MS Windows
briani 27239
gemme bootmanager W2K/XP HJÆLP! Haster!
Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-09-04 02:28

Disk C har en w2k og disk D har en XP

Jeg bruger den normale bootmanager, som XP laver ved install, men nu er jeg
desværre nødsaget til at slette og geninstallere W2K.

Jeg vil også formatere harddisken, så jeg skal have gemt filerne fra
bootmanageren. Hvordan er det nu, man gør?

Jeg har een gang før fået det at vide af en hjælpsom gut, men jeg har
desværre fået forlagt udskriften...Øv!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-04 01:27

> Jeg vil også formatere harddisken, så jeg skal have gemt filerne fra
> bootmanageren. Hvordan er det nu, man gør?

Er der slet ikke nogen, der har et bud på det ??

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-09-04 02:14

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/tips/doug91.mspx

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 10-09-04 03:54

Thomas G. Madsen skrev:

> http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/tips/doug91.mspx

+ at boot.ini skal gemmes, som ligger i roden af C-drevet, ellers kommer
XP ikke med i bootmenuen.

Man kan jo også gemme de gamle NTLDR og NTDETECT.COM eller hente fra XP
CD
hvis man ikke lige kan huske kopi komandoerne i repair konsollen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-09-04 12:18

Edmund skrev:

> + at boot.ini skal gemmes, som ligger i roden af C-drevet,
> ellers kommer XP ikke med i bootmenuen.

Sidste gang jeg installerede Win2000 (SP4) på C imens WinXP SP2
RC2 var installeret på D, fandt Win2000 selv WinXP på D og indsatte
den som nummer to i bootmenuen, så vidt jeg husker, men hvis man
valgte den under boot, skete der ingenting andet end en sort skærm.
Formentlig fordi at Win2000's bootloader ikke er kompatibel med
WinXP.

> Man kan jo også gemme de gamle NTLDR og NTDETECT.COM eller
> hente fra XP CD hvis man ikke lige kan huske kopi komandoerne
> i repair konsollen.

Ja, det var også hvad jeg gjorde dengang. Havde i forvejen kopieret
filerne fra roden af C over på en anden disk, så de bare kunne
kopieres tilbage igen. Sidenhen har jeg så fundet linket hos MS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 10-09-04 14:51

Thomas G. Madsen skrev:

> Sidste gang jeg installerede Win2000 (SP4) på C imens WinXP SP2
> RC2 var installeret på D, fandt Win2000 selv WinXP på D og indsatte
> den som nummer to i bootmenuen

Så er win2000 åbenbart lidt klogere en XP, for en XP finder ikke en
anden XP på D drevet.
Den finder den dog hvis der er en boot.ini på C-drevet
Jeg går ud fra at du havde formateret dit c-drev inden win2000
installation.

Jeg troede du helt havde droppet win2000

Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-09-04 09:54

Edmund wrote:

> Så er win2000 åbenbart lidt klogere en XP, for en XP finder ikke en
> anden XP på D drevet. Den finder den dog hvis der er en boot.ini på

Det afhænger af XP-udgave. XP Home har problemer med visse andre
Windows'er på samme maskine.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-09-04 17:05

Edmund skrev:

> Så er win2000 åbenbart lidt klogere en XP, for en XP finder
> ikke en anden XP på D drevet.

Hmm, er du sikker på det? Jeg mener bestemt af min WinXP fandt
SP2 RC2 på D-drevet, da jeg installerede den endelige udgave af
SP2 på C (C og D er den samme fysiske harddisk i mit tilfælde,
som så bare er delt op i to partitioner).

> Den finder den dog hvis der er en boot.ini på C-drevet
> Jeg går ud fra at du havde formateret dit c-drev inden win2000
> installation.

Ja, det havde jeg og har lige prøvet igen. Det er faktisk ret
mystisk det der sker, for på D-drevet har jeg ikke længere
WinXP SP2 RC2 installeret. Det eneste der ligger på D-drevet
er nogle mapper, som intet har med en Windows-installation at
gøre, men alligevel finder Win2000-installationen SP RC2 på
D-drevet, så den ses på bootmenuen, når jeg installerer Win2000
på C. Hvorfor den finder den, er mig en gåde. Også denne gang
valgte jeg at formatere C inden installationen af Win2000 SP4.

> Jeg troede du helt havde droppet win2000

Det har jeg også, men jeg sidder og laver noget, hvor jeg skal
bruge screenshots fra Win2000, så jeg har haft den installeret
et par gange her på det sidste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 10-09-04 17:56

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> SP2 på C (C og D er den samme fysiske harddisk i mit tilfælde,
> som så bare er delt op i to partitioner).

Så må det være på grund af SP2, og den har jeg jo kun fået lov til at
lege med i en uge fordi jeg er dansker

Jeg har installeret XP SP1 her og der og alle vegne, og den har aldrig
selv lavet en bootmenu, som henviste til et andet drev eller partition,
hvis den ikke havde en gammel C:\ boot.ini at hente informationen fra.
Jeg har godt nok kun XP home.

Der går nok lige 14 dage inden jeg får installeret SP2 forfra, jeg har
bare lige installeret den oveni.

> på C. Hvorfor den finder den, er mig en gåde. Også denne gang
> valgte jeg at formatere C inden installationen af Win2000 SP4.

Ja, ret mystisk, man skulle tro at der var noget i MBR, men det burde
der vel ikke være

C-drevet du her taler om, er det så samme drev du bruger til dit
endelige XP SP2, ved hjælp af Image

Jeg har adrig haft Win2000

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-09-04 18:10

Edmund skrev:

> Så må det være på grund af SP2, og den har jeg jo kun fået lov
> til at lege med i en uge fordi jeg er dansker

Jeg har opgivet danske oversættelser af snart alt lige fra
programmer til styresystemer. Der er for mange fejl efter min
mening.

> Ja, ret mystisk, man skulle tro at der var noget i MBR, men
> det burde der vel ikke være

Det må der næsten være, for der ligger ingen filer i roden af
D. Der er kun nogle mapper på det drev, men jeg har ikke
formateret D efter SP2 RC2 har ligget på den. Det burde jeg nok
gøre på et tidspunkt.

> C-drevet du her taler om, er det så samme drev du bruger til
> dit endelige XP SP2, ved hjælp af Image

Alle de image-filer jeg har liggende, er af installationer på
C-drevet, men inden installationen af Win2000 Pro SP4 i dag og
WinXP SP2 Pro DK den anden dag på C, valgte jeg at formatere
drev C først.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 11-09-04 05:25

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har opgivet danske oversættelser af snart alt lige fra
> programmer til styresystemer. Der er for mange fejl efter min
> mening.

Fejl mindes jeg ikke lige at havde haft problemer med,
men at man skal vente på opdateringer er ret træls.
F.eks også da Window Movie Maker2 kom, var den kun tilgængelig på den
engelske windows update, selv om den engelske version godt kunne
installeres på en dansk XP.

De burde lave engelske updates der kunne installeres på alle
sprogversioner, og så senere udsende sprogpakker.

> Det må der næsten være, for der ligger ingen filer i roden af
> D. Der er kun nogle mapper på det drev, men jeg har ikke
> formateret D efter SP2 RC2 har ligget på den. Det burde jeg nok
> gøre på et tidspunkt.

Der er vist ikke nogen MBR på D, når det er nr.2 partition.

> valgte jeg at formatere drev C først.

Man sletter ikke MBR ved at formatere, i hvert fald ikke den XP laver,
men den fjernes hvis man sletter partition, mener jeg, øhh, det skal
vist lige testes før jeg tør sige det 100%
F.eks kan man i XP´s diskmaneger gøre D aktiv(selvstændig fysisk disk),
ligesom man med den gamle Fdisk gør en disk aktiv.
Om det er XP´s diskmaneger der opretter en MBR eller om den er der i
forvejen, sidder jeg lige og bliver i tvivl om, men jeg har tit gjort en
disk bootbar på denne måde.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-04 13:05

Edmund skrev:

> Fejl mindes jeg ikke lige at havde haft problemer med,
> men at man skal vente på opdateringer er ret træls.

Det er sket mere end en gang, at jeg har fundet fejl i danske
programmer eller styresystemer, som de engelske udgaver ikke
har. Et frisk eksempel: <news:chn1oh.1ho.1@tgm.dyndns.dk>.

Et andet er f.eks. nålen i den danske MediaPlayer 9, eller
ombytningen af diskværktøjerne i den første udgave af WinXP.

> Der er vist ikke nogen MBR på D, når det er nr.2 partition.

Nå nej. Det er der vel egentlig ikke, men hvad så med MFT-
tabellen, eller hvad det nu hedder? Altså et eller andet, som
fortæller Windows-installationen, at der engang har været et
styresystem på den disk.

> Man sletter ikke MBR ved at formatere, i hvert fald ikke den
> XP laver, men den fjernes hvis man sletter partition, mener
> jeg, øhh, det skal vist lige testes før jeg tør sige det 100%

Hvis det er tilfældet, så er det derfor for jeg gider godt nok
ikke at fjerne partitioner ved en geninstallation for bare at
oprette dem igen. Så er det nu nemmere at rette lidt i boot.ini
når installationen er færdig. :)

> F.eks kan man i XP´s diskmaneger gøre D aktiv(selvstændig
> fysisk disk), ligesom man med den gamle Fdisk gør en disk
> aktiv.

Okay. XP's diskmanager har jeg aldrig rigtig rodet med.
Det eneste jeg har brugt den til er at bytte drevbogstaver på
nogle CD-drev og så til at fjerne en partition engang ude hos
en bekendt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 11-09-04 14:12

Thomas G. Madsen skrev:

> Et andet er f.eks. nålen i den danske MediaPlayer 9

Den skulle jeg også lige til at nævne, men jeg syntes ikke den var
kriminel nok som argument for dårlige oversættelser.
Men næste gang jeg køber Windows skal der være stor rabat på den danske,
før jeg køber den.

> ombytningen af diskværktøjerne i den første udgave af WinXP.

Det opdagede jeg aldrig

Virker Smilies og OE-QuoteFix på din SP2, hos mig er der bare røde
krydser.

> Nå nej. Det er der vel egentlig ikke, men hvad så med MFT-
> tabellen, eller hvad det nu hedder? Altså et eller andet, som
> fortæller Windows-installationen, at der engang har været et
> styresystem på den disk.

Jeg aner ikke hvad det skyldes, men man har før hørt, at windows ikke
fatter at noget er slettet i forbindelse med installation.

> Så er det nu nemmere at rette lidt i boot.ini
> når installationen er færdig. :)

Ja, det er klart.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 11-09-04 14:19

Edmund skrev:

> Thomas G. Madsen skrev:

> Virker Smilies og OE-QuoteFix på din SP2, hos mig er der bare røde
> krydser.

OT
Sikkerheds fanen i OE løste det.
Sikkerhed i IE skal også ændres for at links i OE virker.
Jeg finder mig lige en SP2 tråd til dette.
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-04 14:20

Prøv: <news:chn3es.ms.1@tgm.dyndns.dk>.

> Jeg aner ikke hvad det skyldes, men man har før hørt, at
> windows ikke fatter at noget er slettet i forbindelse med
> installation.

Ja, det har jeg godt nok også hørt tale om her i gruppen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-04 14:25

Edmund skrev:

> Sikkerhed i IE skal også ændres for at links i OE virker.

Det forstår jeg ikke. Links i OE virker fint her og jeg har ikke
ændret noget i IE's sikkerhedsindstillinger. Hvad måtte du ændre
i IE da?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 11-09-04 14:44

Thomas G. Madsen skrev:

> Det forstår jeg ikke. Links i OE virker fint her og jeg har ikke
> ændret noget i IE's sikkerhedsindstillinger. Hvad måtte du ændre
> i IE da?

Jeg ændrede bare til standard niveau, men det kan jeg da undersøge
nærmere for ændringen er ikke i mit image af min nye SP2.
Så jeg laver lige et printscreen af sikkerhedsindstillingerne.til at
sammenligne med(Sent i aften eller i morgen.)

links som news:dk.fritid.foto

åbnede i IE, og skrev den ikke kunne finde noget.

Rigtige links har jeg også problemer med, de viser tit tom side. Men jeg
har slet ikke være inde og kigge på de nye indstillinger i SP2 endnu.
Jeg har heller ikke fået læst alle de SP2 indlæg der har været gruppen
på det sidste.

Jeg har jo bare installeret SP2 oven i min gamle XP SP1 installation
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 12-09-04 03:59

Edmund skrev:

> Så jeg laver lige et printscreen af sikkerhedsindstillingerne.til at
> sammenligne med(Sent i aften eller i morgen.)

Send ikke-krypterede formulardata

http://home20.inet.tele.dk/edworks/sp2/sp2sikkerhed.png
Se den røde firkant i billedet

Jeg har prøvet at skifte frem og tilbage flere gange, det er den der gør
forskellen.

I forbindelse med ovenstående sikkerhed.png, kan jeg se at SP2 igen
aktiverer automatisk tilpasning af billede i IE.

Det er åbenbart forbundet på kryds og tværs, hvis stifinder er åben
inden jeg starter OE så virker news:dk.fritid.foto
Det virker også hvis jeg i OE sikkerhed fjerner krydset i
"Bloker billeder og andet eksternt indhold i html-e-mail"

Det ser ud som om at jeg må i gang med en slipstreamet CD.
Øv,øv, jeg havde ellers finpudset min installation til fingerspidserne
ved hjælp af utallige image kreationer.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 12-09-04 09:21

Edmund skrev:

> Det er åbenbart forbundet på kryds og tværs

Det er vist Quotefix der laver ged i det hele. den er sikkert for gammel
ver.1.19.1

Hvis jeg f.eks fjerner citat farvning, så virker almindelig links

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-04 14:52

Edmund skrev:

> links som news:dk.fritid.foto
>
> åbnede i IE, og skrev den ikke kunne finde noget.

Det problem har jeg ikke oplevet her. Det eneste jeg har ændret
på i IE er at sætte et flueben i 'Allow active content to run
files on My Computer' inde i Tools > Internet Options > Advanced,
men det har ikke noget med det her problem at gøre. Det var blot
for at få hjælpefilerne til mine Adobe-programmer til at virke
som før SP2.

> Jeg har jo bare installeret SP2 oven i min gamle XP SP1
> installation

Min er installeret forfra fra en slipstreamet CD. Det kan godt
være det, som gør forskellen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 13:02

Edmund skrev:

> Det er vist Quotefix der laver ged i det hele. den er sikkert
> for gammel ver.1.19.1

Jeg brger 1.19.2.

> Hvis jeg f.eks fjerner citat farvning, så virker almindelig
> links

Det er der heller ikke problemer med her. Min Quotefix står til
at farve citater ('Farver slået til' under Læsning) og links
virker stadig. Jeg ser dog normalt ikke farvningen og ej heller
anim. smileys, fordi jeg helst vil have 'Read all messages in
plain text' inde i Tools > Options > Read og 'Block images and
other external content in HTML e-mail' inde i Tools > Options >
Security koblet til. Det er to herlige funktioner, efter min
mening.

--
Hilsen
Madsen