Beste Linux server (distro)
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 08-09-04 22:00

Hejsa

Jeg kigger i øjeblikket på hosting og har fundet http://www.rosehosting.com

og de tilbyder deres Virtual Private Server med forskellige linux
distror, nemlig:

RedHat 7.3
RedHat 8.0
RedHat 9.0
Mandrake 9.2
Fedora Core 1
Fedora Core 2
Debian Woody Debian Sarge

Jeg kender ikke rigtigt andet en redhat 8.0 på den liste, selv kører jeg
gentoo.

Det jeg gerne vil høre er hvilket en distro jeg bør vælge som server og
hvorfor. Jeg tænker primært administration (via ssh), hvor nye pakkerne
er mv.

Den skal primært køre
- Web (Java JSP+J2EE + apahce php/perl)
- Mail (gerne med LDAP/MYSQL)
- CVS /subversion
- FTP
- database

mvh
henrik

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-09-04 22:18

Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> writes:

> Det jeg gerne vil høre er hvilket en distro jeg bør vælge som server
> og hvorfor. Jeg tænker primært administration (via ssh), hvor nye
> pakkerne er mv.

Bortset fra jave (som jeg ikke kender til) vil jeg mene at 'bedste
distribution' af ovenstående mere er et spørgsmål om administrators
evner og preferencer end om noget der kan afgøres objektivt.

Selv ville jeg vælge Debian Sarge (sikkerhedsopdateringer er Real Soon
Now), men jeg er også Debianmand hele vejen igennem indtil jeg
begynder at bruge BSD.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Carsten F

Dato : 08-09-04 22:59

vælg Debian
det er bare så nemt at installere på
#apt-get install apache
og du har en web server
#apt-get update
og du har opdateret den Debian
hvornemt kan det være ???
/Carsten

Fra : Lars

Dato : 08-09-04 23:14

Carsten F wrote:

> vælg Debian
> det er bare så nemt at installere på
> #apt-get install apache
> og du har en web server
> #apt-get update
> og du har opdateret den Debian
> hvornemt kan det være ???

Tja...hvis du erstatter "apt-get" i ovenstående med "yum",
så virker det også i Fedora FC2. Det er jo endnu lettere

/Lars

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 08-09-04 23:07

Peter Makholm wrote:

> Bortset fra jave (som jeg ikke kender til) vil jeg mene at 'bedste
> distribution' af ovenstående mere er et spørgsmål om administrators
> evner og preferencer end om noget der kan afgøres objektivt.

Jeg er selv gentoo mand.

Min egen umiddelbare vurdering er:

RedHat 7.3 // for gammel
RedHat 8.0 // for gammel
RedHat 9.0 // afhænger af stbiliteten af fedora
Mandrake 9.2 // er den ikke meget desktop orienteret ?, har jeg ret og
hvor fedt er det (desktop orient.) med kun ssh adgang.
Fedora Core 1 // Så helere core 2
Fedora Core 2
Debian Woody // stabil men også meget konservativ mht. til hvilke
pakker der er
Debian Sarge // stabil, men hvor konservativ ?

Set fra ovenstående ville jeg nok vælge mellem fedore c2 eller debian
Sarge, msåke med mandrake som outsider...

mvh
henrik

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-04 09:25

Henrik Lynggaard wrote:
> Mandrake 9.2 // er den ikke meget desktop orienteret ?, har jeg ret og
> hvor fedt er det (desktop orient.) med kun ssh adgang.

Man behøves jo ikke bruge desktoppen. Man kunne f.eks. afstalere X,KDE,
Gnome o.s.v.

> Debian Sarge // stabil, men hvor konservativ ?

Ikke specielt. Det er et større problem at den endnu ikke er inde i
Debians sikkerheds-opdaterings-procedurer... Men som Peter skrev: RSN(tm)

Dybest set skal man jo bare tage den Linux man føler sig bedst hjemme i
(eller har et ærligt ønske om at sætte sig ind i).
Der er vist ingen grund til at overveje de helt gamle versioner med
mindre man har noget speciel lukket software som har nogle link-krav der
kræver det.

Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-09-04 09:10

Carsten F <spam@spam.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> #apt-get update
> og du har opdateret den Debian

Nej. Så har du opdateret pakkelisterne; du skal også opdatere pakkerne
- med upgrade.

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-04 17:24

On Wed, 08 Sep 2004 23:59:22 +0200, Carsten wrote:

> #apt-get update og du har opdateret den Debian hvornemt kan det være
> ???

Åbenbart ikke nemt nok; 'apt-get update' opdaterer alene index over de
tilgængelige pakker.

,

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Hansen

Dato : 10-09-04 08:49

Adam Sjøgren wrote:

> Åbenbart ikke nemt nok; 'apt-get update' opdaterer alene index over de
> tilgængelige pakker.
#apt-get update
#apt-get upgrade

--
Martin hansen

Fra : andy

Dato : 12-09-04 15:10

Henrik Lynggaard wrote:
> [...]
>
> Det jeg gerne vil høre er hvilket en distro jeg bør vælge som server og
> hvorfor. Jeg tænker primært administration (via ssh), hvor nye pakkerne

Hvorfor ikke bruge gentoo når du nomalt bruger den, den skulle efter
signe være udmærket til server. Men tager selfølig lang tid at sætte op.

Fra : henrik

Dato : 13-09-04 07:45

andy wrote:

> Hvorfor ikke bruge gentoo når du nomalt bruger den, den skulle efter
> signe være udmærket til server. Men tager selfølig lang tid at sætte op.

Fordi det er en Virtual Private Server, det er de distro'er de tilbyder. :-\

mvh
henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-04 09:37

Henrik Lynggaard wrote:

> Jeg kender ikke rigtigt andet en redhat 8.0 på den liste, selv kører
> jeg gentoo.

Hvis du kender Redhat 8.0 så vælg den. Hvis du ikke vil anvende Redhat
vil jeg anbefale Debian Sarge. Debian Sarge har nogle unikke
pakkehåndteringsværtøjer og en eminent styring af dependencies. Debian
har også en fast struktur, til stor fordel ved manuel vedligeholdelse
(alt har deres faste pladser).

Mine første rigtige erfaringer med Linux har jeg fået med Debian. Læs
hvordan dselect fungerer og forlang af systemet at selv de mindste
konfigurationsspørgsmål bliver vendt med dig og så er du faktisk
kørende.

Jesper G. Poulsen