apache og www.den-pæne.dk
Fra : Carsten F

Dato : 09-09-04 09:46

Hej NG
> Hej Carsten
>
> Det er dit domæne,  måske skulle du lige finde ud af hvordan man sætter
> domæner med ÆØÅ
> op på din server derhjemme.
>
> Venlig hilsen
> Brian Madsen
> Support
> Cliche.dk A/S
> http://www.clichehosting.com/
> info@cliche.dk
> Fax 70201347
> http://Cliche.dk [Online Helpdesk]
> Ved besvarelse, undgå venligst at slette denne mailkorrespondance.

jeg er lidt på bar bund, kan apache håntere domain med æøå
og hvad gør jeg forkert ?
/Carsten

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-04 09:55

Carsten F wrote:

> jeg er lidt på bar bund, kan apache håntere domain med æøå
> og hvad gør jeg forkert ?

Jeg gætter på at Apache er ligeglad med æøå. Den skal bare sætter op til
at serve de puny-encodede domæne. (xn--den-pne-qxa.dk)
Det er klientprogrammets opgave at kunne oversætte "den-pæne.dk" til
det. Kan din "ping" det? Min Mozilla kan. Min ping kan ikke.

Peter

Fra : Carsten F

Dato : 09-09-04 10:21

Peter Mogensen wrote:

> Jeg gætter på at Apache er ligeglad med æøå. Den skal bare sætter op til
> at serve de puny-encodede domæne. (xn--den-pne-qxa.dk)
og hvor er det lige jeg gør det ?
> Det er klientprogrammets opgave at kunne oversætte "den-pæne.dk" til
> det. Kan din "ping" det? Min Mozilla kan. Min ping kan ikke.
vil det sige at du kan se min side på www.den-pæne.dk ??

/Carsten

Fra : Dennis Newel

Dato : 09-09-04 10:28

Carsten F wrote:
> vil det sige at du kan se min side på www.den-pæne.dk ??

Den giver en liste over indholdet af din server, men eller ja: den kan
ses udefra :)

./Dennis

Fra : Carsten F

Dato : 09-09-04 10:34

Dennis Newel wrote:

> Den giver en liste over indholdet af din server, men eller ja: den kan
> ses udefra :)
>
> ./Dennis
det glæder mig at der er noget at se,
ja det er ikke desideret en home page, men hvis man klikker på den mappe der
heder carsten kommer der en HP

/Carsten

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 11:35

Carsten F wrote:

> det glæder mig at der er noget at se,

Det var også lidt det jeg prøvede at sige, da jeg sagde
oliebore...produksionsplatform! og bryst-kager. Alt sammen noget jeg
fandt på din hjemmeside. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Carsten F

Dato : 09-09-04 12:17

Anders Lund wrote:

> Det var også lidt det jeg prøvede at sige, da jeg sagde
> oliebore...produksionsplatform! og bryst-kager. Alt sammen noget jeg
> fandt på din hjemmeside. :)

det er jeg godt klar over men jer gik ud fra at du fandt min side via IP nr
/Carsten

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 16:41

Carsten F wrote:

> det er jeg godt klar over men jer gik ud fra at du fandt min side via IP nr

Det har du også ret i. Fandt dog også ud af at hvad dit domæne hed og
testede det med. Det kunne jeg selvfølgelig godt have fortalt.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Carsten F

Dato : 09-09-04 18:55

Anders Lund wrote:

> Det har du også ret i. Fandt dog også ud af at hvad dit domæne hed og
> testede det med. Det kunne jeg selvfølgelig godt have fortalt.
Ja det kunne du,
det kunne have sparet mig for mange bekymringer
jeg var ikke klar over at MS browser ikke supporter æøå uden
plugin, en nu en god grund til at skifte til linux
og jeg er over bevist om at en meget stor del af den danske befolkning
heller ikke er klar over dette
/Carsten

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 19:55

Carsten F wrote:

> og jeg er over bevist om at en meget stor del af den danske befolkning
> heller ikke er klar over dette

Du er nok lidt med i denne gruppe der har det sådan:
http://comon.dk/index.php/news/show/id=18479

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-09-04 13:48

Carsten F wrote:
> jeg er lidt på bar bund, kan apache håntere domain med æøå
> og hvad gør jeg forkert ?

Du mangler lidt forståelse for teknikken bag IDN domænenavne.

http://æøå.dk-hostmaster.dk/ (virker kun hvis din browser virker..)
eller http://xn--5cab8c.dk-hostmaster.dk (hvis du får en fejl på det
andet link)...

--
regards, Peter Larsen

Fra : Carsten F

Dato : 09-09-04 13:59

Peter Larsen wrote:

> Du mangler lidt forståelse for teknikken bag IDN domænenavne.

> [...]
det er da ikke smart at det er browseren der over sæter til et eller andet
underligt som gør det ud for et domane med øæå,
det var da smartere dat var dns serveren der forstod domain med æøå
men hvad forstand har jeg på det !
/Carsten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-09-04 16:34

Carsten F <spam@spam.dk> writes:
> [...]
>underligt som gør det ud for et domane med øæå,
>det var da smartere dat var dns serveren der forstod domain med æøå

Mjaeh, opgradering af DNS vil nok tage 15+ år (det er et arbejde
i samme størrelsesorden som at skifte IP-version). Så har man i
stedet valgt at lade det være styret af klienterne og dermed få
implementeret en "kræmmerløsning" på blot et års tid eller to.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-09-04 15:57

Carsten F <spam@spam.dk> writes:

> det er da ikke smart at det er browseren der over sæter til et eller andet
> underligt som gør det ud for et domane med øæå,

At lægge IDN i brugerapplikationen gør at IDN kan sættes i brug ganske
langsomt efter som behovet viser sig. Hvis det skulle ligge i
infrastrukturlaget kunne man let komme ud for at det ville kræve at
hele infrastrukturen skulle opgraderes før man kunne anvende IDN.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-04 19:37

On Thu, 09 Sep 2004 19:54:31 +0200, Carsten wrote:

> jeg var ikke klar over at MS browser ikke supporter æøå uden plugin,
> en nu en god grund til at skifte til linux

Du kan nøjes med at installer Mozilla eller Mozilla Firefox på din
Windows maskine.

> og jeg er over bevist om at en meget stor del af den danske
> befolkning heller ikke er klar over dette

Det blev ellers slået ganske stort op i flere aviser dengang
registreringen af danske domænenavne med æøå startede.

Mvh.

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-04 19:39

On Thu, 09 Sep 2004 19:54:31 +0200, Carsten wrote:

> jeg var ikke klar over at MS browser ikke supporter æøå uden plugin,
> en nu en god grund til at skifte til linux

Du kan nøjes med at installere Mozilla eller Mozilla Firefox på din
Windows maskine