Soveproblem, 5-årig dreng
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 08-09-04 13:43

Hej,

Vi har et "nat-problem" med vores 5-årige dreng.
Der er ikke noget problem når han skal i seng, han glæder sig til at få læst
historie og blive puttet.
Så falder han fint i søvn.
Men efter 2-3 timer kommer han ind i vores seng.
Når jeg opdager det, følger jeg ham pænt ind i sin egen seng igen.
Igen uden problemer og brok.
Det gentager sig så hele natten med de samme 2-3 timers interval.
Hans forklaring er at "jeg vil ikke sove alene".
Han er ikke ked af det, men meget afklaret om sit behov for nærhed.
Han vil meget sjældent sove med en bamse el. lign.
Vi har prøvet at love ham sit største ønske, en trampolin, hvis han bare kan
sove i sin egen seng een enkelt nat.
Men så kom han med orderne "Jeg vil hellere sove her end have den trampolin"

Har I nogen gode råd ?
Jan Selchau-Hansen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-09-04 13:49

Jan Selchau-Hansen wrote:
> [...]
> bare kan sove i sin egen seng een enkelt nat.
> Men så kom han med orderne "Jeg vil hellere sove her end have den

ja.... få fat i en skummadras som i kan have liggende på gulvet i
soveværelset som i kan putte ham på når han kommer ind.... hvis det blot er
selskabet han vil have, vil det være fint for ham, og så er i fri for at
have ham liggende i sengen....
enten det eller som alternativ at en af jer putter sig hos ham når han
kommer ind første gang..... evt gøre det på skift....

han er inde i en periode hvor hans nærhedsbehov overstiger andre ting om
natten, så hvis i finder en løsning der løser både natteroderiet og hans
behov, vil det klart være det bedste... men husk at han altid skal puttes i
egen seng....
når behovet er dækket/overstået stopper han helt af sig selv ;)

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Mus

Dato : 08-09-04 15:05

Jan Selchau-Hansen <jase@tdc.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:413efe66$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
kan
> sove i sin egen seng een enkelt nat.
> Men så kom han med orderne "Jeg vil hellere sove her end have den

Han har jo helt tydeligt behov for den tryghed i kan give ham. Jeg synes i
skal give ham den.
Og at han heller e vil have den tryghed og omsorg i kan give ham end han vil
have en eller anden materiel ting - siger mig at han mener det alvorligt.
Tryghed og nærhed er ikke noget man kan købe sig til eller bytte sig til
Lad ham evt ligge på en madras på gulvet så i ikke er tre i sengen
Børn har jo en livlig fantasi og kan forestille sig alt muligt.

LN

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-09-04 15:59

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Han har jo helt tydeligt behov for den tryghed i kan give ham. Jeg synes i
> skal give ham den.

Helt enig.
Om det så skal være på en madras på gulvet, eller det skal være i
dobbeltsengen må så komme an på, hvad forældrene kan leve med.

Hilsen Inger

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 17:34

> Men efter 2-3 timer kommer han ind i vores seng.
> Når jeg opdager det, følger jeg ham pænt ind i sin egen seng igen.
> Igen uden problemer og brok.

Hvorfor ikke bare lade ham sove ved jer?
Vi har til tider 3 børn i sengen når vi vågner om morgenen og det er
hyggeligt for alle! Børn er kun små éen gang i deres liv, så det er bare med
at nyde mens de stadig gider putte med en! Inden man ser' sig om vil de ikke
kysse en farvel når de andre ser' det, ikke holde i hånd, ikke sidde og
putte osv.

Det er så vigtigt at børn får den tryghed og nærhed de har brug for. De skal
tids nok frigøre sig! Materielle ting er bare ting og langt fra så vigtige!
Jeg synes også i skal prøve at vende jeres tilbud om at han ville få en
trampolin hvis han sov selv... Hvis i så lader ham sove ved jer nu så
straffer i ham faktisk for det for han ved at hvis han vil sove ved jer så
må han gi' afkald på sin trampolin!! Det er ikke bare den ene vej, at ha får
en hvis han sover selv, det er også den anden vej, at hvis han vil sove ved
jer så får han ikke en trampolin!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Nette

Dato : 08-09-04 21:45

"Jan Selchau-Hansen" skrev

> Har I nogen gode råd ?

Jeg synes også bare i skulle lade ham sove hos jer. Drengen har jo brug for
det, ellers kom han ikke.
Det forsvinder igen med tiden, bare rolig.... det er sjældent man hører om
en 15 årig knallertknægt, der natlig sover mellem mor og far.

Nette

Fra : Brian k

Dato : 08-09-04 23:28

Nette wrote:

> Det forsvinder igen med tiden, bare rolig.... det er sjældent man
> hører om en 15 årig knallertknægt, der natlig sover mellem mor og
> far.

Den lader vi lige hænge et øjeblik

Fra : Brian k

Dato : 08-09-04 23:26

Jan Selchau-Hansen wrote:
> [...]
> Han er ikke ked af det, men meget afklaret om sit behov for nærhed.

> Men så kom han med orderne "Jeg vil hellere sove her end have den

Hej

ja.... lad ham sove hos jer!
(jeg har endnu ikke hørt om nogen børn der ikke selv på et eller andet
tidspunkt selv er holdt op med at sove hos sine forældre), samt hvis i får
2 - 3 timers fred inden han kommer ind til jer, så er der jo tid til at
forsøge at få en lillesøster

mvh
brian

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 09-09-04 10:22

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 - 3 timers fred inden han kommer ind til jer, så er der jo tid til at

Jo tak, han har allerede både en storebror (12 år) og en lillebror (1 år).
Så nu er det slut med det pjat.

Jan