Lave varmt vand fra en vindmølle ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-04 11:53

Hej NG.

Kan det lade sig gøre at lave varmt vand fra en vindmølle på følgende måde ?

Man piller generator og anden styreelektronik af møllen.
Man forbinder rotoren i møllen (den som vingerne drejer rundt) med en propel
(piskeris)
som rører rundt i en stor tank med vand.

Dette vand vil så blive varmet op simpelt hen ved modstanden.

Vil en fx. 10 kW mølle kunne putte ca. 10 kW energi ned i vandet og derved
varme det op til en brugbar tenperatur ?
Kan man regne på det ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-09-04 12:38

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
>
> Vil en fx. 10 kW mølle kunne putte ca. 10 kW energi ned i vandet og
> derved varme det op til en brugbar tenperatur ?

Det hedder en vandbremse - og bruges bl.a. til at belaste store motorer med,
ved effektmålinger, så ja.

--
/carsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-04 13:05

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

> Det hedder en vandbremse - og bruges bl.a. til at belaste store motorer
med,
> ved effektmålinger, så ja.

Ja til hvad ?

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-09-04 00:10

Heldigvis fandt Christian B. Andresen <nobody@domain.country>
tastaturet og skrev i
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

> Ja til hvad ?

Ja man kan varme vand op til brugbar temperatur, og ja man kan regne på det
( 10kW er 10kW uanset om de gengreres som elvarme eller fra en vandbremse)

/carsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 08:16

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
> [...]
det
> ( 10kW er 10kW uanset om de gengreres som elvarme eller fra en vandbremse)

Kan man finde noget om det på internettet (jeg mener hvad skal man søge på
etc. ) ?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-09-04 13:29

"Christian" == Christian B Andresen <nobody@domain.country> writes:

[Dynamometer i vindmølle]

> Vil en fx. 10 kW mølle kunne putte ca. 10 kW energi ned i vandet og
> derved varme det op til en brugbar tenperatur ? Kan man regne på
> det ?

Du får den samme energi afsat som der bliver optaget via vingerne. En
del af den bliver dog afsat udenfor din vandbeholdert, f. eks. i
gearkasse og hovedlejer.

Men du får 2 problemer. Dels skal der bruges temmeligt meget energi
på at pumpe vandet rundt i systemet, og dels kan stabiliteten af
møllen ændre sig ret voldsomt, hvis du ændrer på vægten og fordelingen
i nacellen. Så sørg lige for at få lavet en beregning, inden du kaster
dig ud i projektet.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-04 13:43

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message
> [...]
> gearkasse og hovedlejer.
>
> Men du får 2 problemer. Dels skal der bruges temmeligt meget energi

Hvis propellen trykker nedad for man automatisk tryk i systemet, og så kan
det vel (måske) løbe selv.

nacellen ? er det huset ?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-09-04 15:07

> [...]

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message

> Hvis propellen trykker nedad for man automatisk tryk i systemet, og

Du skal nok snarere have en pumpe til at suge vandet op i møllen. Ned
kommer det formentlig af sig selv.

> nacellen ? er det huset ?

Ja, det er den del af møllen der sidder på toppen af tårnet. Og så er
der en anden ting jeg kommer i tanke om: Møllen skal jo kunne dreje
for at komme op i vinden. Så det komplicerer din konstruktion en del.

Hvis det nu, rent teoretisk, er en ca. 5 m høj gitterkonstruktion med
en vindrose på toppen, ville jeg lave en lodret aksel i mølletoppens
omdrejningspunkt, og overføre energien fra rotoren ved hjælp af et
stjernehjul. Så slipper du for bøvlet med pumpe og stabilitet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 08:19

> Du skal nok snarere have en pumpe til at suge vandet op i møllen. Ned
> kommer det formentlig af sig selv.

Hvis det presses ned vha. propellen vil det vel presse det rundt i systemet
og tilbage til tanken.

> Ja, det er den del af møllen der sidder på toppen af tårnet. Og så er
> der en anden ting jeg kommer i tanke om: Møllen skal jo kunne dreje
> for at komme op i vinden. Så det komplicerer din konstruktion en del.

Hvis man bruger et bagtøj fra en lastbil til at konvertere den vandrette
aksel fra møllen til en lodret aksel med propel på kan møllen vel godt dreje
?

> [...]
> omdrejningspunkt, og overføre energien fra rotoren ved hjælp af et
> stjernehjul. Så slipper du for bøvlet med pumpe og stabilitet.

Det er vel så også det man gør med bagtøjet fra en lastbil. Det vil også
sikre at overføringen kan holde hvis man bruger bagtøjet fra en lastbil.

Jeg ved godt det er en Storm P konstruktion, men det er da både sjovt at
udtænke og kunne (teoretisk) spare en del penge.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 09-09-04 10:07

In <414003f5$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

>Det er vel så også det man gør med bagtøjet fra en lastbil. Det vil også
>sikre at overføringen kan holde hvis man bruger bagtøjet fra en lastbil.

Prøv at regne på antal drifttimer på en vindmølle og en normal
lastbil. Et vindmøllegear bliver slidt på i vildt lang tid i
forhold til fx en lastbil. Lidt overslagsregning: lad os sige at
møllen står bomstille i 65 døgn om året, så der er 300 døgn a 24 timer
dvs 7200 timers belastning om året. Lastbilen lader vi køre 240000 km
inden den skal have ny gearkasse. Hvis den kører 60 km i timen er det
4000 timer. Dvs på lidt over et halvt år har du formentlig slidt
dit lastbilbagtøj op.

Det er bare gætværk, men det antyder da at det er værd at regne lidt
inden man bruger penge på en sådan løsning. En anden overvejelse er
at fx 750 kW (det er hvad en af de almindelige størrelses vindmøller
typisk giver) er en hel del effekt. Hvis man "kommer til" at afsætte
bare en lille del af den effekt i sin gearkasse, så er den formentlig
lige til at skrotte.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 11:17

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> inden den skal have ny gearkasse. Hvis den kører 60 km i timen er det
> 4000 timer. Dvs på lidt over et halvt år har du formentlig slidt

Jeg tror det kan holde længere, hvorfor skulle et lastbilbagtøj være lavet
meget dårligere end lejerne i en vindmølle ?

> [...]
> typisk giver) er en hel del effekt. Hvis man "kommer til" at afsætte
> bare en lille del af den effekt i sin gearkasse, så er den formentlig

Det er en lille mølle på måske 10-15 kW.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 09-09-04 08:39

> [...]

> aksel fra møllen til en lodret aksel med propel på kan møllen vel godt dreje

Ja, men der vil være en meget lang aksel som roterer og dermed er
svingningsproblemer meget sandsynlige.

Derfor vil det være meget nemmere at lave strøm til nettet og bruge et
elektrisk varmelegeme til opvarmningen. Formodentlig vil
virkningsgraden i de to systemer være nogenlunde ens.

> Jeg ved godt det er en Storm P konstruktion, men det er da både sjovt at
> udtænke og kunne (teoretisk) spare en del penge.

Det er faktisk en reel mulighed.
Se på http://www.plan.auc.dk/publikationer/Lokale-energimarkeder.pdf

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 08:48

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> wrote in message

> Ja, men der vil være en meget lang aksel som roterer og dermed er
> svingningsproblemer meget sandsynlige.

Et leje midtpå vil måske hjælpe ?

> Derfor vil det være meget nemmere at lave strøm til nettet og bruge et
> elektrisk varmelegeme til opvarmningen. Formodentlig vil
> virkningsgraden i de to systemer være nogenlunde ens.

Man mister vel en del i transformationen.

> Det er faktisk en reel mulighed.
> Se på http://www.plan.auc.dk/publikationer/Lokale-energimarkeder.pdf

Jeg kan ikke finde noget om vandbremser i det dokument.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 09-09-04 10:01

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> Man mister vel en del i transformationen.

Ja, men det gør man også i lejer og gear.

> Jeg kan ikke finde noget om vandbremser i det dokument.

Nej men om vindmøller til varmeproduktion, fordi man får 3-4 gange så
meget varme ud dem ved at sætte en varmepumpe på frem for at bruge el
direkte eller vandbremse.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 11:17

> Ja, men det gør man også i lejer og gear.

Jeg tror virkningsgraden er ringest når man laver det om til strøm, men det
er nemmest.

Jeg vil nærlæse det igen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-09-04 19:42

> Hej NG.
>
> Kan det lade sig gøre at lave varmt vand fra en vindmølle på følgende måde
?

Ja.
Oprindelig var det meningen, at Tvindmøllen slukke lade et "piskeris" varme
mandet op i en tank under møllen.
Fordelen skulle være at opnå en højere udnyttelse af energien til
varmeforsyningen.
Projektet blev skrottet p.g.a. omkostningerne og tekniske problemer med dels
gearingen og at bevægelsen skulle vendes 90 gr.
Omkostningerne ved at isolere en stor vandtank og den påfølgende udnyttelse
af
det varme vand gør, at stort set alle har mister interessen - og vælger den
sikre løsning
ved at tilslutte nettet.
(Tvindmøllen er forresten speciel ved, at den producerer jævnstrøm - den kan
derfor
producere strøm uafhængig af nettet - men det er en anden sag)

Per A. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 08:22

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
dels
> gearingen og at bevægelsen skulle vendes 90 gr.

Vil et bagtøj fra en lastbil ikke kunne holde til det ?
Og kunne sikre både drejning fra vandret til lodret og sikre at møllen
stadig kan dreje rundt.

Koster det så meget ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-09-04 13:04

Scripsit "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>

> Vil et bagtøj fra en lastbil ikke kunne holde til det ?

Spørgsmålet er om det ikke ville være overkill. Hvorfor give sig til
at hejse et differentiale op i toppen af møllen hvis man bare har brug
for at vende rotationen 90°?

I øvrigt skal man nok lige overveje hvordan man beskytter
krøjemekanismen mod at blive forvirret af kraftmomentet langs den
lodrette akse.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 13:26

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Spørgsmålet er om det ikke ville være overkill. Hvorfor give sig til
> at hejse et differentiale op i toppen af møllen hvis man bare har brug

Det har jo også noget med pris og holdbarhed at gøre.
Hvordan ellers ?

> I øvrigt skal man nok lige overveje hvordan man beskytter
> krøjemekanismen mod at blive forvirret af kraftmomentet langs den
> lodrette akse.

Styres det ikke af haleroret ?
Skulle det blive påvirket af det moment der kommer lodret ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-09-04 19:30

Scripsit "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>

> Styres det ikke af haleroret ?

Jo, det skulle det gerne. Men hvis mekanikken forsøger at dreje akslen
mod højre, vil der (jf Newtons tredje lov) opstå en modkraft der
forsøger at dreje hele møllehatten mod venstre. Den er haleroret næppe
designet til at modvirke (hvis roret altså er designet med en
generator in mente).

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-04 11:33

> [...]
> forsøger at dreje hele møllehatten mod venstre. Den er haleroret næppe
> designet til at modvirke (hvis roret altså er designet med en

Det tænkte jeg ikke lige på.

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-09-04 21:15

> [...]
>
> Spørgsmålet er om det ikke ville være overkill. Hvorfor give sig til
> at hejse et differentiale op i toppen af møllen hvis man bare har brug

Bagtøj mig her og bagtøj mig der. Ville det ikke være nemmere bare at
benytte en vindmølle af den type, hvor vingerne sidder som bladene på
et piskeris omkring en lodret aksel der roterer. Så skal ingen
rotation vendes, og møllen står oven på vandtanken. Denne
vindmølletype bruger heller ingen krøjermekanisme.
Hvad hedder sådan en mølletype? Den må da have en navn.

J.O.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 10-09-04 08:27

In <33ac1086.0409091215.78a11422@posting.google.com> jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) writes:

> [...]
>vindmølletype bruger heller ingen krøjermekanisme.
>Hvad hedder sådan en mølletype? Den må da have en navn.

http://www.nrel.gov/data/pix/Jpegs/00182.jpg ?

Jeg tror det hedder en Darrieus-vindturbine. Problemet med
dem er at de skalerer dårligt. Og reparationsmæssigt er
det et kiks at stille rotoren ovenpå generatoren, hvis rotoren
er ret stor (Jeg mener at det største af slagsen er ude af drift
netop fordi man ikke kan komme til at skifte hovedlejet.)

Højere tårn og større vinger ser ud til at vinde i alt fald
med el-produktion. Om en lille udgave til at lave varmt vand
er økonomisk rentabel ? Aner det ikke.

Andre typer er Flettner og Savonius.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-04 11:34

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vindmølletype bruger heller ingen krøjermekanisme.
> Hvad hedder sådan en mølletype? Den må da have en navn.

Nu er det en eksisterende mølle som jeg gerne vil (hypotetisk og teoretisk)
ombygge.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-09-04 21:11

> [...]

> Vil et bagtøj fra en lastbil ikke kunne holde til det ?
> Og kunne sikre både drejning fra vandret til lodret og sikre at møllen

Har du set en aksel på en vindmølle?
Nej - kræfterne er alt for store.
Henning peger også på et andet problem, at møllehatten jo skal
kunne krøje.

> udnyttelse af
> den sikre løsning
>
> Koster det så meget ?

Ja - i hvert fald mere, end mølleejerne ville anvende på foretagenet.
Et andet problem er, at der produceres mere vanrmt vand, end ejeren
normalt skal bruge - det er sikkert billigere at installere el-radiatorer i
huset
med tilslutning til nettet!

Men der er ingen problem ved at omdanne vindenergi til varmeenergi.

Per A. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-04 11:37

> Har du set en aksel på en vindmølle?
> Nej - kræfterne er alt for store.
> Henning peger også på et andet problem, at møllehatten jo skal
> kunne krøje.

Jeg kan godt se at det måske mekanisk ikke er så snedigt.

> [...]
> Et andet problem er, at der produceres mere vanrmt vand, end ejeren
> normalt skal bruge - det er sikkert billigere at installere el-radiatorer

Hvis det bare er en overproduktion pga. høj udnyttelse finder man sikkert
anvendelse for det.

> Men der er ingen problem ved at omdanne vindenergi til varmeenergi.

Elektrisk ?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-09-04 20:03

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

-klip-

> Elektrisk ?

Mekanisk energi - f.eks. fra en vindmølle - kan let omdannes til
varmeenergi.
Det gør man i mange forsøgsopstillinger i fysikundervisningen, hvor man
varmer
vand op ved at "piske" rundt i vandet.
Det kan man sagtens gøre ved vindmøller, det er bare for dyrt.

Per A. Hansen

Fra : Christen Fihl

Dato : 09-09-04 19:00

Jeg så for ca 30 år siden de forsøgshuse der blev bygget i Skive (var
det vistnok).
Der var ca 7 huse, hvoraf en enkelt brugte en vandtank med piskeris. Den
havde en lodret aksel, og møllevingerne var noget lignende 6 til 8
vinger, altså ingen gearkasse.

Det virkede lidt ligesom en spejder mølle (2 halve olie tønder svejset
forskudt sammen)
Eller lidt ligesom denne 2 vingers model:
http://www.windpower.org/da/tour/design/horver.htm

PS: Jeg søgte efter "piskeris KW" eller "piskeris vandtank" på google,
og fik fx dette om piskeris:
http://www.langdal5.dk/Miljoe/miljoe_vind.htm

I Vestas' historie står der lidt under 1978 om Darrieus møllen:
http://www.vestas.com/profil/historie/pdf/Vestas_hist_0503.pdf

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : MAndersen

Dato : 10-09-04 15:09

> [...]
stop
> thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do

Møllerne er konstrueret, og kører fint nok, blot i olie. Der står ca. 100
stk i Danmark, og er kendetegnet ved kun at have to vinger og en lille
nacelle.
Møllerne er opstillet på stålgittermaster.
Jeg kan ikke lige finde en hjemmeside om dem, men har tidligere talt med et
par ejere af dem. Der er ikke meget økonomi i dem.

MAndersen