Fisk dør
Fra : David Holm

Dato : 08-09-04 11:34

Hejsa

Vi har haft nogle problemer med fiskedræber og svamp i akvariet men
mener nu at have fået slået det ned. Der er gået ca. 2 mdr siden den
sidste fisk døde men nu er de begyndt at dø igen. Inden de dør er det
som om de får "kramper" og har besvær med at holde sig på ret køl.
Fiskene har ikke pletter som de havde da de havde fiskedræber og vi kan
heller ikke se noget svamp på nogen af dem.

Det eneste vi har bemærket er at vore sværddragere er begyndt at få
sorte aftegninger omkring munden og i "nakken". Endvidere er pumpen
renset ca. en uge inden de seneste fisk begyndte at dø...

Er der en måde at finde ud af hvad fiskene fejler?

Er der evt nogle vand parametre vi bør måle?

Hvilke andre sygdomme ud over fiskedræber/svamp kunne der være tale om?

mvh

David

Fra : Jasper Norman

Dato : 08-09-04 22:18

Du kan få nogle strips hos en dyrehandel. De måles bla. nitrit + nitrat i
vandet. Men kramperne du omtaler lyder mest som om, at der er tale om en
forgiftning af en slagt. Men ved forgiftninger, plejer det som regel at være
alle fiskene der bliver angrebet inden for meget kort tid.

Jeg mener at jeg har læst en beskrivelse af lign. symptomer i "Politikens
Akvariebog" men husker ikke diagnosen. Hvis ikke nogen har givet et svar i
morgen, graver jeg lige bogen frem af gemmerne.

Mvh

Jasper

Fra : David Holm

Dato : 12-09-04 21:50

> [...]
JN> tale om en forgiftning af en slagt. Men ved forgiftninger, plejer det
JN> som regel at være alle fiskene der bliver angrebet inden for meget
heldigvis er der ikke flere fisk der er døde inden for de sidste dage. Jeg
fik testet vandet hos min dyrehandler og der var ikke noget at se på
vandet. Han gav mig dog et vand forberedende middel jeg kunne bruge og
noget til filteret som skulle sænke en af værdierne som var lidt høj. det
han gav mig hed ehfi torf og desuden købte jeg ehfi substrat til mit
spandfilter. Derudover fik jeg en prøve med på "fiskevitamin". indtil nu er
der som sagt ingen nye tilfælde men jeg vil narurligvis gerne vide hvad de
fejlede/fejler...

JN> Jeg mener at jeg har læst en beskrivelse af lign. symptomer i
JN> "Politikens Akvariebog" men husker ikke diagnosen. Hvis ikke nogen har
JN> givet et svar i morgen, graver jeg lige bogen frem af gemmerne.
Det må du meget gerne! Jeg har slået det op i de bøger jeg har men kunne
ikke finde de beskrevne symptomer.

mvh

David