vnc fra diskløse klienter?
Fra : Clemme

Dato : 11-05-01 18:53

Jeg har fået vnc op at køre på min linux comp, et meget nyttigt værktøj i
øvrigt :)
Nu har jeg fået lidt blod på tanden og vil gerne lave en slags terminal til
at bruge VNC fra andre computere uden harddisk i

Det ville jo være en billig løsning til f.eks. en flok personer der kun har
brug for at skrive et par e-mails og køre nogle få programmer
en central server (med vnc) og nogle "dumme" computere med en diskette til
at boote op på der så connecter til vnc serveren

Det kan godt være jeg skal have fat i noget andet end VNC til at lave det
med, i så fald hvilket?

Den "dumme" computer jeg vil prøve med i første omgang er en Cyrix 110MHz
med 8mb ram er det nok eller skal der større maskinel til?

Mvh
Martin AKA. Clemme

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-05-01 20:55

On Fri, 11 May 2001 19:52:52 +0200, "Clemme" <mcmartin@ofir.dk> wrote:

> Nu har jeg fået lidt blod på tanden og vil gerne lave en slags terminal
> til at bruge VNC fra andre computere uden harddisk i

VNC er ikke så interessant i den sammenhæng. X op mod en XDM-server er
en kendt konfiguration. Der findes et projekt kaldet Linux Terminal
Server, som du måske kan lade dig inspirere af.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-05-01 00:04

On Fri, 11 May 2001 19:52:52 +0200, Clemme wrote:

> brug for at skrive et par e-mails og køre nogle få programmer
> en central server (med vnc) og nogle "dumme" computere med en diskette til
> at boote op på der så connecter til vnc serveren

Udmærket plan - princippet med dumme terminaler har virket siden
ruder konges tid

> Det kan godt være jeg skal have fat i noget andet end VNC til at lave det
> med, i så fald hvilket?

Det er generelt svært/uspændende at køre X på en lille PC, så den
almindelige VNC klient (vnc_viewer) er ikke så interessant.

Der er en svgalib-baseret vncviewer, som ikke kræver særlig mange
resourcer - til gengæld kan den ikke scrolle, så dine vnc
desktops kan max. have den størrelse, som klient-pc'en kan klare
at være.

http://www.uk.research.att.com/vnc/platforms.html#svgalib

og

http://www.freecolormanagement.com/lods/index.html

Sidstnævnte er en Linux bootfloppy med svgalib vieweren på.

> Den "dumme" computer jeg vil prøve med i første omgang er en Cyrix 110MHz
> med 8mb ram er det nok eller skal der større maskinel til?

Næh, jeg har været nede på en 386sx-25 med 6 mb ram. Det blev dog
lidt kedeligt med 16 farver og 800x600, så jeg blev ikke ved med
det.. :)

--
Stig