår og med den samme basisøkonomi.

Betaler stadig indtil videre de knap 1200 kr. pr. mdr. det koster, at have
vores børn i friskole.
På grund af hektisk skolestart, nystartet friskole osv. har vi stadig ikke
fået tilsendt papirerne.
1200 kr. er mange penge, når vi har en samlet husstandsindkomst på ca.
14.000 kr. pr. mdr., men vores børn har aldrig været så glade for skolen,
som da de begyndte i friskole, så derfor fortsætter de der, til de skal i 8.
klasse.
Når det tidspunkt kommer, er der forhåbenligt gennemført det frie skolevalg
og så vælger vi en af de mindre folkeskoler, i de omkringliggende
kommuner... hvis vores kommune, da ikke allerede har slået sig sammen med
nogle af disse kommuner, til den tid....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-09-04 19:10

> [...]
> Danmarks bedste Friskole, med Danmarks mest engagerede lærerstab, men
> alligevel kan skolen ikke modtage fuld offentlig støtte set i forhold til

Bl.a. fordi retten til frie valg ikke automatisk skal oversættes som retten
til frit valg på alle hylder for andres penge.
Med rettigheder følger i al almindelighed pligter.

Hilsen Inger

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 09-09-04 20:46

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
retten
> til frit valg på alle hylder for andres penge.
> Med rettigheder følger i al almindelighed pligter.

Hilsen Mette

Fra : Anita

Dato : 09-09-04 22:36

Inger Pedersen wrote:
> Bl.a. fordi retten til frie valg ikke automatisk skal oversættes som
> retten til frit valg på alle hylder for andres penge.
> Med rettigheder følger i al almindelighed pligter.

Præcis.

Der er også en del problemer i at lade penge følge barnet. Hvad fx. med de
børn, der har særlige behov og koster samfundet (os) MANGE penge? Skal deres
forældre kunne tage dem ud af behandlingstilbud og indkassere eksempelvis
20.000 kr. om måneden? Nej vel...

Børn koster jo ikke det samme at give en tilstrækkelig undervisning. Nogle
børn kræver intensiv ekstrastøtte fra særligt uddannet personale eller lign.
specielle tiltag. Disse ting er naturligvis dyre og kan ikke tilbydes af
hjemmegående forældre eller af en hvilken som helst fri-skole.

Men jeg synes ideen kunne være okay hvad angår pasning før skolealderen. Dog
mener jeg stadig at de små børn har brug for at komme ud blandt andre børn,
men ikke nødvendigvis i en "proppet-til-randen" børnehave.

Venligst Anita

Fra : Olesen

Dato : 10-09-04 13:02

> [...]
retten
> til frit valg på alle hylder for andres penge.
> Med rettigheder følger i al almindelighed pligter.

Hvem har bedt om frit valg til din eller andres pengepung???

Så vidt jeg ved er det eneste jeg beder om i forhold til friskolerne at de
bliver stillet lige og modtager det samme pr barn som folkeskolerne gør.

Hvis der er børn der kræver specielle tilbud så skulle man da være en noget
snævertsynet og en temmelig egoistisk forældre hvis man ikke vælger det
bedste for sit barn hvad enten det er et offentligt tilbud eller et privat.

Lad de forældre der vil passe deres børn hjemme inden skolen gøre dette og
lad samfundet spare penge på en ordning hvor tilskudet tilfalder forældrene
ved en hjemmepasning. Dette vil give mere kvalitetstid til vores børn og der
vil være mange der vil benytte denne ordning, med et fald i ledigheden
tilfølge fordi der jo skal nye til i de tomme arbejdspladser der uvilkårligt
vil blive.

De børn der er hjemme hos far eller mor vil sagtens få de scociale
færdigheder som de idag får i pasningstilbudne fordi der vil blive mange
rigtigt mange unger hjemme i kvarterene og hygge sig med.

Hvorfor skulle man ikke kunne gøre dette??

Hvorfor giv mig en saglig grund til at friskolerne ikke skal sidestilles
økonomisk med folkeskolebørn ???

Nu kan jeg samtidig høre at folkeskolerne skal have et løft på ikke mindre
end 600 mio hvis scicialdemokraterne kommer til magten efter næste valg, men
hvor i det forslag er friskolerne og hvorfor skal de ikke have et løft ???

Lad os give vore børn de allerbedste muligheder for at uddanne sig hvad
enten man er til privat eller offentlig undervisning, alt andet er da
snævertsynet og temmelig EGOISTISK.

God Weekend

Jens (der er på vej til tvillinge træf på hotel Rudkøbing skudehavn i
flerlingeforeningen Freja se mere på :
http://www.freja-tvilling.dk/freja/ )

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-09-04 13:10

> " Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> til

> retten

> Hvem har bedt om frit valg til din eller andres pengepung???

Er det ikke det, du gør, når du er utilfreds med, at skolen ikke kan få fuld
offentlig støtte?

> Så vidt jeg ved er det eneste jeg beder om i forhold til friskolerne at de
> bliver stillet lige og modtager det samme pr barn som folkeskolerne gør.

Netop.

> [...]
> snævertsynet og en temmelig egoistisk forældre hvis man ikke vælger det
> bedste for sit barn hvad enten det er et offentligt tilbud eller et

Det har jeg ikke udtalt mig om.

> [...]
> vil være mange der vil benytte denne ordning, med et fald i ledigheden
> tilfølge fordi der jo skal nye til i de tomme arbejdspladser der

Det har jeg heller ikke udtalt mig om.

> [...]

Det har jeg heller ikke udtalt mig om.

> Hvorfor giv mig en saglig grund til at friskolerne ikke skal sidestilles

Det svar, jeg allerede HAR givet.

> [...]

> Lad os give vore børn de allerbedste muligheder for at uddanne sig hvad
> enten man er til privat eller offentlig undervisning, alt andet er da

Tak i lige måde.

> Jens (der er på vej til tvillinge træf på hotel Rudkøbing skudehavn i
> flerlingeforeningen Freja se mere på :
> http://www.freja-tvilling.dk/freja/ )

Nå - jeg troede, du var ved at varme op til kommunalvalget

Hilsen Inger

Fra : Mus

Dato : 10-09-04 13:32

> Hvorfor giv mig en saglig grund til at friskolerne ikke skal sidestilles
> økonomisk med folkeskolebørn ???

Hmmm hvis friskolerne skal sidestilles med folkeskolen, så er det vel ikke
en friskole længere?

Det er jo et frit valg. Hvis man ikke vil betale, må man jo vælge
folkeskolen.

LN

Fra : Jacob

Dato : 11-09-04 16:09

Hvis I vil have jeres børn i friskole og derved undergrave folkeskolen - så
"pay the price".....

Mine skattekroner skal ikke gå til friskoler med forskellige idealer, som
jeg ikke kan stå inde for.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 16:49

"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Mine skattekroner skal ikke gå til friskoler med forskellige idealer, som
> jeg ikke kan stå inde for.

Nu har vi jo ikke mulighed for, at frit vælge blandt folkeskolerne endnu,
men det skulle vist blive muligt fra Januar, så vidt jeg har forstået.
Desuden betaler vi også skat til folk der får økonomisk friplads i børnehave
og SFO, selvom vores børn bliver passet herhjemme.
Har du også ondt i røven over, at betale skat til sygehusvæsnet, ældrepleje
osv. ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mus

Dato : 11-09-04 17:45

Buffy <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41431e6d$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> og SFO, selvom vores børn bliver passet herhjemme.
> Har du også ondt i røven over, at betale skat til sygehusvæsnet,

Men hvad er ideen i at det offentlige betale helt for friskole. Bliver det
så ikke bare lavet om til alm folkeskoler? Så er jeg da sikker på at mange
af fordelene ved friskoler forsvinder.

Ja alle betaler, også dem der ikke har børn, til SFO og lign. Men hvis de
forældre der passer deres børn hjemme også skal have penge for at have dem
hjemme, Skal der endnu flere pange til. Hvor skal pengene så komme fra? Hvad
med fra børnechecken? Nåh nej Danmark er kun et "Vil have" land.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 18:42

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad er ideen i at det offentlige betale helt for friskole. Bliver det
> så ikke bare lavet om til alm folkeskoler? Så er jeg da sikker på at mange
> af fordelene ved friskoler forsvinder.

Det siger jeg heller ikke. Det oprindelige indlæg handlede om, at man kunne
søge om et tilskud til betalingen, ligesom man kan med dagplejer, børnehaver
osv. og det mente Jacob var forkasteligt.

> [...]
Hvad
> med fra børnechecken? Nåh nej Danmark er kun et "Vil have" land.

Ja, Danmark er et "vil have " land og det er hele tiden de rige, der får....
Angående børnechecken, måtte den for min skyld gerne reguleres efter
familiens indkomst.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mus

Dato : 11-09-04 20:14

Buffy <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41433908$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
får....
> Angående børnechecken, måtte den for min skyld gerne reguleres efter

Jamen der er jo allerede tilskud. Det koster vel ikke kun 1200 kr om
måndeden at have et barn på friskole.
Jeg ved ikke om det er forkasteligt. Men jeg er helt sikkert en af dem der
er imod mere tilskud til friskolerne.
Jeg vil gerne have dette alternativ den dag mine børn skal i skole. Om jeg
så har råd til det er en anden sag. Men så må vi se om vi ikke kan få det
alligevel på en eller anden måde. Hvis vi ikke har råd og jeg synes
folkeskolen er for dårlig, vil vi selv helt sikkert bruge ekstra tid på
børnenes lektier og lærdom. Jeg synes der er mange fordele ved friskoler,
som jeg helst ikke ser forsvinder. Og jeg tror disse fordele vil forsvinde
ved mere tilskud.

Hvad får de rige mere end du får? Ja de får mere i løn i form af deres job,
men de betaler også mere i skat. Men de får da ikke fripladser i
daginstitutionerne eller boligtilskud mm. De får ikke mere i offentlig
støtte end os andre fattige. Misundelse er en grim ting.

Du skal tænke på det ofte er helt andre typer af stillinger. Ofte 60 timers
arbjedsuge og arbejde med hjem hver aften - ikke rigtigt fri i weekenderne.
Ved feks mellemledersillinger er der aldrig nogen der er enige med en. Man
får huk både oppefra og nedefra.
Er man helt på toppen kan der også være koldt og begår man en fejl er det ud
med det samme. Begår vi andre en fejl får man ballade, men det er vores
chefer der må bøde ligeså. Du slipper når din kollega laver fejl men det gør
chefen ikke.

Har man en lang uddannelse, ja så har man levet på få penge i mange år. Og
havde man en lovning på feks 16 000 om året efter en ingeniøruddannelse, ja
hvor mange danske ingeniører tror du så der ville blive uddannet. Nej så var
vi nødt til at hente de fleste ingeniører i udlandet.

Dette var bare et par eksempler.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 20:45

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen der er jo allerede tilskud. Det koster vel ikke kun 1200 kr om
> måndeden at have et barn på friskole.

Nej sikkert ikke. Jeg snakker om tilskud til forældrebetalingen på lige fod
med f.eks. økonomisk friplads i dagpleje og børnehave. Det koster vel heller
ikke kun 12 - 17oo kr. om måneden, at have et barn i børnehave ?

> Jeg synes der er mange fordele ved friskoler,
> som jeg helst ikke ser forsvinder. Og jeg tror disse fordele vil forsvinde
> ved mere tilskud.

Ja, måske har du ret. Jeg ved det ikke....

> Hvad får de rige mere end du får? Ja de får mere i løn i form af deres
job,
> men de betaler også mere i skat.

Det er fint nok, at de får mere i løn. Det er jo det folk har og bruger
deres uddannelse til.
Det er ikke fint nok, at vores boligstøtte skulle falde 1500 kr. om mdr. for
at finansere regeringens skattestop eller hvad nu grunden var.
Derudover er det tit folk med penge, der snyder systemet. F.eks ved, at
skrive sig på møder de ikke deltager i, bestiller sort arbejde, lever fedt
på firmaets regning osv. Noget af den griskhed / nærrighed forstår jeg ikke,
når man nu har penge nok...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mus

Dato : 11-09-04 21:05

Buffy <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:414355ea$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nej sikkert ikke. Jeg snakker om tilskud til forældrebetalingen på lige
fod
> med f.eks. økonomisk friplads i dagpleje og børnehave.

Jamen så er det jeg tror at mange af fordelene ved friskoler forsvinder. Så
vil der ikke længere være få i klassen feks.

> Ja, måske har du ret. Jeg ved det ikke....

..

> [...]

> skrive sig på møder de ikke deltager i, bestiller sort arbejde, lever fedt
> på firmaets regning osv. Noget af den griskhed / nærrighed forstår jeg

Ja det er noget svineri når folk snyder. Uanset indtægt.
Men ser det nu ikke kun hos dem med penge - nok mere hos dem der ikke har så
meget at råde over.
Det med sort arbejde er jo snyd fra to sider og bestemt også noget rigtigt
mange mindre bemidlede benytter sig af.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 13:06

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så er det jeg tror at mange af fordelene ved friskoler forsvinder.

> vil der ikke længere være få i klassen feks.

Det tror jeg ikke. Man kan jo allerede få det tilskud, så vidt jeg lige er
informeret.
Så findes der også et engangstilskud, hvor skolerne opfordrer så mange, som
muligt til, at søge, fordi skolen derved kan få flere penge.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mus

Dato : 12-09-04 13:56

Buffy <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41443bbd$0$282$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
som
> muligt til, at søge, fordi skolen derved kan få flere penge.

Jamen havd er så problemet. Jeg synes så bar ikke man skal kunne søge om
tilskud fra det offentlige. Private fonde måske. Gad også vide hvor let det
er at få disse tilskud. Lige så let som det er at få en friplads i
daginstitutioner?

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 14:16

> [...]

det
> er at få disse tilskud. Lige så let som det er at få en friplads i

Jeg aner faktisk ikke, hvordan det hele fungerer. Skal nok melde tilbage,
når jeg har fundet ud af det.

Der findes vist nok en pulje på et eller andet beløb, som fordeles til alle
landets friskoler, men jeg er som sagt ikke, så meget inde i det endnu. Om
det er privat eller offentligt, ved jeg faktisk ikke....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jacob

Dato : 15-09-04 19:11

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og SFO, selvom vores børn bliver passet herhjemme.
> Har du også ondt i røven over, at betale skat til sygehusvæsnet,

Nej det har jeg ikke, men jeg vil ikke via skatten finasiere
privathospitaler osv., hvilket må sidestilles med friskoler. Jeg har den
holdning, at det som vort samfund stiller til rådighed, det må man enten
være tilfreds med, eller selv finansiere noget bedre. Det kan ikke være
rigtigt at nogle skattekroner skal kanaliseres over i alternative
skoleformer, når vi i forvejen ikke synes at folkeskolen er god nok. Hvorfor
skal vi bruge penge på friskoler, når de skoler som de fleste børn går i
mangler penge.
Som sagt - hvis I vil have friskoler, så betal for helvede selv. Og så lade
i øvrigt være med at blande højtlønnede og lavtlønnede og boligtilskud og
skattestop ind i debatten. Det lyder som en fosmået lille dreng der er er i
Toys ´r Us med kun en femmer.

Jacob