Listbox, som ikke kan "selectes"
Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 08-09-04 09:56

Jeg har brug for at kunne vise nogle linier i en listbox eller lignende.
De enkelte linier må ikke kunne vælges eller på anden måde markeres.

Hvis jeg sætter lbox.enabled:=false løser dette problemet, men...

Farven bliver nu grå og...

Hvis der er mange linier, kan jeg ikke scrolle.

Hvordan løser jeg problemet?

Lars

Fra : micvans@netscape.inv~

Dato : 08-09-04 13:07

Lars Holm Thomsen skrev:
> [...]
>
> Farven bliver nu grå og...
>
> Hvis der er mange linier, kan jeg ikke scrolle.

En simpel metode er at lave en OnEnter event, der sætter focus til
en anden kontrol som f.eks

procedure TForm1.ListBox1Enter(Sender: TObject);
begin
edit1.SetFocus;
end;

mvh Michael

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 08-09-04 14:42

On Wed, 08 Sep 2004 14:07:13 +0200, micvans@netscape.invalid wrote:

> [...]
>en anden kontrol som f.eks
>
>procedure TForm1.ListBox1Enter(Sender: TObject);

Ja, den er jeg med på, men problemet er jo, at jeg gerne ville kunne
scrolle listboxen, hvis der er brug for det!

Jeg tænker også på, om der var en anden component, jeg kunne benytte!

Lars

Fra : Harald

Dato : 08-09-04 14:56

"Lars Holm Thomsen" <aslaktoke-RE-MO-VE-toke@yahoo.NOTdk> skrev i en
meddelelse news:t2itj0hkc81v1bah1fns19cl13jp1429nu@4ax.com...
> [...]
>
> Farven bliver nu grå og...
>
> Hvis der er mange linier, kan jeg ikke scrolle.

Hvis du bruger en ListView med ViewStyle=vsReport og så laver denne
OnSelectItem event så skulle du få den ønskede effekt.

procedure TForm1.ListView1SelectItem(Sender: TObject; Item: TListItem;
Selected: Boolean);
begin
Item.Selected:=false;
ListView1.ItemFocused:=nil;
end;

Har kun prøvet på WinXP.

Mvh
HK

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 08-09-04 15:32

On Wed, 8 Sep 2004 15:56:15 +0200, "Harald"
<news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> wrote:

> [...]
>OnSelectItem event så skulle du få den ønskede effekt.
>
>procedure TForm1.ListView1SelectItem(Sender: TObject; Item: TListItem;

Super, den prøver jeg

Lars